روند نزولی تورم نقطه به نقطه متوقف شد

نگاهی به مدار تورم نقطه به نقطه طی هفت ماه گذشته نشان می‌دهد، روند نزولی تورم نقطه‌ای در ماهی که گذشت متوقف شده و این اتفاق می‌تواند هشداری برای آغاز موج جدید تورمی در ماه های آتی باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم درحالی طبق محاسبات مرکز آمار تورم نقطه به نقطه در مهرماه 14.2 درصد برآورد شده که همین نرخ در شهریورماه نیز برای تورم نقطه ای به ثبت رسیده بود.

شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی (تورم) در مهرماه 197 را نشان میدهد که در گزارش مرکز آمار تورم نقطه ای 14.2 و تورم میانگین 19.1 درصد ثبت شده است.

جدول نرخ تورم در سال 93 بیانگر آن است که تورم مهر در قیاس با تورم شهریور 1.5 درصد کاهش یافته است اما تغییری در مدار تورم نقطه به نقطه نیست و همین نشان میدهد که در ماهی که گذشت سیر نزولی تورم نقطه ای متوقف شده است.

خالی از لطف نیست یادآور شویم که طبق بررسی های مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه سال جاری 17.6 درصد، اردیبهشت 17.2 درصد، خرداد 14.7 درصد، تیر 14.8 درصد، مرداد 14.7 درصد، شهریور 14.2 درصد و مهر 14.2 درصد برآورد شده و به ثبت رسیده است.

البته با وجود ایست روند کاهشی تورم نقطه ای قیاس نرخ تورم در ماه های قبل بیانگر آن است که کماکان نرخ تورم در حال کاهش است؛ گفتنی است تورم مهر در قیاس با شهریور ماه با 1.5 درصد کاهش به 19.1 درصد، تورم شهریور در قیاس با مردادماه با کاهش 1.7 درصدی 20.6 درصد، تورم مرداد در قیاس با تیرماه با کاهش 1.9 درصدی 22.3 درصد، تورم تیر در قیاس با خرداد ماه با کاهش 2 درصدی 24.2 درصد، تورم خرداد در قیاس با اردیبهشت ماه با کاهش 2.2 درصدی 26.2درصد، تورم اردیبهشت در قیاس با فروردین با کاهش 2.2 درصی 28.4 درصد و تورم فروردین در قیاس با اسفند 92 با کاهش 1.8 درصدی 30.2 درصد برآورد شده و به ثبت رسیده است.

به گزارش تسنیم، نرخ تورم به مفهوم متوسط تغییر در سطح عمومی قیمت­ها در یک دوره خاص، همواره مورد توجه سیاستگذاران و علاقمندان اقتصادی بوده است. این نرخ بیانگر تغییر در هزینه پرداختی برای خرید سبد معینی از کالاها و خدمات مصرفی یا تولید سبد معینی از کالاها و خدمات می‌باشد. نزدیک ترین شاخص برای محاسبه نرخ تورم، شاخص قیمت بوده و به عنوان تقریب بسیار نزدیکی برای محاسبه نرخ تورم در اکثر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می­گیرد.

یک نکته مهم در محاسبه تغییر شاخص قیمت این است که این قیمت را با کدام قیمت گذشته مقایسه کنیم ؟ اگر مقایسه شاخص قیمت اردیبهشت 92 ( میانگین موزون قیمت سبد خانوار) به شاخص قیمت مدت مشابه سال قبل یعنی شاخص قیمت در اردیبهشت 91 باشد به آن تورم نقطه به نقطه می گویند . تورم نقطه به نقطه به زبان ساده به ما می گوید قیمت کالاهای مصرفی یک خانواده  به طور متوسط در اردیبهشت امسال چقدر از اردیبهشت پارسال افزایش یا کاهش داشته است .

اگر در محاسبه تورم ، میانگین 12 ماه گذشته شاخص قیمت با میانگین 12 ماه مشابه قبل از آن مقایسه شود به آن نرخ رسمی تورم می گویند؛ تفاوت اصلی تورم رسمی با تورم نقطه به نقطه در سرعت عکس العمل این شاخص هاست . در تورم نقطه به نقطه شما قیمت های ماه قبل را با ماه مشابه سال قبل مقایسه می کنید  و اگر در ماه اخیر قیمت ها تغییر محسوس کرده باشند به راحتی متوجه می شوید . در حالیکه در تورم رسمی اگر در ماه اخیر تورم اوج گرفته باشد چون با 11 ماه قبل از آن میانگین میگیرد این تغییر به نوعی تعدیل می شودو در واقع درآن لحظه کمتر آنچه در اقتصاد اتفاق افتاده را نمایش می دهد . هرچند با کمی تاخیر و گذشت چند ماه این تغییر قیمت خودش را در نرخ تورم رسمی هم نشان می دهد .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =