کلید روحانی چه بود؟

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری همزمان با هشتمین سفر استانی کاروان تدبیر امید که به مقصد استان خراسان رضوی صورت گرفته است با حضور در جمع‌ اقشار مختلف این استان اعم از علما، فضلا و طلاب، ایثارگران و نخبگان و برگزیدگان استان خراسان رضوی، سخنرانی کرد که مهمترین محورهای آن در ادامه آمده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دکتر حسن روحانی رییس جمهوری همزمان با هشتمین سفر استانی کاروان تدبیر امید که به مقصد استان خراسان رضوی صورت گرفته است با حضور در جمع‌ اقشار مختلف این استان اعم از علما، فضلا و طلاب، ایثارگران و نخبگان و برگزیدگان استان خراسان رضوی، سخنرانی کرد که مهمترین محورهای آن در ادامه آمده است.

روحانی در دیدارهای جداگانه‌ای که با اقشار مختلف مردم استان خراسان رضوی کمتر درباره شرایط و مشکلاتی که از گذشته به جای مانده است صحبت کرده و بیشتر سخنانش به اعلام شرایط فعلی کشور و رویکردهای دولت در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی، اعلام دیدگاه درباره شرایط لازم برای رفع مشکلات و حصول موفقیت و اظهارنظر درباره ساماندهی حوزه فرهنگ و عفاف و حجاب اختصاص پیدا کرده است.

دسته‌بندی موضوعی مهمترین محورهای سخنان رییس جمهوری در جمع‌ اقشار مختلف این استان اعم از علما، فضلا و طلاب، ایثارگران و نخبگان و برگزیدگان استان خراسان رضوی در ادامه آمده است.   

  • اظهارنظر درباره شرایط دولت گذشته

– اقتصاد کشور که در سال‌های 91 و 92 با رشد منفی و رکود مواجه بود.

  • اعلام شرایط فعلی کشور و رویکردهای دولت در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی

– از رکود خارج شد و تورم در کشور مهار شده و سرعت تورم پایین آمده است.

– کشور با رشد اقتصادی 1.8 درصدی بدون احتساب نفت و با رشد 2.5 درصدی با احتساب نفت، همراه است.

– اقدامات دولت یازدهم، ذهنیت دنیا در خصوص جمهوری اسلامی ایران را تغییر داده است؛ هر چند همه جهانیان طرفدار ایران نشده‌اند اما امروز دیگر هیچ کس در دنیا موضوعاتی همچون تروریسم را به ایران نسبت نمی‌دهد و امروز دنیا، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری منطقی، ضد خشونت و ضد تروریسم می‌شناسد.

– جمهوری اسلامی ایران با همه توان خود علیه تروریسم وارد عمل شده و بدنبال ایجاد آرامش و ثبات در منطقه است.

– قانون جامع ایثارگری و خدمات ایثارگری را با وجود اینکه سال‌ها خاک می‌خورد، از قفسه درآوردیم، بوسیدم و خاک‌هایش را زدودیم و بر سینه گذاشتیم و برای اجرا به دست مجریان سپردیم.

  • وعده برای آینده

– تورم تا پایان سال 93 به زیر 20 درصد خواهد رسید.

  • اعلام دیدگاه درباره شرایط لازم برای رفع مشکلات و حصول موفقیت

– عبور از مشکلات کشور، همدلی و همراهی همگان را می‌طلبد و اتحاد، تلاش، رفاقت، همدلی و جهاد و بهره‌مندی از هدایت‌های مقام معظم رهبری لازمه پیشبرد امور کشور است.

– اولین توقع و انتظار برای موفقیت در زمینه حل مشکلات اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و مسایل فرهنگی و امنیتی، از روحانیت می‌رود تا به عنوان قشری که مورد اعتماد مردم هستند برای کمک به دولت وارد صحنه شوند.

– موفقیت‌های به دست آمده طی یک سال گذشته، تنها در سایه حضور و حمایت مردم بویژه علما، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام، مقام معظم رهبری و هماهنگی و همدلی بین قوا بوده است و اگر اینها نبود نمی‌توانستیم موفقیتی کسب کنیم.

– برای حل و فصل برخی مشکلات ریشه‌دار و تاریخی کشور مانند «تک محصولی بودن اقتصاد کشور»، «بروکراسی ناکارآمد و دیوانسالاری پیچیده» و برطرف ساختن مشکل «فساد»، نیازمند تلاش بلند مدت هستیم.

– تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار در کنار دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود و موفقیت ما در سایه حضور و تلاش مردم و لطف پروردگار است.

– امروز هم راه ما در تمام صحنه‌ها، مقاومت و ایستادگی است.

– برای حل معضلات مملکت، کلیدی جز علم و دانش و تحقیق و فناوری نمی‌شناسم.

– دین اسلام، دین مشکلات و سختی‌ها نیست و این همه پیچیدگی ندارد؛ بلکه برای مشکلات باید راه حل درست و علمی پیدا کنیم.

– باید آدم‌ها عالم شوند تا مشکل جامعه را حل کنند و رفاه، نشاط و امید را به جامعه برگردانند و نیازمند راه علمی برای ارتقای اخلاق و نشاط در جامعه هستیم.

  • اظهارنظر درباره وجود جناح‌ها و دیدگاه‌های جناحی و سلیقه‌ای

– وجود جناح‌ها و سلایق مختلف اشکال و ایرادی ندارد اما اینکه همدیگر را تکفیر کنند واقعاً نادرست است.

– اختلاف سلیقه تا حدودی می‌تواند مفید باشد اما اگر از چارچوب و قاعده خارج شود چه بسا زیان‌آور باشد.

– ایثارگر نه برای جناح و حزب که برای آرمان و اهداف بلندش و برای اسلام، عزت و شرف مردم، ایستادگی و مقاومت کرد.

– هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای هیچ جناحی نخواهد کرد ولو اینکه علاقه به جناحی هم داشته باشد که البته اشکالی ندارد.

  • ایثارگران

– خدمت به ایثارگران و خانواده‌های آنان وظیفه مهم دولت یازدهم است.

– ایثارگری یک فرهنگ است؛ فرهنگی که صرفا مخصوص دوران جنگ و جهاد نیست و باید جاودانه بماند.

– ایثارگران، پاسداران اخلاق، انسانیت و فضایل انسانی هستند.

  • نگاه به روحانیت و حوزه‌های علمیه

– مردم به رغم همه تبلیغات مخالفان انقلاب علیه روحانیت، به این قشر اعتماد دارند و در انتخابات سال 92 این اعتماد خود را به روحانیت به رغم حضور رقبای شایسته، باسابقه و برجسته، نشان دادند.

– همه افتخارم شاگردی در حوزه علمیه قم است و آن را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنم و هیچ چیز نمی‌تواند جای حوزه‌های علمیه بویژه حوزه علمیه قم را بگیرد.

  • مقابله با فساد

– با شعار و با دادگاه بردن صرف افراد نمی‌توان از فساد پیشگیری کرد بلکه پیشگیری از فساد نیز راه علمی برای طرح‌ریزی کم شدن رابطه مراجعه‌کننده و کارگزار را می‌طلبد.

– «دولت الکترونیک» یکی از راه‌های علمی مبارزه با فساد است.

  • علم و دانشگاه

– برخی سعی و اصرارشان بر مقاله نوشتن، برای ارتقای رتبه علمی خودشان است تا از مرتبه استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استاد تمام، ارتقا پیدا کنند و حتی چاپ برخی مقاله‌ها هزینه هم می‌پردازند؛ این درحالیست که مقاله نوشتن برای گرفتن امتیاز و ارتقای رتبه علمی، نباید به هدف تبدیل شود.

– ارتقای مرتبه علمی به شرطی لذت دارد که فساد در این داستان نباشد که متأسفانه به برخی فسادها و تقلب‌ها که برای برای استاد شدن و بورسیه شدن صورت گرفته است، برخورد کرده‌ایم که شگفت‌آور و حیرت‌آور است.

– مقاله به تنهایی کافی نیست بلکه مقاله باید به راه‌حل تبدیل شود و زنجیره تبدیل مقاله به فناوری، فناوری به ساخت نمونه، ساخت نمونه به راه تجاری‌سازی و تجاری‌سازی به برند، طی شود و علمی رقم بخورد که هم جسم و هم روح و روان را پرنشاط می‌کند و هم جامعه را اصلاح و توسعه را بوجود می‌آورد.

  • اعلام موضع در برابر تهدیدهای داخلی و خارجی

– دولت یازدهم از تهدید نمی‌ترسد. به صراحت می‌گویم، هر آنچه در راه مبارزه با فساد لازم باشد و هر آنچه در راه توسعه این مملکت نیاز باشد انجام می دهیم و این دولت از هیچ کس و هیچ قدرتی نخواهد ترسید.

– دشمنان ممکن است فناوری و سلاح‌های مدرن‌تری داشته باشند که البته دانشمندان ما در این زمینه‌ها نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته‌اند، اما آنان نمی‌توانند در مقابل قدرت ایمان این ملت بجنگند.

  • فرهنگ جهادی

– جهاد، کار پرتلاش بی‌وقفه است و مدیریت، کار، درس خواندن، درس دادن و تحقیق کردن‌مان باید جهادی باشد.

  • اظهارنظر درباره ساماندهی حوزه فرهنگ و عفاف و حجاب

– با ون و مینی‌بوس و پاسبان، که فرهنگ درست نمی‌شود بلکه راه ارتقای فرهنگ با علما و محققین و اساتید دانشگاه است. آخر اگر آدم چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر عین آن را نباید انجام دهد بلکه باید به اصلاح راه قبلی اقدام کند.

– برای نحوه رفتار دختر و پسر در جامعه راه علمی می‌خواهیم؛ حال بگویند جدا کنیم. فردی در اوایل انقلاب گفت که خوب نیست مردان و زنان در پیاده رو در کنار هم راه می‌روند و عنوان کرد که تنها راه کشیدن دیوار است؛ گفتم لااقل دیوارش کوتاه باشد تا بتوانیم افراد را پیدا کنیم …؛ اوایل انقلاب عده‌ای در دانشگاه تهران دنبال کشیدن دیوار در کلاس‌ها بودند که امام(ره) نهیب کشید بر آنان که اینها سخیف کردن موازین اسلام است.

– در کشور ما این همه عاشقان قرآن و اخلاق، عفاف و حجاب را دوست دارند و قرآن فلسفه حجاب را امنیت بیشتر می‌داند و همه امنیت می‌خواهند؛ پدر و مادر خواهان آن است که وقتی دختر خانم‌شان بیرون می‌رود، مورد اذیت و آزار قرار نگیرد و خود دختر خانم هم همین را می‌خواهد؛ بنابراین فرهیختگان باید راه درست علمی در این حوزه را پیدا کنند.

– خداوند بر انجام فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» امر کرده است که در این راه اول باید معروف را در جامعه، معروف کنیم و بعد امر کنیم؛ باید برای مردم توضیح و شرح دهیم.

– در عصر و دنیای ما راهی جز اقناع نداریم؛ باید نسل جوان را اقناع کنیم اما متأسفانه دو چیز یاد گرفته‌ایم؛ دیوار و فیلتر؛ این که کاری درست نمی‌کند؛ شما فیلتر درست می‌کنید و آن جوان هم فیلترشکن.

– مریض با دیوار و فیلتر و ون مداوا نمی‌شود بلکه باید بیمار را نزد متخصص برد. اگر سلامت، راه علمی دارد، اقتصاد، فرهنگ و مبارزه با فساد هم راه علمی دارد.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  40  =  50