گروگانگیرهایی که از آمریکا ویزا گرفتند

حمید ابوطالبی اگرچه امروز با مانع تراشی آمریکا برای صدور ویزا مواجه شده است اما پیش از این به خاک نیویورک قدم گذاشته است. معروفترین دیپلمات از دانشجویان پیرو خط امام و رهبری که نیویورک رفته است احمدی نژاد است.

مجله مهر: آن روزی که نزدیک به حدود 400 نفر از دانشجویان پیرو خط امام و رهبری، خط جاسوسی را در سفارتخانه آمریکا شکستند و سفارت آمریکا در ایران را تسخیر کردند، شاید به گمانشان نمی رسید که سه دهه بعدتر هم آمریکا کینه این خط شکنی را به دل بگیرد و برای هر دانشجویی که در این ماجرا نقشی هر چند اندک داشت، خط و نشان بکشد.

اینچنین هم بود که سه دهه بعد از تسخیر لانه جاسوسی در پاریس عباس عبدی با باری روزن دیدار می کند و لوموند از «آشتی گروگان و گروگانگیر» می نویسد و ابراهیم اصغرزاده یکی دیگر از همان دانشجویان می گوید که «اگر منافع ملی کشورم حکم کند حاضرم بابت گروگان‌گیری عذرخواهی کنم.» با این وجود آمریکا کینه خود را همچنان دارد.

 از گذر همین کینه هم هست که حمید ابوطالبی که خود می گوید در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در اهواز بوده و فقط به عنوان مترجم به طیف دانشجویان پیرو خط امام پیوسته بود وقتی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل معرفی می شود سنا و کنگره آمریکا قانون می گذارند که ورود این دیپلمات را به خاک نیویورک ممنوع کنند.

طبق قانونی که کنگره تصویب کرده است افرادی که معلوم شود "در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند"، از روادید ایالات متحده محروم می‌شوند. با این حال تاکنون بودند چهره هایی از طیف تسخیر کننندگان سفارت آمریکا که پیش از این روادید ایالات متحده را دریافت کرده و قدم به خاک آمریکا گذاشته اند. حمید ابوطالبی که امروز محل مناقشه ایران و آمریکا شده است پیش از این به نیویورک رفته و روادید آمریکا را گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  56