بخشنامه‌ای که راه تخلف کارفرمایان را بست

بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اضافه شدن بن خوار و بار به لیست بیمه، موجب کمترین خطا از سوی کارفرمایان ‌درراستای عدم پرداخت مزایای حقوق برای کارگران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم هر ساله شورای عالی کار در ماه‌های پایانی سال تصمیمات مهمی را برای تعیین حقوق کارگران اتخاذ می‌‌کند که در راستای آن مزایایی مانند حق اولاد، بن خواروبار نیز افزایش می‌یابد.

اسفند ماه 92 نیز،‌با تصویب افزایش 25 درصدی دستمزد در شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران به 609 هزار تومان رسید.در بخش حق بن خواربار نیز شورای عالی کار درصد افزایشی را از تصویب گذراند؛ به نحوی که مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار تحت عنوان مزایای رفاهی و انگیزشی، 800 هزار ریال تعیین شد و به این ترتیب حق خوار بار کارگران در سال 93 از 50 هزار تومان به 80 هزار تومان رسید.

سال گذشته کارفرمایانی که قصد پرداخت حق بیمه برای کارگران خود راداشتند، 23 درصد از کل حقوق را به عنوان حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می کردند که بن خوار و بار مشمول فهرست بیمه نمی‌شد اما با ابلاغ بخشنامه ای که  از سوی سازمان تامین اجتماعی به واحد‌های تولیدی ارسال شد از ابتدای سال جاری کارفرمایان باید حق بیمه بن خوارو بار را هم پرداخت کنند.

علی خدایی, عضو هیأت مدیره شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره این بخشنامه می‌گوید: طبق بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی، به مبلغی که به عنوان بن خواروبار (حق بن) در فیش حقوقی کارگران با مبلغ 800 هزار ریال در ماه درج می‌شود، حق بیمه تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسئله به نفع کارگران است و موجب نارضایتی بسیاری از کارفرمایان شده است. این بخشنامه به نفع جامعه کارگری است چرا که درافزایش حقوق مستمری بازنشستگی کارگران و مشمولان قانون کار تاثیر مثبت دارد.

 خدایی بیان می کرد: کارفرما 80 هزار تومان را به کارگر پرداخت می کند،‌اما هنگام پرداخت حق بیمه برای کارگران باید حق بیمه آن را پرداخت کند. یکی از مزایای این بخشنامه این است که اگر تا کنون کارفرمایی بن خوار و بار را پرداخت نمی‌کرد، هنگام پرداخت حق بیمه در راستای این  بخشنامه مجبور است مطابق مصوبه شورای عالی کار بن خوار و بار را پرداخت کند. همچنین از دیگر مزایای این بخشنامه این است که  به عنوان حقوق اثبات شده کارگران جز پایه حقوق آنها به حساب می‌آید.

عضو هیأت مدیره شوراهای اسلامی کار استان تهران تاکید کرد: حق بن کارگران که از ابتدای امسال بر اساس مصوبه شورای عالی کار از 50 هزار تومان به 80 هزار تومان افزایش یافت، پیش از این مشمول دریافت حق بیمه نبود، اما با ابلاغ این بخشنامه حق بن هم جزء 30 درصد حق بیمه پرداختی کارگران و کارفرمایان خواهد شد.

وی ادامه داد:وضعیت پرداخت حق بیمه کارگران به این صورت است که  7 درصد نیز از سوی کارگر باید پرداخت شود که معمولا رقم آن از سوی کارفرمایان پس از کسر از حقوق کارگران به تامین اجتماعی پرداخت می شود. در مجموع 30 درصد حداقل حقوق  یا مجموع دریافتی افراد در هر ماه باید به عنوان حق بیمه پرداخت شود.

به گزارش تسنیم، بررسی مسائل مربوط به کار و کارگر و ارتباط کارگر و کارفرما، از جمله مسائل مهمی است که ضرورت آن امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.یکی از عواملی که همواره در هیئت‌های حل اختلاف و تشخیص از سوی جامعه کارگری مطرح بوده است عدم پرداخت مزایای حقوق از سوی کارفرمایان به نیروی کار بوده است که با بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اضافه شدن بن خوار و بار به لیست بیمه، امکان خطای کمتری برای عدم پرداخت مزایای حقوق 93 کارگران از سوی کارفرمایان وجود دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =