معرفی بزرگترین ارائه کنندگان خدمات مبتنی بر تلفن همراه در شرق آفریقا

آفریقا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم برای توسعه روش­های مختلف پرداخت مبتنی بر تلفن همراه است. حتی در حال حاضر بیش از 650 میلیون نفر در آفریقا گوشی تلفن همراه دارند و میزان استفاده از این ابزار برای انجام امور مالی در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از شاپرک سی سال پیش هیچ فروشنده ای تصور نمی کرد روزی فرا برسد که خریداران بتوانند در هر زمان، از هر جای کره زمین و تنها با استفاده از یک وسیله کوچک به خرید آنچه نیاز دارند بپردازند. امروزه نه تنها این امکان فراهم شده بلکه روش یاد شده به سرعت در حال تبدیل شدن به روشی معمول برای خرید است. ابزارهای پرداخت مبتنی بر تلفن همراه به ما امکان برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتواهای مختلف را می­دهد. اکنون به شکل روز افزون، این ابزارها به ما امکان خرید، سفر، پرداخت مبالغ در مکان­های مختلف از جمله رستوران­ها را می دهند.

در این میان، آفریقا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم برای توسعه روش­های مختلف پرداخت مبتنی بر تلفن همراه است. حتی در حال حاضر بیش از 650 میلیون نفر در آفریقا گوشی تلفن همراه دارند و میزان استفاده از این ابزار برای انجام امور مالی در حال افزایش است.

تغییر چشم انداز

امروزه با استفاده از امکانات پرداخت مبتنی بر تلفن همراه ، آفریقایی­ ها می­ توانند پول خدمات عمومی نظیر برق و آب و … را پرداخت کرده و پول منتقل کنند. همچنین مبلغ خدمات و کالاها را با فشار یک دکمه یا کشیدن یک کارت، در محل خرید یا از هر جایی که باشند، پرداخت نمایند.

گسترش بانکداری مبتنی بر تلفن همراه نیز برای همیشه چشم انداز شرق قاره آفریقا را تغییر داده است. از آنجا که امروزه برای میلیون­ها نفر در شرق آفریقا داشتن حساب بانکی آسان­تر شده است، فروشندگان می­ توانند خدمات بهتری به مشتری­ها ارائه کنند (از طریق پذیرش پرداخت های مبتنی بر تلفن همراه) و از سیستم­های گران قیمتی مانند کارتخوان برای کسب و کارهای کوچک اجتناب نمایند. رشدی بی­ سابقه در حال تحقق است که در شرق آفریقا امکان­های مختلف پرداخت مبتنی بر تلفن همراه بوجود آورده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می­کنیم.

M – Pesa

سافاریکام، بزرگ­ترین ارائه کننده خدمات ارتباطات موبایل، 19 میلیون مشترک دارد که 15 میلیون نفر از آنها از سیستم پولی موبایل این شرکت یعنی M – Pesa استفاده می کنند. سیستم M – Pesa پیشرفته­ ترین سیستم پرداخت مبتنی بر تلفن همراه جهان است و استفاده کنندگان از آن می توانند با بهره گیری از تلفن همراه خود به سپرده گذاری، پرداخت و انتقال پول، پرداخت برای خرید کالا و خدمات و حتی جمع آوری پول برای امور خیریه، ازدواج و اورژانس های درمانی بپردازند.

Airtel Money

ایرتل آفریقا که یکی از شعبه آفریقای شرکت هندی ایرتل است؛ به ارائه خدمات موبایل پرداخته است و در 17 کشور آفریقایی از جمله کنیا فعالیت دارد. خدمات موبایل ایرتل آفریقا یعنی ایرتل­مانی به استفاده کنندگان امکان می دهد با استفاده از موبایل خود به خرید، ارسال پول، پرداخت قبض ها، پرداخت وجوه و تکمیل مبادلات بانکی و خرید کالا و خدمات اقدام کنند.

Tigo Pesa

شرکت Tigo Pesa یکی از قدیمی­ترین و ارزان­ترین ارائه کنندگان خدمات مبتنی بر تلفن همراه در تانزانیاست. خدمات آنلاین پولی این شرکت یعنی Tigo Pesa سه نوع اشتراک در اختیار متقاضیان قرار می­دهد و آنها می­توانند به پرداخت قبض، برداشت پول و انتقال پول با استفاده از تلفن همراه خود بپردازند.

Ezy Pesa

زان­تل یکی از مشهورترین ارائه کنندگان خدمات مبتنی بر تلفن همراه در تانزانیا، خدمات پولی Ezy Pesa را ارائه می کند. این خدمات در شرق آفریقا برای کسانی که در بانک­ها حساب ندارند یا عملیات محدود بانکی دارند ارائه می­شود. استفاده کنندگان از Ezy Pesa می توانند از طریق تلفن همراه خود به سپرده گذاری، برداشت وجه و انتقال آن بپردازند.

هر جا که امکان پرداخت مبتنی بر تلفن همراه وجود دارد؛ شرکت­هایی هم هستند که روند پرداخت مبتنی بر تلفن همراه را تسهیل می کنند. ارائه کنندگان ملی و بین المللی خدمات مبتنی بر تلفن همراه بر سر اینکه کدام یک سریع­تر در بازارهای شرق آفریقا نفوذ کنند در حال رقابت با هم هستند. این شرکت­ها پلتفرم­های پردازش امن، کارا و متناسب با نیاز مصرف کنندگان ارائه می­کنند و برای فروشندگان پرداخت­های امن و قابل اتکا فراهم می­کنند.

در حال حاضر تعداد کمی از نرم افزارهای کامل پرداخت مبتنی بر تلفن همراه قابل دانلود و بخش اعظم بازار همچنان به تکنولوژی قدیمی وابسته است. هر شرکتی که بتواند راه حل یا امکانی ارائه کند که فروشندگان بتوانند با استفاده از آن بانک داده­های خریداران را تشکیل بدهند. پرداخت مشتری­ها با آن صورت گیرد (از جمله پرداخت مبتنی بر تلفن همراه) و گزارش مفصل ارائه کند پیروز رقابت خواهد بود.

یک ویژگی تکمیلی دیگر که استفاده کنندگان زیادی در آفریقا پیدا خواهد کرد؛ ابزاری برای تلفن همراه وکشیدن کارت اعتباری است که با یک نرم افزار تلفن همراه کار می کند و به مشتری ها امکان می دهد مستقیما در محل خرید کارت بکشند. آنها مجبور نخواهند بود از دستگاه های گران کارتخوان استفاده کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. رضا می گوید

    از آسیایی های خنگ و تنبلی مثل ما ایرانی ها , که بهتر و باهوش تر هستند …. اینجا یک ایرانی گوشی داره 2 یا 3 میلیونی بعد از هیچ کدوم از سرویس ها و خدمات بانکی که با تلفن همراه ارایه میشه استفاده نمیکنه یا بلد نیست استفاده کنه!!!…… برای کمترین کار می بینی یارو میاد بانک مثلا دریافت مانده حساب

ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  90