۸۵ درصد نقدینگی در تهران

ضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تقسیم پول در کشور عادلانه نیست، افزود: 85 درصد نقدینگی کشور در تهران متمرکز است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان اصفهان، مسعود گلشیرازی در نشست بررسی راهکارهای تعامل و همکاری بانک صادرات با فعالان اقتصادی این استان افزود: بازار پول در تهران متمرکز شده و این درحالیست که عمده صنعت در اصفهان مستقر است و طرح های توسعه نیز به مناطق محروم تعلق دارد.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به فعالیت واحدهای صنعتی استان با کمتر از 50 درصد ظرفیت، گفت: تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش یکی از خواست های مهم فعالان اقتصادی از بانک هاست.
گلشیرازی تقسیط بدهی ها، بخشش جرایم و تسویه تسهیلات ارزی با نرخ ارز مبادله ای را از چالش های جدی فعالان اقتصادی در موضوع تامین مالی برشمرد.
وی بنگاهداری را یکی از مشکلات اصلی بانک های ایران در اقتصاد کشور خواند و تصریح کرد: فعالان اقتصادی، بانک ها را تنها به عنوان شریک نمی دانند بلکه در حال حاضر رقبای قدرتمند در عرصه اقتصاد می دانند.
وی افزود: از 530 هزار میلیارد تومان نقدینگی، 400 هزار میلیارد تومان منابعی است که در اختیار بانک هاست و مابقی در دست موسسات اعتباری قرار دارد.
مدیر شعب بانک صادرات استان اصفهان نیز در این نشست، پایین آمدن نرخ بهره بانکی و به صفر رسیدن آن را از ویژگی های اقتصاد پویا دانست.
مسعود بهرامی، از کاهش نرخ سپرده ها و تسهیلات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دولت و بانک مرکزی تلاش دارند که نرخ تسهیلات و سپرده ها را کاهش دهند زیرا اقتصادی که نرخ بهره آن به سمت صفر می رود، پویاست.
وی بانک ها را بسترساز توسعه دانست و گفت: بانک ها باید تلاش کنند از یک طرف بنگاههای اقتصادی را تامین مالی و از سوی دیگر به سهامداران و سپرده گذاران سود پرداخت کنند.
مدیر شعب بانک صادرات استان اصفهان افزود: در حالیکه واحدهای تولیدی از شکل کمبود نقدینگی رنج می برند، بانک مرکزی اعلام می کند که میزان نقدینگی به نسبت تولید ناخالص داخلی بالاست.
وی افزود: این موضوع نشان از بیماری اقتصادی کشور است که در یک طرف اقتصاد با کمبود نقدینگی و از سوی دیگر با انباشت نقدینگی مواجه است.
بهرامی تصریح کرد: برای رشد اقتصادی هشت درصدی پیش بینی شده در برنامه توسعه کشور، به چرخش سریع تر نقدینگی نیاز داریم.
وی منبع اصلی نقدینگی و وام ها را سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت مردم اعلام کرد و افزود: مردم به عنوان موکل، سپرده های خود را به بانک امانت می دهند و بانک موظف است در برابر این امانت، سودی را پرداخت کند و نمی تواند نسبت به این تسهیلات بی تفاوت باشد.
بهرامی اضافه کرد: یکی از مشکلات نقدینگی، رفت و برگشت نشدن تسهیلات است زیرا اگر پولی که از سیستم بانکی بیرون رفته، سر موعد باز نگردد و دوباره بصورت تسهیلات به یک واحد دیگر پرداخت نشود، چرخه اقتصاد را با مشکل روبرو می کند.
مصطفی متین راد رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به سیاست های دولت برای خروج از رکود اقتصادی گفت: مهمترین عامل برای خروج از رکود، رونق تولید است.
وی اظهار کرد: برای رونق تولید به منابع مالی نیاز است و بانک ها نقش مهمی در تامین مالی واحدهای تولیدی دارند.
رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: رشد منابع بانک ها با رشد نقدینگی در اقتصاد ایران هماهنگ نیست و همواره پایین تر است.
متین راد گفت: در چند سال گذشته سیستم بانکی با چالش پدیده موسسات بانکی و تعاونی های اعتباری روبرو شده که نظارت دقیقی بر این پدیده مشاهده نشده است.
وی رها شدن نرخ تسهیلات و سپرده گذاری را یکی از آسیب های جدی اقتصاد ایران به دلیل تاسیس موسسات مالی و اعتباری برشمرد و گفت: قیمت تمام شده پول به دلیل اعلام سودهای بی قاعده برای بانک ها افزایش یافته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  8  =