آیا با پول می‌توان موفقیت در فوتبال را خرید؟

سرمایه گذارى در بازار نقل و انتقالات در فوتبال امروزى براى قابل رقابتى ماندن هر تیمى یک اجبار است، به همین دلیل در این یادداشت تحلیلى، بحث بر روى باشگاه هایى نیست که بیشترین هزینه را براى جذب بازیکنان جدید داشته اند، بلکه بیشتر تمرکز بر روى باشگاه هایى است که بیلان نقل و انتقالات ( تفاوت بین خرید و فروش بازیکنان) آنها بدتر و منفى تر بوده است. براى نمونه تیم تاتنهام انگلیس در ده سال گذشته حدود 700 میلیو ن یورو در بازار نقل و انتقالات سرمایه گذارى نموده و هم زمان 460 میلیون یورو از فروش بازیکنان کسب درآمد کرده است، اما بایرن مونیخ در همین زمان 450 میلیون یورو در بازار نقل و انتقالات خرج نموده و تنها 136 میلیون یورو از فروش بازیکنان کسب درآمد نموده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از طرفداری سرمایه گذارى در بازار نقل و انتقالات در فوتبال امروزى براى قابل رقابتى ماندن هر تیمى یک اجبار است، به همین دلیل در این یادداشت تحلیلى، بحث بر روى باشگاه هایى نیست که بیشترین هزینه را براى جذب بازیکنان جدید داشته اند، بلکه بیشتر تمرکز بر روى باشگاه هایى است که بیلان نقل و انتقالات ( تفاوت بین خرید و فروش بازیکنان) آنها بدتر و منفى تر بوده است. براى نمونه تیم تاتنهام انگلیس در ده سال گذشته حدود 700 میلیو ن یورو در بازار نقل و انتقالات سرمایه گذارى نموده و هم زمان 460 میلیون یورو از فروش بازیکنان کسب درآمد کرده است، اما بایرن مونیخ در همین زمان 450 میلیون یورو در بازار نقل و انتقالات خرج نموده و تنها 136 میلیون یورو از فروش بازیکنان کسب درآمد نموده است.

منفى 3.131.540.000 یورو بیلان نقل و انتقالات شش تیم بایرن مونیخ، منچسترسیتى رئال مادرید، بارسلونا، چلسى و پاریس سن ژرمن در ده سال اخیر است، بى تردید تنها راه توجیه چنین بیلان منفى براى سران این باشگاه ها، موفقیت هاى ورزشى و رسیدن به عناوین مختلف است، حال این شش تیمى که بیشترین بیلان منفى را در ده سال اخیر در بازار نقل وانتقالات داشته اند، تا چه حد به اهداف خود نزدیک شده اند؟

براى بررسى بهتر این موضوع مدلى طراحى و محاسبه شده است که بر اساس آن مقیاسى براى تعیین میزان موفقیت این شش تیم اروپایى به دست خواهد آمد. فتح لیگ قهرمانان اروپا براى هر تیمى 40 میلیون یورو سود به همراه خواهد داشت که معادل 40 امتیاز در نظر گرفته خواهد شد و فتح یورو لیگ با سودى 10 میلیون یورویى‌،‌ معادل 10 امتیاز خواهد بود. به همین منوال سایر موفقیت ها و عناوین بدین صورت امتیاز گذارى خواهد شد، براى کسب جواز حضور در رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا 15 امتیاز، فتح لیگ هاى داخلى 10 امتیاز و کسب قهرمانى در جام حذفى 5 امتیاز، در نظر گرفته مى شود. با تقسیم بیلان نقل و انتقالات (Balance) این تیم ها در ده سال گذشته بر جمع امتیاز هاى کسب شده (Point)  از موفقیت این تیم ها در همین مدت زمان به صورتى که توضیح داده شد، عددى (Score) حاصل خواهد شد که هر چه مقدار آن کمتر و پایین تر باشد، نشان گر این است که این باشگاه ها هزینه اى که داشته اند موثر تر  و عملکردشان موفقیت آمیزتر بوده است.

کسب سه عنوان قهرمانى در لیگ قهرمانان اروپا در ده سال اخیر از موفقیت هاى بارز بارسلونا بوده است، "نسل گواریولا" بیش از چهار سال فوتبال دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و بارسلونا را به یکى از موفق ترین و تاثیرگذارترین باشگاه فوتبال دنیا تبدیل نمود که کسب امتیاز 2.12 با فرمول فوق، خود موید این موضوع مى باشد.
 

آیا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  2