ضرورت ایجاد بانک مشترک ایران و افغانستان

افغانستان از مدت‌های طولانی با ایران روابط تجاری داشته و بیشتر نیازهای روزمره مردم افغانستان از طریق ایران تامین می‌شد و می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات غیرنفتی ایران به کشور افغانستان در 10 ماهه سال جاری دو میلیارد دلار و میزان واردات ایران از این کشور 25 میلیون دلار بوده است.
حال با توجه به این مساله، تاسیس بانک مشترک بین ایران و افغانستان می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه همکاری‌های اقتصادی و حتی عرصه سرمایه‌گذاری داشته باشد.
فریختگان نوشت:در همین رابطه مظفر علیخانی، عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان در مورد تاسیس بانک مشترک بین ایران و افغانستان گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم تاکنون صحبتی برای تاسیس این بانک نشده است اما معتقدم با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی در کشورهای مختلف به‌ویژه در ایران تامین نقدینگی و سرمایه در گردش برای بحث تولید و صادرات است، می‌توان بانک مشترکی با حمایت دولت‌های دو کشور و سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در کشور تاسیس کرد. وی افزود: البته وظیفه این بانک‌ها باید اعطای اعتباری تسهیلات به فعالان اقتصادی در کشور باشد که در روابط دوجانبه فعالیت می‌کنند.
 عیلخانی اضافه کرد: قطعا تاسیس بانک‌های مشترک می‌تواند در توسعه همکاری‌های اقتصادی در عرصه سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت و مشخصا بحث صادرات و همکاری‌هایی در حوزه‌های خدمات فنی مهندسی، توریسم، ترانزیت و حمل‌و‌نقل مثمر ثمر واقع شود.
عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان همچنین تاکید کرد ایجاد نهادهای مشترک به همکاری‌های دوجانبه کمک قابل توجهی خواهد کرد و البته فعالیت‌های این بانک باید در بستر همکاری‌های اقتصادی دو کشور دیده شود.
علیخانی تصریح کرد: برای تاسیس این نوع بانک در وهله اول باید دولت‌ها و بعد بخش خصوصی بستر آن را فراهم کنند. با این سخنان به نظر می‌رسد هرچند از نگاه فعالان بخش خصوصی تشکیل بانک مشترک ایران و افغانستان ضرورت دارد اما تاکنون بحثی در این مورد نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =