روزهای کابوس وار مرغداران

پایگاه خبری نگاه نیوز در ستون آخرین اخبار خود با عنوان مطلب ‘روزهای کابوس وار مرغداران/همه از بی برنامگی گله دارند’ به موضوع صنعت مرغداران و چالش های فراروی آن پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پایگاه خبری نوشت : قیمت مرغ در طول یک ماه گذشته، به بدترین شرایط قیمتی خود در چندین سال گذشته رسیده است.خبرهای بد از استان های مختلف بابت ضررهای هنگفت مرغداران و مرغهایی که در سالن باقی مانده اند به دستمان رسیده است.

مرغداران چاره ای جز تن دادن به هر چه دلال ها می گویند ندارند.اتحادیه های استانی در تمام استانها هیچ کاری از عهده اشان بر نمی آید.

بازار همچنان در حال سیر سقوطی قیمت گوشت مرغ است.

شرکت پشتیبانی عملا هیچ پشتیبانی را در شرایط حاضر انجام نمی دهد و حتی با اعلام قیمت خرید فوق العاده کمتر از قیمت تمام شده یکی از دلایل اصلی تقویت سود دلالان در بازار شده است.

صنعت مرغداری اگر فقط به مرغداران ختم می شد، باید گفت صنعت مرغداری گوشتی آخرین نفس های خود را می کشد.

ویران شدن تمام سرمایه، چیز اندکی نیست که پس از یک ماه در انتظار جلسه ای باشد که نتیجه آن از قبل معلوم است

اما صنعت فقط به مرغداران ختم نمی شود مرغداران شروع به تماس با شرکت ها کرده اند و از آنها خواسته اند که چک ها و اوراق آنها را وصول نکنند.

شرکت های تولیدی در حال از دست دادن مشتریان خود هستند و نگران وصول شدن مطالبات خود .

مرغداران این تجربه تلخ را فراموش نخواهند کرد.

شک نکنید مرغداران تعهدات انجام نشده دولت را فراموش نخواهند کرد.

مرغداران دقیقا در سالی که امید، تدبیر، حمایت از تولید داخلی، بارزترین شعار بین مسئولین بود، به خاک سیاه نشستن.

در سالی که حمایت از تولید داخلی در دستور کار تمام مسئولین قرار گرفت، واردات بی رویه و نابهنگام، کمر صنعت مرغدارای را شکست.

حرکت سقوطی قیمت مرغ در دو ماه گذشته

در این وضعیت در بعضی از استان ها تجمعی که نشان از لبریز شدن صبر و ویرانی تولید است برپا شده.

تجمعی که جدا از قانونی بودن یا نبودن آن نشان از شکستن غرور ملی تولیدکنندگان می دهد.

به گزارش نگاه نیوز 'نصیر عمرانیان محمدی ' رییس اتحادیه صادر کنندگان استان مازندران و مدیر عامل کشتارگاه آراست بی برنامگی را بزرگترین مشکل اعلام کرد و گفت: علیرغم پتانسیل بالا و رسیدن به خود کفایی در مرغداری نه تنها مشکلات حل نشده بلکه تبدیل به معضلی جدی شده که هر از چندگاهی مشکلاتی بزرگ جبران نا پذیر بر مرغداران وارد می کند همچنین ایشان عنوان کردند مازندران و خصوصا آمل ضربه بزرگی این مشکل خواهند خورد.

'جواد روان بد' رییس خانه کشاورز آمل اعلام کرد مرغداران ناچار به فروش قیمت به قیمت های بسیار پایین و حتی کمتر از هزینه کرد خود هستند بطوریکه این روزها قیمت مرغ برای مرغدار هر کیلو 3900 تا 4000 هزار تومان هزینه در بر دارد ولی مرغدار ناچار به فروش آن به قیمت 3200 تا 3300 تومان است است که عملا این اتفاق مبین خسارت جدی و جبران ناپذیر به مرغداران است.

روان بد اظهار داشت:تولید زیاد عدم هماهنگی در جوجه ریزی و جوجه ریزی بیش از حد و سالن های غیر مجاز از جدی ترین عوامل بروز این مشکلات است.

همچنین محمدرضا روحانی اردشیری دبیر نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران راه برون رفت از شرایط فعلی را افزایش کیفیت تولید و صادرات این محصول عنوان کرد.

وی همچنین اظهار داشت:با توجه به پتانسیل و شرایط مطلوب پرورش طیور در مازندران و ایجاد اشتغال قابل ملاحظه باید از این رشته حمایت شود و در صورت اتخاذ سیاست های درست این استان نقش بسزایی در صادرات این محصول خواهد داشت.

در این میان بعضی شنیده ها از واردات غیر اصولی مرغ از کشورهای همسایه مانند ترکیه خبر دادند و بعضی توزیع غیر اصولی مرغ توسط پشتیبانی امور دام را دلیل بروز این مشکل اعلام کردند.

متن بیانیه به اتحادیه مرغداران گوشتی کشور به شرح ذیل می باشد:

یدینوسیله به اطلاع کلیه مرغداران محترم میرساند، با پیگیری های بعمل آمده، جلسه تنظیم بازار مشغول بررسی و تصمیم گیری در رابطه با مشکلات مرغداران استان می باشد. لذا هرگونه تجمع اعتراضی مورد تایید اتحادیه و انجمن نمی باشد و موجب صدمه به اعتبار مرغداران نزد مسئولین استان گردیده و پیگیری حقوق آنان را با مشکل مواجه خواهد نمود.

شخصا انجام هر حرکت غیر قانونی را برای رساندن صدا، به گوش مسئولین اشتباه می دانم و شکی ندارم که نتیجه این حرکت ها اصلا به صلاح صنعت نمی باشد و نباید فراموش کنیم که احترام به قانون و نگاه داشتن حرمت آن صد در صد برای همه و اول از همه مسئولین لازم است. اما …

اما آیا قانونی برای حمایت از تولیدکننده وجود ندارد؟ آیا قانون هم اکنون در حال حمایت ازتولید کننده می باشد؟

تا چه زمانی باید این آخرین حلقه تولید گوشت مرغ، در کمترین منزلت خود قرار داشته باشد؟

اگر مسولین باید حقوق قانونی مرغداران را در اختیار آنان قرار دهند، چرا تا کنون سکوت کرده اند؟ آیا می دانید در این سکوت چند روزه، چند مرغداری ویران شده است؟

درقسمتی ازنامه آمده که این تجمع باعث صدمه به اعتبار مرغداران می شود!

دوست عزیز من! از کدام اعتبار صحبت می کنید؟ اعتباری که هر شب به پای هر چه شنیدن از دهان دلالان خرید و توزیع مرغ به لجن کشیده می شود؟ از اعتباری که باید هر روز در زمان تماس طلبکاران مرغدارن، با ذکر هزار دروغ و شرمساری به لجن کشیده شود؟ کدام اعتبار دیگر مرغداران در انتظار ویرانی است؟

مرغداران نباید تجمع کنند و نخواهند کرد اما شرافتا صحبت از صبر و سکوت نکنید، ویران شدن تمام سرمایه، چیز اندکی نیست که پس از یک ماه در انتظار جلسه ای باشد که نتیجه آن از قبل معلوم است. آیا نتیجه آن چیزی جز استمهال وام بانکی است که یک ریال هم به درد مشکلات امروز نمی خورد؟ آیا مرغداران باید دوباره وام جدیدی بگیرند و به بدهی آنها اضافه شود؟ آیا نتیجه آن چیزی جز این است که به شرط خرید گوشت مرغ و به جای پول نقد، حواله شش ماهه نهاده دریافت می کنند که شش ماه بعد باید ما به التفاوت آن روز را پرداخت نمایند تا محصول خود را بگیرند؟ تمام این داستان ها و این جلسات را از قبل یادمان هست تا حمایتی هم صورت می گیرد، سریع پاسخ می شنویم که خب برید ماشین چند میلیونی خود را بفروشید، پس چرا در خانه های لوکس زندگی می کنید؟

خب دوست عزیز مگر تلاش و کار می کنیم که سوار گاری شویم؟ مگر جان می کنیم که در خیابان زندگی کنیم. واضح است که هر شخصی عرفا و شرعا باید رفاه زندگی خود و خانواده خود را تامین کند. مگر هیچ یک از مسئولین به فکر رفاه خود و خانواده خود نیستند؟

این روزها تمام میشود؛ افرادی از تولیدکنندگان حذف خواهند شد، اما روی صحبتم با آنهایی هست که باقی می مانند. این روزها را فراموش نکنید. باور کنید تدبیر های ساده ای می تواند کل این صنعت را نجات دهد. حتما در روزهایی که این کشتی به ساحل خود رسید، روزهای طوفانی را فراموش نکنید، افرادی را که برای خود و منیت خود برای شما قدم برداشتند و یا سکوت کردند را بشناسید، مدیرانی که به دنبال سمت و صندلی بوده اند را بشناسید، مدیرانی که در هزار اتحادیه و انجمن و هر تشکلی به دنبال کرسی هیات مدیره بوده اند و هیچ کاری برای شما نکرده اند و امروز برای آینده شما هیچ اقدامی نکرده اند را بشناسید.

تجربه کنید که باید بر روی پاهان خود بایستید.

تجربه کنید که نباید در انتظار حمایت هیچ سازمان و یا ارگانی باشید.

تا چه زمانی باید این آخرین حلقه تولید گوشت مرغ، در کمترین منزلت خود قرار داشته باشد؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ⁄    =  4