تقاضای راه‌اندازی بانک مشترک ایران و آفریقا

روابط تجاری ایران با کشورهای آفریقایی پیش از انقلاب اسلامی در سطح بالایی قرار داشت و ایران در سال‌های 1356-1355 به دومین شریک تجاری یکی از بزرگ‌ترین کشورهای این قاره یعنی آفریقای‌جنوبی تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از سوی دیگر با توجه به اینکه کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای صادرکننده نفت، کشور آفریقای جنوبی را تحریم کرده بودند، ‌ایران یکی از مهم‌ترین تامین‌کننده‌های این محصول برای آفریقای جنوبی بود. اما پس از گذشت این دوران در سال‌های اخیر روابط تجاری این کشور با ایران کم‌رنگ شد.
با توجه به این موارد تاسیس بانک مشترک میان ایران و آفریقا نیز شاید بتواند تاثیرات مثبتی در روابط تجاری این کشورها با هم برجای گذارد.
در همین رابطه حسن خسروجردی، رئیس شورای مشترک ایران و آفریقا به فرهیختگان گفت: برای ایجاد بانک مشترک ایران و آفریقا در وهله اول باید سهام بانک توسعه آفریقا خریداری شود و بعد از آن به‌راحتی بتوان تمام پروژه‌هایی که فاینانس می‌شوند را اجرا کرد.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی می‌توان نسبت به ایجاد شعبه‌ای از این بانک در کشور ایران نیز اقدام کرد. در همین حال، رئیس شورای مشترک ایران و آفریقا از چندین درخواست برای تاسیس بانک مشترک بین ایران و کشورهای آفریقایی خبر داد و گفت: با وجود این، هنوز اتفاق خاصی برای تاسیس این بانک نیفتاده است.
وی اظهار کرد: حتی در این میان نامه‌ای برای خریداری سهام بانک توسعه آفریقا نوشتیم که نتیجه‌ای به دنبال نداشت. اما اگر همت باشد این بانک‌ها نیز در کشور تاسیس خواهند شد.
وی با اشاره به تاثیر بانک‌های مشترک در ایران، گفت: با این اقدام مراودات بانک ایران با منطقه مورد نظر مثلا آفریقا افزایش می‌یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  1  =