افت محدود دلار در شروع هفته

دیروز هشتمین روزی بود که نرخ دلار بالای سطح 3150 تومان قرار گرفته بود و به همین دلیل، برخی از کارشناسان با اشاره به گذشت یک هفته از شکسته شدن آستانه‌های مرزی پیشین نوسان‌ها، از محدوده جدید قیمتی دلار سخن می‌گویند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد دیروز هشتمین روزی بود که نرخ دلار بالای سطح 3150 تومان قرار گرفته بود و به همین دلیل، برخی از کارشناسان با اشاره به گذشت یک هفته از شکسته شدن آستانه‌های مرزی پیشین نوسان‌ها، از محدوده جدید قیمتی دلار سخن می‌گویند. بر اساس این تحلیل، سطح حمایتی موقت جدید دلار، نرخ 3150 تومان و سطح مقاومتی موقت جدید دلار، نرخ 3200 تومان است. بازار البته این هفته را برخلاف هفته گذشته، با 5 تومان کاهش شروع کرد، در حالی که قیمت دلار در شنبه هفته گذشته در مقایسه با انتهای دو هفته پیش، 30 تومان افزایش یافته بود. نکته قابل‌توجه درخصوص قیمت‌گذاری نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته نیز این است که این هفته، دومین هفته در سال جاری بود که نرخ رسمی دلار در آن مجموعا با کاهش مواجه شد.

تثبیت سطح نوسانی جدید؟
در نخستین روز این هفته بازار کاهشی جزئی به خود دید و دلار با 5 تومان افت قیمت در مقایسه با انتهای هفته گذشته، بر تابلوی اکثر صرافی‌ها نزدیک به قیمت 3170 تومان ثبت شد؛ بنابراین از شنبه هفته گذشته که قیمت از 3150 تومان بالاتر رفت تا شنبه این هفته، دلار در محدوده 3150 تومان تا 3200 تومان قرار داشته است. این در حالی است که تا پیش از شنبه هفته گذشته، قیمت ارز به مدت 62 روز (از 8 تیر تا 7 شهریور) کم و بیش در محدوده 3100 تا 3150 تومان قرار داشت. امری که موجب شده بود از سوی برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار، گفته شود که بازار از قیمت 3100 تومان در مقابل کاهش قیمت حمایت می‌کند و این نرخ سطح «حمایتی» در بازار دلار است و همچنین، فعالان در مقابل افزایش قیمت‌ها و ورود به محدوده بالای 3150 تومان مقاومت می‌کنند و در نتیجه گفته می‌شد که این نرخ، محدوده «مقاومتی» دلار است. برخی از کارشناسان معتقدند در صورتی که بیشتر از یک هفته، قیمت‌ها بین دو سطح در فاصله 50 تومانی در نوسان باشد، این محدوده را می‌توان یک بازه نوسانی متعادل برای بازار در نظر گرفت و به‌خاطر گذشت یک هفته، می‌توان گفت که کف قیمت در این بازه نوسانی، یک «سطح حمایتی موقت» است و سقف قیمت را نیز می‌توان یک «سقف مقاومتی موقت» نامید. با این تفاصیل، اکنون که دلار در شروع هفته جدید وارد هشتمین روز دارای نرخ بالای 3150 تومان شده است، می‌توان گفت محدوده نوسانی موقت دلار عوض شده و در حال حاضر نرخ 3150 تومان یک سطح «حمایتی» و نرخ 3200 تومان نیز سطح «مقاومتی» جدید دلار شده است. البته همه این بازه‌ها و سطوح، برای دوره‌های کوتاه‌مدت معنادار هستند، ولی برخی از کارشناسان بازار معتقدند در صورت پایداری یک سطح قیمتی در زمانی بیشتر از یک هفته، می‌توان از تغییر مختصات تحلیل‌های تکنیکال در بازار ارز و در نتیجه، تغییر سطوح حمایتی و مقاومتی سخن گفت.

  همچنان به‌دنبال یکسان‌سازی
با خروج نوسان از بازار و تثبیت قیمت در سطوح نزدیک به 3170 تومان، روز گذشته بانک مرکزی نیز پس از اینکه به مدت چندین روز از افزایش نرخ رسمی خود دست کشیده بود، نرخ دلار مرکز مبادلات ارزی خود را 5 ریال افزایش داد. در سال‌جاری بانک مرکزی تنها دو بار دست به کاهش هفتگی نرخ رسمی ارز خود زده بود که دومین مورد آن مربوط به همین هفته گذشته می‌شد. نرخ رسمی دلار در شنبه هفته گذشته 26 هزار و 612 ریال بود، در حالی که در انتهای هفته و در روز پنج‌شنبه، نرخ رسمی به 26 هزار و 611 ریال رسید که کاهشی یک ریالی را در بازه هفتگی نشان می‌داد. به جز این هفته، تنها یک مورد دیگر از چنین رفتاری در قیمت‌گذاری رسمی ارز به ثبت رسیده بود که مربوط به هفته‌ای بود که از روز شنبه، 16 فروردین‌ماه آغاز می‌شد و در آن هفته نیز مجموعا در طول هفته، نرخ رسمی دلار مبادلاتی یک ریال کاهش پیدا کرد. در آن مقطع نیز، نسبت به شروع سال قیمت دلار حدود 50 تومان زیاد شده بود و با قرار گرفتن در مسیر افزایشی، می‌رفت تا یک هفته بعد یعنی شنبه 23 فروردین‌ماه، از سطح 3100 تومانی عبور کند. در نتیجه، در آن مقطع نیز کاهش نرخ رسمی در طول هفته اثر چندانی بر رفتار بازار آزاد نداشت و فقط دوره یکسان‌سازی را طولانی‌تر کرد. به جز این دو هفته که دلار رسمی در آنها مجموعا کاهش یک ریالی را تجربه کرد، در 24 هفته‌ای که از سال جاری گذشته، در 21 هفته دیگر سال نرخ رسمی دلار مجموعا افزایش پیدا کرد و تنها در یک هفته نیز (هفته‌ای که از شنبه، 13 اردیبهشت، شروع شد) نرخ رسمی دلار در انتهای هفته دقیقا مشابه نرخ رسمی ابتدای هفته بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  2  =