توضیح یک مقام دولتی درباره نقل قول روحانی

در حالی که معاون حقوقی رییس‌جمهوری با اشاره به سخن حسن روحانی، تکرار کرده «هیچ روزنامه‌نگاری در کشور به‌دلیل روزنامه‌نگاری دستگیر نشده است»، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری در نوشته‌یی تاکید کرده سخنان حسن روحانی در مصاحبه با کریستین امانپور در ایران به درستی ترجمه و منعکس نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بعد از مصاحبه رییس‌جمهوری با شبکه سی‌ان‌ان امریکا در نیویورک، انتشار این نقل قول از روحانی که «در ایران روزنامه‌نگار زندانی نداریم»، واکنش‌های متعددی در ایران به دنبال داشت. واکنش‌ها آنقدر زیاد و جدی بود که پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری مجبور شد دیروز توضیحی در همین رابطه در وبلاگ شخصی‌اش بنویسد.

اسماعیلی گفته که روحانی این جواب را در پاسخ به سوال کریستین امانپور درباره وضعیت خبرنگاران دو ملیتی بازداشت شده در ایران مطرح کرده است. بر اساس آنچه که پرویز اسماعیلی نوشته « سوال خانم کریستین امانپور مشخصا در خصوص چند روزنامه‌نگار دو تابعیتی (از جمله روزنامه‌نگاران واشنگتن پست و به ویژه جیسون رضاییان) بود و چنانچه مشاهده می‌شود پاسخ رییس‌جمهور نیز دقیقا در همین جهت است. و اشاره می‌شود: افرادی که شما نام بردید یا افراد دیگری که مورد اتهام هستند…، البته دو تابعیتی‌ها از نظر ما ایرانی محسوب می‌شوند…»

اسماعیلی بعد از این توضیحات پرسیده که « آیا از این عبارت که «من فکر نمی‌کنم فردی (از افراد ذکر شده در سوال) به خاطر روزنامه‌نگاری یا به خاطر فعالیت رسانه‌یی دستگیر شده باشد»، می‌توان چنین نتیجه گرفت و تیتر زد که «روحانی: در ایران روزنامه‌نگار زندانی نداریم»؟! وی همچنین این گلایه را مطرح کرده که «گاهی در انعکاس مطالب، به ویژه وقتی از متنی به زبان خارجی یا توسط منابع خارجی نقل شده، شتابزدگی شده و قضاوت‌ها و جریان‌سازی‌های سیاسی – رسانه‌یی شکل می‌گیرد.

رسانه‌هایی که چنین می‌کنند، گویا منابع خارجی را موثق‌تر از مسئولان کشور یا منابع رسمی می‌دانند. چون عموما تلاشی هم برای استعلامِ ابهام یا صحت و سقم مطلب از مراجع رسمی دولت نکرده و نمی‌کنند.

بلافاصله به نقل از منابع بیگانه نسبت به مسوولان دولت تیتر یک می‌سازند. چنانچه برداشت ابزاری و عجولانه‌یی از متن ناقص ترجمه سخنان وزیر امور خارجه در یک سایت امریکایی، برای عده‌یی آنقدر جذاب بود که موجی از توهین و افترا به «فرزند ملت و رهبری» و «بچه انقلاب» به راه اندازند!»

اسماعیلی در پایان توضیحات خود در این رابطه ابراز امیدواری کرده که با روزنامه‌نگاران با «سعه صدر و طبق قانون» برخورد شود.

او تاکید می‌کند که « امیدواریم روزنامه‌نگارانی که در مسیر رسیدگی قضایی هستند به تبرئه برسند و افرادی هم که به اتهامات گوناگون زندانی‌اند، هرچه زودتر آزاد و به میان خانواده و جامعه بازگردند.» همزمان با توضیحات اسماعیلی درباره این نقل قول، الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز تسنیم، در پاسخ به این پرسش که رییس‌جمهور در نیویورک گفته هیچ روزنامه‌نگاری به‌دلیل فعالیت‌های حرفه‌یی بازداشت نشده است، اما برخی اصلاح‌طلبان مدعی هستند اظهارات رییس‌جمهور صحیح نیست و موضوع را کتمان می‌کنند، گفته: «من به‌صورت کلی می‌توانم پاسخ دهم و چیز جزیی در این زمینه نمی‌توانم بگویم، یعنی چیزی نداریم که بگوییم. » وی اما در ادامه توضیح داده: «فقط می‌توانم بگویم که هیچ روزنامه‌نگاری در کشور به‌دلیل روزنامه‌نگاری دستگیر نشده است.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  +    =  16