جزئیات آماری درباره داشنجویان ایرانی و خارجی/اساتید ایرانی در جهان

حدود 45 درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی، 4 /36 درصد در رشته مهندسی، 3/ 6 درصد در رشته هنر، 84/ 6 درصد در رشته علوم پایه و 3 /6 درصد در رشته‌های کشاورزی و 55/ 1 درصد در گروه پزشکی تحصیل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،وزارت علوم در دولت یازدهم به دنبال بین‌المللی کردن دانشگاه‌هاست. دسترسی به پایگاه‌های علمی برتر دنیا و تلاش برای جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخلی، نمونه تلاش‌های وزارت علوم برای ارتباط با نهادهای بین‌المللی علمی است. طی سال‌های گذشته به دلیل بدهی و مسائل مالی دسترسی دانشجویان و اساتید ایرانی با بسیاری از پایگاه‌های علمی برتر دنیا از بین رفته بود. همچنین به دلیل برخی سیاست‌های وزارت علوم دولت گذشته، بسیاری از دانشجویان و استادان ایرانی مشغول در دانشگاه‌های برتر دنیا تمایلی برای بازگشت و ارتباط علمی با دانشگاه‌های داخلی نداشتند.

به گزارش اعتماد، در همین زمینه حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه اهداف طرح‌های برنامه‌ریزی شده در وزارت علوم در جهت حرکت فرار مغزها به سمت گردش مغزها اظهارکرد: هر ایرانی که در خارج از کشور بتواند یک طرح تحقیقاتی با دانشگاه‌های داخل داشته باشد یا بتواند حداقل هفته‌یی 12 ساعت تدریس در کشور داشته باشد می‌تواند حرکت فرار مغزها را به سمت گردش مغزها ترسیم کند.

پیش از این نیز معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، از دسترسی دانشگاه به پایگاه‌های علمی تا یک ماه آینده خبر داده بود. به گفته وحید احمدی با تسویه بخشی از این بدهی‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی اعلام کردند که بدهی‌ها می‌توانند به تدریج پرداخت شوند و تا حدی ارتباط با پایگاه‌هایی از جمله اسپرینگر برقرار شده است. تا سال 2013 ارتباط ما با حدود 70 تا 80 درصد نشریات علمی قطع شده بود. جذب دانشجوی خارجی از دیگر سیاست‌های وزارت علوم در راستای بین‌المللی کردن دانشگاه‌هاست. در حال حاضر 28 هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور، در حال تحصیل هستند که از این تعداد 16 هزار دانشجو مربوط به جامعه المصطفی، 2000 دانشجو بورسیه، 2000 دانشجوی آزاد و 11 هزار نفر دانشجوی ورودی از طریق آزمون سراسری کشور هستند

24استاد ایرانی در بین 3200 دانشمند برتر دنیا

حسین سالار آملی در نشست عملکرد یک ساله وزارت علوم با بیان اینکه در طول چهارسال آینده یک تحول جدی در بین‌المللی شدن دانشگاه‌های داخل کشور خواهیم داشت، گفت: طبق اعلام یکی از موسسات معتبرعلمی نام 24 استاد ایرانی در بین 3200 دانشمند برجسته دنیا قرار دارد.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل با اشاره به شرایط جهانی از نظر تعداد استناد به مقالات ایرانی اظهارکرد: موسسه تامسون رویته طبق اظهارنظری 24 نفر از اساتید ایرانی را در لیست 3200 دانشمند برجسته دنیا قرار داده است که از این تعداد 10 نفر در داخل کشور و 12 نفر در کشور امریکا، یک نفر در کانادا و یک نفر در انگلستان حضور دارند. رییس همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم همچنین با اشاره به میزان ترافیک علمی در طول چهار ماه گذشته گفت: حدود 247 نفر از اندیشمندان دنیا یا سیاست‌گذاران علمی دنیا به کشور ایران آمده‌اند که از این افراد می‌توان به مدیرکل یونسکو، مدیر پژوهش‌های کشور ایتالیا و اتریش اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دراین مدت 127 نفر از اعضای هیات علمی برای حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی از کشور خارج شده‌اند، گفت: در حال حاضر 20 نفر از اعضای هیات علمی توانسته‌اند فرصت مطالعاتی بگیرند و در ماه‌های آینده اعزام شوند.

سالار آملی با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری‌های همکاری‌های بین‌المللی 10 دانشگاه برتر کشور در طی چهار سال آینده باید جزو دانشگاه‌های برتر آسیا قرار بگیرند، گفت: همچنین دانشگاه‌هایی که از توانمندی‌های بالایی نیز برخوردار هستند، باید طی روند چهار سال آینده جزو 100 دانشگاه برتر دنیا باشند.

فرار مغزها به سمت گردش مغزها

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه اهداف طرح‌های برنامه‌ریزی شده در وزارت علوم در جهت حرکت فرار مغزها به سمت گردش مغزها اظهارکرد: هر ایرانی که در خارج از کشور بتواند یک طرح تحقیقاتی با دانشگاه‌های داخل داشته باشد یا بتواند حداقل هفته‌یی 12 ساعت تدریس در کشور داشته باشد می‌تواند حرکت فرار مغزها را به سمت گردش مغزها ترسیم کند.

سالار آملی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی اساتید ایرانی خارج از کشور تهیه شده است، گفت: 12 هزار ایرانی برجسته خارج از کشور در بانک اطلاعاتی ما وجود دارند و سعی داریم از این پتانسیل‌ها به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به تعداد رایزن‌های علمی در کشورهای خارجی گفت: هفت رایزن علمی در کشورهای خارجی وجود دارد که در پی آن هستیم تا رایزن‌های علمی علاوه بر پیگیری امور دانشجویی دانشجویان ایرانی خارج از کشور در زمینه‌های مسائل دانشگاهی و ارتباطات بین‌المللی نیز ورود پیدا کند.

محدودیتی برای ارتباطات بین‌المللی نداریم

وی با تاکید بر اینکه به غیر از رژیم صهیونیستی با هیچ کشور دیگری محدودیتی برای ارتباطات بین‌المللی نداریم، اظهار کرد: البته با برخی کشورها با احتیاط برخورد می‌کنیم تا اگر یک سری برنامه‌ها اجرایی شود سطح روابط با آنها را توسعه دهیم.

سالارآملی با بیان اینکه سالانه در حوزه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشد 26 درصدی داشته‌ایم افزود: در حال حاضر 5/4 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و 19 هزار و 500 نفر دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده علمی در کشور اظهار کرد: در کشور 119 دانشگاه دولتی، 550 واحد پیام نور، 185 واحد دانشگاه آزاد و 739 شعبه و موسسه دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که روی هم رفته یک ظرفیت عظیم علمی را ایجاد کرده است که به نسبت جمعیت کشور چنین ظرفیتی در آسیا وجود ندارد.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی آموزش عالی در حوزه‌های علمی اظهارکرد: حدود 45 درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی، 4 /36 درصد در رشته مهندسی، 3/ 6 درصد در رشته هنر، 84/ 6 درصد در رشته علوم پایه و 3 /6 درصد در رشته‌های کشاورزی و 55/ 1 درصد در گروه پزشکی تحصیل می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =