نرخ تورم در گزارش بانک جهانی مغفول ماند

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی درباره نرخ سود تسهیلات در ایران گفت: نظر بانک جهانی در برگیرنده یکی از عوامل مربوط به بالا بودن نرخ سود بانکی در ایران است و نیمه دیگر که همان نرخ تورم است در گزارش بانک جهانی مغفول مانده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،غلامرضا کیامهر در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه نرخ سود بانکی تابعی از نرخ تورم است، افزود: در کشورهای اروپایی و ژاپن که نرخ تورم در آنها 3 تا 5 درصد و تک رقمی است، نرخ سود بانکی هم در حدود 1.5 تا 3 درصد است در حالی که نرخ تورم در ایران 40 درصد است نرخ سود بانکی نمی تواند تک رقمی باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که نرخ تورم در کشور به تدریج کاهش نیابد اگر بخواهیم با سیاست های بخشنامه ای نرخ سود بانکی را کاهش دهیم، شفافیت پرداخت نرخ سود از بین می رود و رابطه بین سپرده گذار و بانک ها پیچیده تر می شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه مسابقه پرداخت سود بانکی را موسسات مالی و اعتباری که مجوز لازم را هم ندارند بوجود آوردند، خاطر نشان کرد: وقتی این موسسات نرخ های سود بالا را برای سپرده گذاری پیشنهاد کردند بانک ها هم برای اینکه مشتری های خود را از دست ندهند شروع به افزایش نرخ سودهای خود کردند.

کیامهر با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده پول در ایران، گفت: بانک ها، موسسات خیریه نیستند بلکه بنگاه اقتصادی هستند زیرا کسانی که در این بنگاه ها سهام می خرند یا سپرده گذاری می کنند با انگیزه کسب سود این کار را می کنند بنابراین بانک ها باید متناسب با نرخ تورم و قیمت تمام شده پول به آنها سود پرداخت کنند.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده پول متشکل از هزینه های جاری، کارمزد بانکی، سود سپرده گذاران و سرمایه داران است. بنابراین وقتی قیمت تمام شده پول در ایران دو رقمی و بالاست بانک ها نمی توانند تسهیلات ارزان قیمت بدهند ضمن اینکه بانک ها موظفند 20 درصد از سرمایه خود را نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک ها وکیل مردم هستند و فقط می توانند سرمایه های مردم را مدیریت کنند، اظهار داشت: البته بانک ها نباید با جاذبه نرخ سود، مشتری جذب کنند بلکه در این راه باید با مشتری مداری و خلق محصولات و ابتکارات جدید با هم رقابت کنند و سود بانکی تنها یکی از عامل های جذب مشتری باشد.

کیامهر با بیان اینکه بسیاری از افراد و کارآفرینان با وجود تورم بالا، انتظار دریافت تسهیلات ارزان را از بانک ها دارند، تصریح کرد: بانک ها تنها باید 20 درصد از سرمایه کارآفرین را تامین کنند و 80 درصد بقیه باید با خود کارآفرین باشد چرا که بانک ها توان پرداخت تسهیلات ارزان را ندارند.

این کارشناس اقتصادی درباره مطالبات معوق بانکی نیز گفت: متاسفانه در سال های گذشته، زیر فشار ندانم کاری و سوءمدیریت و ضعف کارشناسی در بدنه سیستم بانکی، تسهیلاتی به افرادی داده شده که وصول نشده اند و الان سیستم بانکی ما با 82 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق روبه روست که قادر به وصول آن نیز نیست.

وی گفت: همچنین بانک های خارجی اجازه تاسیس شعبه در ایران را ندارند به همین خاطر پول های ارزان بانک های اروپایی و خارجی نمی توانند وارد کشور شوند در صورت اجازه فعالیت، این بانک ها حاضرند با کمترین نرخ سود به مردم تسهیلات بدهند که در آن صورت قیمت تمام شده پول نیز پایین می آید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  44  =  45