خاویر باردم مجبور به توضیح درباره حمایت از فلسطین شد

خاویر باردم پس از امضا زیر نامه حمایت از فلسطین مجبور به توضیح در مورد این اقدامش شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، موج حمایت از مظلومیت مردم فلسطین چهره‌های مشهوری را در دنیا درگیر خودش کرده است. چهره‌هایی که علنا از فلسطینی‌ها حمایت کرده‌اند اما بعد مجبور شده‌اند با حرکت جدیدی، کار قبلی خود را پوشش دهند. خاویر باردم بازیگر برنده اسکار فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» یکی از این چهره‌هاست.

چندی پیش در اقدامی بشر دوستانه چهره‌های سینمایی سرشناس اسپانیا نظیر خاویر باردم، پنلوپه کروز و پدرو آلمادوار که هر سه برنده جایزه اسکار هم شده‌اند نامه‌ای را امضا کردند که در آن از سران اتحادیه اروپا خواسته شده بود تا اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند. اقداماتی که تاکنون جان بیش از 1700 فلسطینی را گرفته که بسیاری از آنها زن و کودک بوده‌اند. در این نامه آمده بود که «خانه‌های فلسطینی ویران می‌شوند. آب، برق و حتی دسترسی آزادانه به بیمارستان، مدرسه و زمین‌های کشاورزی از آنها مضایقه می‌شود. در حالی که جامعه جهانی هیچ کاری انجام نمی‌دهد.»

این اولین بار نبود که خاویر باردم از فلسطینی‌ها حمایت می‌کرد. او پیش از این هم اقدامات رژیم صهیونیستی را مصداق «بربریسم» دانسته بود و اعلام کرده بود که حاضر نیست مالیاتی که وی به دولت اسپانیا می‌دهد صرف این بربریسم شود. این بازیگر سرشناس همین طور اعلام کرده بود که دوستان یهودی زیادی دارد که خیلی از آنها با وی هم نظر هستند. او در پاسخ به آنهایی که اسرائیل را در حال دفاع از خود می‌دانند عنوان کرده بود:«شما نمی‌توانید بگویید این دفاع از خود است، وقتی کودکان را به قتل می‌رساندید.»

اما امروز نامه‌ای از باردم منتشر شده که در آن امضایش زیرنامه مذکور را فقط به معنای درخواستی جهت صلح دانسته است. پنلوپه کروز همسر مشهور خاویر باردم هم که خود برای بازی در فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» توانسته بود برنده جایزه اسکار شود هم چندی پس از امضای نامه، مجبور شد نامه دیگری بنویسد و «سوء تفاهمات» را بر طرف کند.

این نخستین بار نیست که یک سلبریتی از فلسطین حمایت می‌کند و بعد از مدتی مجبور می‌شود مواضع ضد اسرائیلیش را تلطیف کند. چندی پیش ریحانا خواننده سرشناس  باربادوسی هم در صفحه اجتماعیش توییتی را منتشر کرد که بعد از 8 دقیقه حذف شد. متن این توییت «#FreePalestine» بود. چندی بعد فردی نزدیک به این خواننده مشهور عنوان کرد که او روی لینکی کلیک کرده و نمی‌دانسته که آن لینک در واقع اقدام برای توییت عبارت مذکور بوده است.

اتفاقی مشابه هم در مورد کیم کارداشیان افتاده بود. او اگرچه در صفحه اجتماعیش هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای فلسطینی‌ها دعا کرده بود، پس از مدتی مجبور به حذف پستش و عذرخواهی بابت کاری که کرده بود شد.

اما شاید جالب ترین اتفاق مربوط به گروه مشهور کلدپلی باشد. اعضای این گروه موسیقی بریتانیایی که تاکنون سه بار جایزه بهترین گروه موسیقی بریتانیا را از آن خودش کرده و 5 بار جایزه MTV و 3جایزه جهانی موسیقی و 4 جایزه بیلبورد و هفت جایزه گرمی را، در  1 ژوئن سال 2011 میلادی روی صفحه فیس بوکشان لینک آهنگی با نام «آزادی برای فلسطین» را منتشر کردند. ترانه‌ای که کاری از گروه «یک جهان» بود. پست آنها در مدت کوتاهی بیش از 6000 بار پسندیده شد و چندین هزار نظر را ثبت کرد اما بعد از مدتی حذف شد. فرانک برات یکی از اعضای گروه «یک جهان» بعدا اعلام کرد که کلدپلی این پست را از روی صفحه فیس بوکش حذف نکرده، بلکه خود فیس بوک اقدام به این حرکت کرده است.

سلنا گومز چهره رسانه‌ای مشهور آمریکایی هم در صفحه اینستاگرامش ابتدا از هوادارانش خواسته بود تا برای کودکان فلسطینی دعا کنند. اظهار نظر‌های متناقض هواداران باعث شد تا چندی بعد در همان صفحه عکسی بگذارد و زیر آن بنویسد که او طرف هیچ کس را نگرفته است.

با این وجود هستند سلبریتی‌هایی که از فلسطین دفاع کرده‌اند و (حداقل فعلا) از مواضعشان عقب نکشیده‌اند. زین مالک عضو مصری الاصل گروه بریتانیایی «وان دیرکشن» هم اعلام حمایت صریح از فلسطین کرده است. او اگرچه با تهدید مرگ هم رو به رو شده هنوز حرفش را پس نگرفته است.

اگر جوایز سینمایی غرب برایتان ملاک خوبی و بدی یک بازیگر یا یک فیلم است و می خواهید باز هم از بازیگران جایزه برده چیزی بشنوید باید برایتان مورد اما تامپسون را هم نقل کنم. بازیگر سرشناس بریتانیایی که سال گذشته او را در فیلم «نجات آقای بنکس» و در برابر تام هنکس دیدیم یکی از اعضای گروه «کافیه!» است. «کافیه!» یک گروه بریتانیایی خواهان اتمام اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است. این بازیگر برنده دو جایزه اسکار یکی از اعضای فعال آن است. او بارها در مصاحبه های گوناگون خواستار خروج اسرائیلی ها از فلسطین شده و علنا یکی از حامیان فلسطین است.

راجر واترز هم که یکی از اعضای گروه مشهور پینک فلوید است در فوریه 2014 و پس از این که اسکارلت جوهانسون قراردادی تجاری با کمپانی اسرائیلی سودا استریم بست در صفحه فیس بوکش به انتقاد از او پرداخت. داستین هافمن و مگ ریان هم در اعتراض به حملات سال 2012 رژیم صهیونیستی به غزه در جشنواره فیلم اورشلیم شرکت نکردند.

جالب است که با وجود این اعتراضات گسترده و دامنه دار گال گادوت دختر شایسته سابق رژیم صهیونیستی و بازیگر فیلم های دست چندم هالیوودی، که به تازگی برای بازی در نقش «واندروومن» ابر قهرمان مشهور کمپانی دی سی انتخاب شده در اظهار نظری جالب به حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی پرداخته و مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄    =  18