برگشت ۴ هزار میلیارد تومان چک در یک ماه

بر اساس اعلام بانک مرکزی در بهمن پارسال از هر 100 چک بانکی 11 چک برگشت خورده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در بهمن پارسال نسبت تعداد اسناد برگشت خورده (چک برگشتی ها) به اسناد مبادله شده در حالی 7/11 درصد اعلام شد که این میزان در بهمن سال 91 معادل 2/10 درصد بود. علاوه بر این، از نظر ارزش این اسناد نیز نسبت مبلغ اسناد برگشت داده شده به مبادله شده در بهمن پارسال در حالی 7/4 درصد اعلام شد که این نسبت در بهمن سال 91 معادل 4/3 درصد اعلام شده بود.
طبق آخرین آمار بانک مرکزی در بهمن ماه پارسال در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران حدود چهار میلیون و 100 هزار برگ چک به مبلغ 100 هزار میلیارد تومان مبادله شد که این ارقام در مقایسه با دی ماه سال قبل از نظر تعداد برگ سند بانکی هفت درصد و از نظر ارزش این اسناد 12 درصد افزایش داشته است. مقایسه این وضعیت با بهمن سال 92 نیز نشان می دهد میزان اسناد مبادله شده 9 درصد و ارزش اسناد مبادله شده دو درصد کاهش داشته است.
در واقع هرچند روند مبادلات اسناد بانکی نسبت به پارسال کاهش داشته است اما نسبت به دی ماه سال قبل روندی صعودی را تجربه کرده بود. در مجموع نیز در 11 ماهه نخست پارسال در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران بیش از 41 میلیون و 600 هزار برگ چک به مبلغ 976 هزار میلیارد تومان مبادله شد.
اما از چهار میلیون و 100 هزار برگ سند بانکی مبادله شده در بهمن پارسال 477 هزار برگ سند (چک) به ارزش 7/4 هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است. این ارقام حاکی از افزایش 15/3 درصدی تعداد و ارزش اسناد در بهمن پارسال نسبت به دی ماه سال گذشته است.
 همچنین مقایسه این وضعیت با وضعیت اسناد برگشت خورده در بهمن سال 91 نیز نشان می دهد که تعداد اسناد برگشت خورده (چک برگشتی ها) چهار درصد و ارزش اسناد برگشت خورده (چک برگشتی ها) 32 درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر مقایسه این وضعیت در بهمن پارسال با ماه های دیگر سال 92 نشان می دهد پس از دی ماه، در بهمن بیشترین نسبت تعداد اسناد برگشت خورده به تعداد اسناد مبادله شده ثبت شده است. از این نظر رکورد بیشترین نسبت تعداد اسناد برگشت خورده به اسناد مبادله شده در سال 92 در دی ماه ثبت شده بود.
در آن ماه از هر 100 چک بانکی 1/12 چک بانکی برگشت می خورد. کمترین میزان نیز مربوط به اردیبهشت پارسال بود که از هر 100 چک بانکی 3/10 چک برگشت خورده بود. اما بررسی این وضعیت از نظر ارزش چک های برگشتی نشان می دهد بیشترین میزان نسبت اسناد برگشتی به اسناد معامله شده مربوط به آبان پارسال بوده است.
در آبان پارسال نسبت ارزشی چک های برگشتی به کل چک ها به بیش از 1/6 درصد رسیده بود. اما کمترین میزان در این بخش در مهر پارسال بود که نسبت ارزشی چک های برگشتی به کل چک ها به چهار درصد رسیده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =