اسطوره و رمز در اندیشه ی میرچا الیاده

اسطوره و رمز در اندیشه ی میرچا الیاده (مجموعه جهان اسطوره شناسی)، ترجمه جلال ستاری، چاپ اول 1381، نشر مرکز،

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،میرچا الیاده از جمله مهم ترین اندیشمندان در حوزه ها ی تاریخ ادیان ، اسطوره شناسی ، فلسفه، رومان نویسی و… است. وی مفهوم نوینی از تاریخ ادیان را در دوران جدید به وجود آورد و توانست نگاه ژرف تر به انسان دین ورز امروزی و منشأ باورهای او دست یابد.
مفاهیم قداست و رمز، دو محور اصلی آثار میرچا الیاده می باشند که بر اساس پژوهش های تاریخی، پدیدارشناختی و هرمنوتیک به وجود آمده اند.
 از نظر الیاده قداست پاره ای از وجود است و «تجربه و ادراک قداست، با کوشش انسان برای ساختن جهانی معنادار پیوندی ناگسستنی دارد». از این رو قداست، حتی امروز نیز از بین نرفته است و عناصر رمزی و قدسی در جهان امروز پنهان اند و یا با جامه ای مبدل ظاهر می شوند. قداست است که جهان  واقعیت می بخشد.
رمز از دیدگاه الیاده وسیله ای برای ارتباط انسان با نیروی متعال است. وسیله ای که انسان را به باور وجود وحدت در جهان هستی وا می دارد. رمز موجب می شود انسان  امرقدسی را کشف کند و با آن احساس همبستگی نماید.  
اهمیت الیاده از آن جهت است که با نگاهی نو و تسلط کامل، اسناد تاریخی را مورد بررسی قرار می دهد. یعنی بر اساس ریخت شناسی با شرح و توصیف کامل به تفسیر معانی می پردازد.  
الیاده در سال های آخر عمر قصد نوشتن کتابی به نام انسان به مثابه رمز را داشت اما فرصت آن را پیدا نکرد .
کتاب اسطوره و رمز…  اولا ً شامل برخی خاطرات روزانه الیاده است که در آن ها اشارات زیادی به ک.گ.یونگ شده. همچنین جلال ستاری بعضی از مقالات اندیشمندان مختلف درباره ی میرچا الیاده و روش او را به همراه چند دست نوشته از الیاده گردآوری و ترجمه نموده است.
این کتاب از بخش های زیر تشکیل شده است:
گزینه ای از یادداشت های روزانه و خاطرات میرچا الیاده
شرح آثار میرچا الیاده….. معنای آثار میرچا الیاده برای انسان مدرن(شارل لونگ)، تاریخ ادیان-پدیدارشناسی- هرمنوتیک(ژولین ری یس)، الیاده با نگاهی ژرف به انسان شناسی(ژیلبر دوران)، اسطوره ها و رمزها(ژاک مازویی)
نوشته هایی از میرچا الیاده….. یونگ یا پاسخ به ایوب، یادداشت های کارل گوستاو یونگ، معماری قدسی و رمز پردازی، اسطوره کیمیا گری، فولکلور به مثابه وسیله شناخت
در رثای میرچا الیاده….. پیشاهنگ نوآوران

گروه کتاب و رسانه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3