اینجا قبر مصدق نیست!

مصدق در واقع در احمد آباد دفن نشده بلکه حسب اظهار فرزندش در تابوت به امانت گذاشته شد تا به ابن بابویه منتقل شود. این اتفاق اما هنوز پس از 46 سال رخ نداده است و قبر – اگر بتوان آن را قبر دانست – همچنان موقت است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از عصر ایران 46 سال پیش و روز سه شنبه 16 اسفند 1346 مجله «خواندنی ها» پس از سال ها که در مطبوعات خبری از دکتر محمد مصدق نبود این خبر را منتشر کرد:

« به قرار اطلاع، آقای دکتر محمد مصدق نخست وزیر اسبق روز یک شنبه گذشته در سن 87 سالگی بدرود حیات گفتند.آقای دکتر غلامحسین مصدق که پزشک معالج پدر خود بودند درباره علت فوت گفتند ایشان از چندی قبل به علت ابتلا به بیماری سرطان فک تحت درمان بودند تحت عمل جراحی قرار گرفتند ولی این معالجات ثمری نبخشید و حال ایشان از روز چهارشنبه رو به وخامت نهاد تا این که صبح روز یکشنبه – 14 اسفند- در بیمارستان نجمیه زندگی را بدرود گفتند.»

شاه، نسبت به هر خبری درباره دکتر مصدق حساس بود و این حساسیت را در دهه 40 بیشتر ابراز می کرد. به همین خاطر می توان حدس زد که تاخیر در انتشار خبر درگذشت مصدق برای پاره ای هماهنگی ها بوده و به دلیلی نزدیکی مدیر خواندنی ها به دربار در عین دوستی با مصدق او دست بازتری در انعکاس خبر داشته است.

مصدق وصیت کرده بود در کنار شهدای 30 تیر در ابن بابویه دفن شود. غلامحسین مصدق موضوع را به نخست وزیر( هویدا) منتقل می کند تا با شاه در میان بگذارد. شاه اما اجازه نداد و گفت در همان احمد آباد دفن شود: «جا نداشتیم. در همان ناهار خوری که ناهار می خوردیم وسط اتاق را کندیم و همان جا به امانت گذاشتیم تو تابوت. چون دفن کردن با امانت فرق دارد. دفن که کردی دیگر نمی شود نبش قبر کرد و مرده را درآورد.»_ گفت وگو با واحد تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد.
 

height=297
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  80