هفته تلخ و سیاه هواپیماهای مسافربری

سریال سقوط مرگبار هواپیماهای مسافربری، پنجشنبه گذشته با سقوط هواپیمای مسافربری مالزی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود در آسمان منطقه ناآرام شرق اوکراین شروع شد.

روزنامه همشهری: سریال سقوط مرگبار هواپیماهای مسافربری، پنجشنبه گذشته با سقوط هواپیمای مسافربری مالزی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود در آسمان منطقه ناآرام شرق اوکراین شروع شد.

 این هواپیما 298سرنشین داشت که همگی آنها در این حادثه کشته شدند. هر چند هنوز مقصران اصلی این حادثه مشخص نشده‌اند اما بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این هواپیما هنگام عبور از آسمان شرق اوکراین هدف اصابت موشک شلیک شده توسط جدایی طلبان و به‌صورت تصادفی قرار گرفته و سقوط کرده‌ است. هواپیمای بوئینگ 777 که بیشتر مسافران آن اتباع هلندی بودند پس از این حادثه تکه تکه شد تا جایی که این روزها یافتن بقایای اجساد سرنشینان، مهم‌ترین نگرانی بازماندگان قربانیان حادثه است.

تایوان؛ 48 کشته

چند روز پس از سقوط مرگبار هواپیمای مالزی، این بار هواپیمایی در تایوان خبرساز شد. این هواپیمای کوچک مسافربری حدود ساعت 5بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی، فرودگاه شهر کائوسیونگ را ترک کرد تا راهی جزیره پنگو شود. 2ساعت بعد اما هواپیما ارتباطش را با مرکز کنترل از دست داد و در نهایت در روستایی کوچک در نزدیکی فرودگاه سقوط کرد.

این هواپیما 58مسافر و خدمه داشت و ساعاتی پس از اینکه طوفانی شدید بخش‌هایی از تایوان را در برگرفت به پرواز درآمد. گفته می‌شود هوای طوفانی و بارش باران احتمالا دید خلبان را هنگام فرود در فرودگاه کاهش داده و همین باعث سقوط آن روی خانه‌های روستایی شده است. هرچند در این حادثه 48نفر از سرنشینان هواپیما جان باختند و 10 نفر به طرز معجزه‌آسایی نجات یافتند اما گفته می‌شود به هیچ‌کدام از مردم روستا آسیبی نرسید و تنها چند خانه ویران شد.

حال این سؤال مطرح است که چطور با وجود هوای بد آن روز، اجازه پرواز به این هواپیما داده شده و آیا هوای طوفانی عامل این حادثه بوده است؟ تصاویر تلویزیونی روز چهارشنبه ده‌ها امدادگر، سرباز و جست‌وجو گر را نشان می‌داد که با استفاده از جرثقیل در حال کنار زدن قطعات هواپیما برای نجات سرنشینان آن بودند.

الجزایر؛‌116کشته

هواپیمای مسافری خطوط هوایی الجزایر، آخرین حادثه هفته گذشته را رقم زد. این هواپیما با 116 سرنشین روز پنجشنبه از فرودگاه واگادوگو در پایتخت بورکینافاسو برخاست تا راهی پایتخت الجزایر شود اما 50دقیقه بعد ارتباطش را با بخش‌های ناوبری هوایی فرودگاه از دست داد. ساعاتی بعد مشخص شد هواپیما پس از عبور از آسمان نیامی، در فاصله 70کیلومتری شهر گائو در شرق کشور مالی سقوط کرده است.

کارشناسان گفته‌اند که این هواپیما در لحظه برخورد با زمین تکه تکه شده و به همین دلیل احتمال حمله تروریستی را رد کرده‌اند. خطوط هوایی الجزایر اعلام کرد که این هواپیما به‌دلیل گذشتن از یک دالان پروازی که تحت‌تأثیر امواج بسیار شدید طوفان بوده، سقوط کرده است. از بین سرنشینان هواپیما 20نفر تبعه لبنانی، 50نفر فرانسوی و 2نفر الجزایری شناسایی شده‌اند. تمامی 6خدمه این پرواز نیز اسپانیایی بوده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  1  =