هیچ شرکتی جایزه ملی کیفیت را کسب نکرد

دبیر جایزه ملی کیفیت ایران گفت: در یازدهمین دوره برگزاری جایزه ملی کیفیت بیش از 100 سازمان و واحد تولیدی، خدماتی مورد ارزیابی قرار گرفتند اما هیچ یک موفق به کسب جایزه ملی کیفیت نشدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در مراسم روز ملی کیفیت با اشاره به مصوبه 102 و 104 شورای عالی استاندارد اظهار کرد: از سال 1382 کار ارزیابی براساس یک مدل آغاز شد و در سال 1385 به نقطه عطفی رسید و توانستیم از آن زمان براساس یک مدل واحد، کار ارزیابی را پیش بگیریم.

 

وی با بیان این‌که هدف سازمان ملی استاندارد اهدای جایزه نیست، گفت: تا امروز که این فرآیند 11 دوره برگزار شده است هیچ بنگاه تولیدی و خدماتی نتوانسته جایزه ملی کیفیت را کسب کند.

 

دبیر جایزه ملی کیفیت ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در فرآیند ارزیابی یازدهمین دوره جایزه ملی کیفیت، اظهار کرد: در این دوره سه جلسه کمیته فنی با اعضای کمیته و برگزاری 11 دوره کارگروه علمی و تخصصی برگزار شد و مطابق با تصمیمات صورت گرفته دراین کارگروه دستور کار به صورت اجرا در آمد.

 

سوفالی ادامه داد: یکی از این دستورالعمل‌ها بازنگری نظام نامه جایزه ملی کیفیت با نگاه ویژه بود و علاوه بر آن به مسائل دیگری همچون اطلاع رسانی فرآیند جایزه به بانک اطلاعاتی سازمان‌ها، تدوین آیین نامه تایید صلاحیت ارزیابان صورت گرفت.

 

وی با بیان این‌که تا امروز چهار دوره جایزه کیفیت غذا و دارو، سه دوره جایزه کیفیت فناوری واطلاعات برگزار شده است، اظهار کرد:‌در زمینه صنعت خودرو نیز برای اولین بار مراسمی را در نظر گرفته‌ایم و همچنین جایزه کیفیت در بخش کشاورزی نیز در دستور کار است.

 

دبیر جایزه ملی کیفیت ایران با بیان این‌که در یازدهمین دوره برگزاری جایزه کیفیت 11 دوره آموزشی تخصصی مدل ارزیابی با حضور 636 نفر در روز برگزار شد، گفت: مصاحبه برای 85 متقاضی و برگزاری دوره هماهنگی و کالبراسیون از جمله اقدامات دیگر در این دوره بود.

در ادامه علی ذاکرزاده، ارزیاب ارشد جایزه ملی کیفیت به تحلیل مراحل فرآیند ارزیابی پرداخت و گفت: این ارزیابی در 16 مرحله مصاحبه و گزینش ارزیابان، تشکیل تیم ارزیابی، تبادل تجربیات و کالبراسیون، بررسی و تحلیل سند اظهارنامه، تکمیل ارزیابی‌های انفرادی، اجماع قبل از بازدید به سازمان متقاضی، تعامل با سازمان متقاضی، بازدید از سازمان متقاضی، اجماع بعد از بازدید از سازمان متقاضی که در آن فرآیند امتیازدهی انجام می‌شود و تهیه گزارش و … صورت می گیرد و در مرحله آخر نیز تمامی مراحل به صورت ارزیابی کامل قرار می گیرد.

در ادامه فرنوش باقری، عضو کمیته فنی با بیان این‌که مدل‌های متفاوتی در دنیا برای ارزیابی کیفیت عملکرد سازمان‌ها وجود دارد، گفت: براساس هر مدل در هر کشوری سازمان مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرد اما این که این مدل‌ها تا چه میزان اعتبار دارد، دغدغه‌ای است که در تمامی کشورها مورد بحث است.

 

وی با اشاره به مدل استفاده شده در ایران گفت: مدلی که در ایران استفاده می‌شود مورد ارزیابی و تحقیقات فراوانی قرار گرفته است؛ به طوری که می توان گفت تا حد زیادی مورد اعتبار است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =