صادرات۶۰ میلیارد دلاری با اختصاص ۱۰ درصد منابع بانکی

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از راه‌های تحقق این هدف، توجه ویژه در سیاست‌گذاری پولی و مالی به «تولید صادرات‌گرا» و پرداخت تسهیلات به این بخش است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تامین مالی به چند روش قابل انجام است، اظهارداشت: یکی از راهکارهای افزایش توان تسهیلات‌دهی و تجهیز منابع توسط بانک‌ها، وصول مطالبات معوق است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تامین مالی از طریق فاینانس چندان قابل انجام نیست، افزود: برای فعال شدن تولید، باید اعتبارات مناسبی در اختیار این بخش قرار گیرد که البته نظارت کامل اعتبارسنجی مشتریان در پرداخت تسهیلات بسیار ضروری است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به روش دوم تجهیز منابع و تامین مالی تصریح کرد: در روش دوم باید وصول مطالبات معوق به طور جدی پیگیری شود، البته با توجه به اینکه نرخ تورم حدود 35 درصد و تسهیلات زیادی در گذشته با نرخ سود 15 درصد پرداخت شده، بازپرداخت این تسهیلات برای مشتریان بانک‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

سیدعلی اضافه کرد: بانک‌ها می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف مانند نظام مالیاتی، صاحبان سرمایه و بدهکار به بانک را شناسایی و مطالبات معوق شده خود را وصول کنند؛ پس از آن امکان تجهیز مجدد منابع وصول شده و پرداخت به بخش‌های مولد وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به دو حوزه تولید و صادرات در سال آینده، گفت: در سال گذشته حداکثر تسهیلات پرداختی برای صادرات 2 درصد بوده و در صورتی که سهم این بخش به 10 درصد برسد، می‌توان به صادرات 50 تا 60 میلیارد دلاری در سال 93 امیدوار بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر در بخش صادرات چنین هدفی محقق شود، سال 93 صادرات با واردات برابر شده و نیازی به استفاده از ارز حاصل از درآمدهای نفتی برای واردات کالا نیست.

*امکان یکسان‌سازی نرخ ارز در صورت افزایش 20 درصدی صادرات غیرنفتی

به گفته وی منابع به دست آمده از نفت می‌تواند در حوزه نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفته و ظرفیت تولید در این بخش را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: اگر صادرات غیرنفتی در سال آینده 20 درصد افزایش یابد، مشکلات ارزی رفع و امکان یکسان‌سازی نرخ ارز وجود خواهد داشت.

سیدعلی با بیان اینکه در سال آینده هدف اصلی دولت در سال آینده باید تولید و صادرات باشد، گفت: سیاست‌گذاری پولی باید در جهت تقویت تولید صادرات‌گرا باشد به گونه‌ای که بانک‌ها سهم قابل توجهی برای این بخش در نظر بگیرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  40