شفاف‌سازی در واردات خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین اقدام برای «اجرایی کردن حذف ثبت‌سفارش واردات کالا»، شرط حضور فیزیکی متقاضیان در مراکز ثبت‌سفارش را لغو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ثبت‌سفارش کالا به معنای خوداظهاری یک بازرگان برای واردات کالایی است که مجوزهای لازم را دریافت کرده است.
این خوداظهاری در ظاهر ساده به نظر می‌رسد؛ اما به گفته واردکنندگان کالا، آیین‌نامه‌های پر تعدادی که طی دوره‌های زمانی مختلف در دولت پیشین صادر شده، ثبت‌سفارش کالا را با روند بوروکراسی پیچیده‌ای همراه کرده است.
در حوزه خودرو نیز، طی سال‌های گذشته نه فقط روند بوروکراتیک برای ثبت‌سفارش و واردات افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده بود، بلکه تداوم تغییرات قوانین مربوط به ثبت‌سفارش منجر به بی‌ثباتی و بی‌اطلاعی واردکنندگان از چگونگی واردات مدل‌های خاصی از خودرو شده بود.  تا جایی که به گفته وزیر صنعت و معدن در شرایط کنونی یک واردکننده باید برای انجام مراحل اداری واردات، 19 سند تهیه کند. اما با حذف تدریجی فرآیند ثبت‌سفارش، واردات خودرو چگونه ادامه پیدا خواهد کرد؟
یک مقام آگاه در سازمان توسعه تجارت ایران، در پاسخ به این سوال به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «با حذف روند ثبت‌سفارش کالا، گمرک ایران به عنوان نماینده رسمی وزارتخانه مسولیت کنترل کالاهایی را که ترخیص می‌شود بر عهده می‌گیرد، بنابراین اگر خودرویی ضوابط فنی سه‌گانه شامل استانداردهای 55 گانه، مجوز سازمان محیط‌زیست و نمایندگی خدمات پس‌از فروش در ایران را داشته باشد، بدون هیچ مشکلی از گمرک ترخیص خواهد شد.»
به گفته وی، با حذف ثبت‌سفارش کالا، هزینه‌های ناشی از ثبت‌سفارش و خواب سرمایه که به طولانی بودن روند فعلی بازمی‌گردد کاهش خواهد یافت. فربد زاوه، فعال حوزه واردات نیز «حذف تدریجی ثبت‌سفارش کالا را اقدامی در جهت شفاف‌سازی این روند می‌داند» و می‌گوید: «در سال‌های گذشته ممنوعیت‌های ناگهانی برای ثبت‌سفارش واردات انواع خاصی از خودرو و طولانی بودن این فرآیند، موجب ایجاد رانت‌های فراوانی در حوزه واردات خودرو شد که به نظر می‌رسد با حذف تدریجی ثبت‌سفارش، این روند اصلاح شود.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7