کدام ستاره ها دروازه بانی دربی‌های سرخابی را تجربه کردند

‌ داود فنایی؛ حتی در دوران اوج احمدرضا عابدزاده، گاهی اوقات او در دربی‌های سرخابی درون دروازه پرسپولیس می‌ایستاد. فنایی بارها عملکردی عالی در دروازه پرسپولیس داشت اما یک گل تاریخی هم از هرکول جیبی استقلال (علیرضا اکبرپور) خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دروازه‌بانان بی‌شماری درون دروازه‌ استقلال یا پرسپولیس دربی‌های سرخابی را تجربه کردند اما در میان این دروازه‌بانان، هستند چهره‌هایی که هر یک به دلیل خاصی مطرح شدند، با ما باشید، با این چهره‌ها!

به گزارش خبرورزشی؛سیدمهدی رحمتی؛ او در 4 دربی پی در پی گل نخورد. درست مثل نیلسون که دروازه پرسپولیس را بسته نگه داشت، او هم به دروازه استقلال قفل زد. رحمتی را درست به همین دلیل استقلالی‌ها دوست دارند. فعلاً فقط نیلسون رکورد او را تهدید می‌کند.

‌ داود فنایی؛ حتی در دوران اوج احمدرضا عابدزاده، گاهی اوقات او در دربی‌های سرخابی درون دروازه پرسپولیس می‌ایستاد. فنایی بارها عملکردی عالی در دروازه پرسپولیس داشت اما یک گل تاریخی هم از هرکول جیبی استقلال (علیرضا اکبرپور) خورد.
‌‌ وحید طالب‌لو؛ دروازه‌بان دوست‌داشتنی هواداران استقلال، سابقه پنالتی گرفتن در دربی را دارد. او هم یکی از سنگربانان موفق تاریخ دربی‌های سرخابی است. دروازه‌بانی که حالا درون دروازه راه‌آهن می‌ایستد و دور از استقلال است.
‌ هادی طباطبایی؛ شیر کپنهاگ با پرویز برومند رقابت می‌کرد و به دلیل داشتن رقیبی سرسخت نتوانست در دربی‌های زیادی بازی کند اما به هر حال کارنامه قابل قبولی در دربی‌ها دارد، درست مثل رقیب خودش برومند…

‌ حمید بابازاده؛ در دربی معروف باشگاه‌های تهران که بدون گل به پایان رسید و استقلال قهرمان تهران شد، بابازاده درون دروازه آبی‌ها بود و جام قهرمانی را بالای سر برد. او دربی‌های موفق زیادی را تجربه کرد.
‌ بهروز سلطانی؛ استقلالی‌ها از او متنفر بودند چون در دربی‌‌های سرخابی خیلی سخت و به ندرت گل می‌خورد. بهروز سلطانی یکی از دروازه‌بانان محبوب تاریخ پرسپولیس بود که گل هم زیاد می‌زد.
‌ وحید قلیچ؛ او هم دربی‌های زیادی را تجربه کرد… برد، باخت، مساوی کرد اما در هر 3 حالت از چهره‌های جذاب دربی سرخابی بود. درباره جذابیت وحید قلیچ و رفاقت او با بازیکنان استقلال خاطرات زیادی داریم که اغلب آن قابل نوشتن نیست!

قفس‌های توری دربی قفل به دروازه آزادی!
قفس‌های توری دربی 4 بازی پی‌درپی است که فرو نریخته… انگار ایمون زاید بعد از آخرین گلی که درون دروازه استقلال کاشت، یک قفل‌ بازنشدنی به هر دو دروازه زد تا دربی هم صفر – صفر باشد و یکی از دیگری اعصاب خراب کن‌تر و حال به هم زن(!)تر… بازی استقلال و پرسپولیس این روزها یادآور صفر – صفرهای تکراری است و حالا همه اهالی فوتبال در آستانه دربی می‌گویند این بار خدا کند گل داشته باشد… به بهانه دربی جدید که یک‌شنبه آینده برگزار می‌شود، نگاهی می‌اندازیم به قفس‌های توری دربی… نگاهی پراکنده به دروازه‌بان برگزیده دربی…

مهمانان ناخوانده
در تاریخ دربی نام
حسین هوشیار به یادگار می‌ماند. حسین هوشیار را دنیزلی از یک بازی جام حذفی کشف کرد و درون دروازه پرسپولیس گذاشت. در روزی که پرسپولیس با هت‌تریک ایمون زاید از سد استقلال گذشت، حسین هوشیار سنگربان تیم مصطفی دنیزلی بود. هوشیار همان یک دربی را تجربه کرد، با 2 گل خورده و یک برد!

خارجی‌های قفس توری
دروازه‌بانان خارجی هم هیجان دربی‌های سرخابی را تجربه کرده‌اند، دروازه‌بانانی مثل ساشا ایلیچ که متخصص خوردن گل‌های تماشایی بود و جرج توپالوویچ که درون دروازه استقلال می‌ایستاد اما فعلاً نفر اول لیست دروازه‌بانان خارجی دربی، نیلسون برزیلی است که 360 دقیقه (4 بازی متوالی) گل نخورده است.

و با تشکر از سایر گلرها!
وازگن صفریان، حجت خاکسارتهرانی، مجید رضایی، نادر باقری، میثاق معمارزاده، حسین قره‌خانلو، هادی طاووسی، مهدی عسگرخانی و… و… و… هم دروازه‌بانان دیگری بودند که حضور در دربی‌های سرخابی را تجربه کردند. در یک پرونده کامل و پروپیمان به عملکرد تمامی آنها اشاره می‌کنیم.

زنده‌یاد ناصر حجازی 
کلاغ رو قله، ته چاه عقابه!

دروازه‌ای که ناصر حجازی درونش می‌ایستاد، حرمت داشت… دروازه‌ای که ناصر حجازی از آن دفاع می‌کرد، مثل دیواری بود که فرو نمی‌ریخت… نمی‌دانیم چرا هر وقت آوازه‌خوان (رضا یزدانی) ترانه دنیای وارونه را می‌خواند و به «ببین ببین ساعت قصه خوابه، کلاغ رو قله‌س، ته چاه عقابه» می‌رسد،‌ بی‌اختیار یاد زنده‌نام ناصر حجازی می‌افتیم و جمله معروف محمدرضا میرشاه‌ولد، کاریکاتوریست رسانه‌های ورزشی (عقاب از شهر کلاغ‌ها پَر کشید) پیش چشم‌مان زنده می‌شود. ناصر حجازی اگرچه در آن دربی معروف 6تایی‌ها وقتی نیمه دوم جانشین منصور رشیدی شد، 4 بار دروازه‌اش فروریخت اما در بازی‌های زیادی دروازه استقلال را نجات داد و مانع کامیابی رقیب دیرینه شد. او که قدمتی نزدیک به 15 سال در دربی داشت، یک‌بار یک‌تنه 7 موقعیت گل را از پرسپولیس گرفت تا تیتر؛ حجازی یک‌تنه پرسپولیس را کشت، در حافظه‌ها ماندگار شود.

بهزاد غلامپور
نمایش 2 روی سکه در دربی

بهزاد غلامپور هیچ‌وقت اهل حاشیه نبود اما ناخواسته در متن حاشیه قرار می‌گرفت! او که درون دروازه استقلال دربی جنجالی زمستان 73 را تجربه کرد، در آن دیدار تاریخی که استقلال 3 بر یک پرسپولیس را برد، بهزاد غلامپور واقعاً معرکه نشان داد.
او در نیمه دوم که سرخپوشان سراپا حمله شده بودند، هر کاری بلد بود انجام داد تا دروازه استقلال بسته بماند. شاهکار بهزاد غلامپور در آن دیدار تاریخی همان قیچی برگردان معروف بود.
او با یک حرکت آکروباتیک دروازه استقلال را از فروپاشی نجات داد اما 2 سال بعد در روز خداحافظی فرشاد پیوس که استقلال با ناصر حجازی تیم قدرتمندی بود، بهزاد غلامپور درون دروازه آبی‌ها تقریباً به هیچ‌ توپی نه نگفت! بهزاد غلامپور اما با همان قیچی‌برگردان تاریخی به یکی از تاریخ‌سازان دربی سرخابی تبدیل شد.

احمدرضا عابدزاده 
درخشش ابدی یک دروازه‌بان نابغه

بدون هیچ تردیدی احمدرضا عابدزاده افسانه‌ای‌ترین دروازه‌بان تاریخ دربی‌های سرخابی است… دروازه‌بانی که حتی یک بار هم از زمین بازنده بیرون نیامد (البته بدون احتساب پیروزی آیین‌نامه‌ای و 3 بر صفر استقلال در آن دربی جنجالی که 2-2 تمام شد) عابدزاده چه آن زمان که از دروازه‌ استقلال دفاع می‌کرد و چه آن روزگار که درون دروازه پرسپولیس بود، به رقیب دیرینه نباخت… این رکورد افسانه‌ای با درخشش در اغلب دربی‌ها همراه بود، هرچند او درون دروازه استقلال یک گل تاریخی از پرسپولیس و پیوس خورد و درون دروازه پرسپولیس هم حریف مهدی هاشمی‌نسب یاغی نشد و چند فقره از مهم‌ترین گل‌های دربی را عقاب آسیا خورده است اما به هر حال پرچم عابدزاده همچنان بالاست. مردی بی‌تکرار که لقب عقاب آسیا برازنده‌اش بود. عابدزاده را نمی‌توان دوست نداشت.

نیلسون 
رکورددار برزیلی دربی

مرد برزیلی تا به حال در دربی گل نخورده است… این هم یک رکورد جالب و منحصربه‌فرد است. 4 حضور متوالی در دربی‌های سرخابی بدون گل خورده، نیلسون را در یک موقعیت ممتاز قرار می‌دهد، موقعیتی که شاید تا سالیان سال تکرار نشود. اگر به تاریخچه دربی نگاه کنید، تنها دروازه‌بانی که 4 بازی در دربی گل نخورده و البته همچنان بدون گل خورده مانده، نیلسون برزیلی است. البته سیدمهدی رحمتی هم درست مثل نیلسون در 4 دربی قبلی گل نخورد اما او قبلاً دروازه‌اش مقابل پرسپولیس باز شده بود. نیلسون که این بار هنوز معلوم نیست سنگربان شماره یک پرسپولیس باشد یا ذخیره سوشا مکانی، اگر مقابل استقلال فقط 40 دقیقه دیگر گل نخورد، به رکورد جالب 400 دقیقه بدون گل خورده در دربی می‌رسد و آن وقت می‌تواند با خیال راحت پا روی پا بگذارد و مطمئن باشد مدت‌ها رکوردش پابرجا می‌ماند.

‌ سنگربانان دوجانبه
عقاب، منصورخان و دیگران!
منصورخان رشیدی را همه با عکس‌های تیمی استقلال به یاد می‌آورند. او یکی از مهم‌ترین دروازه‌بانان تاریخ استقلال بود که رقابت و رفاقت جانانه‌ای با ناصر حجازی داشت. منصور رشیدی اما یکی، دو بار هم دربی را درون دروازه پرسپولیس تجربه کرد. جدا از یک رشیدی دیگر (جمشید رشیدی) که مقاطعی دروازه‌بان پرسپولیس بود، منصور رشیدی هم برای رقیب دیرینه استقلال به میدان رفت اما در صف سنگربانان دوجانبه منصورخان به خاطر حضور بسیار کوتاه‌مدتش در پرسپولیس، در ردیف نخست قرار نمی‌گیرد و باید رده اول را به احمدرضا عابدزاده داد که دروازه‌بان هر دو تیم استقلال و پرسپولیس بود. سعید عزیزیان هم در دربی‌های سرخابی برای هر دو تیم استقلال و پرسپولیس بازی کرد، درست مثل محمد محمدی که هم وظیفه دفاع از دروازه استقلال را برعهده داشت و هم قبل از آن، یک دوره درون دروازه پرسپولیس می‌ایستاد و بارها و بارها نمایشی خیره‌کننده مقابل استقلال داشت البته نام بهزاد غلامپور را هم می‌توان در این لیست نوشت چون بهزاد به عنوان دروازه‌بان استقلال و مربی دروازه‌بانان پرسپولیس حضور در دربی‌های سرخابی را تجربه کرد.

کند و کاو در دربی‌های پرگل
3تایی‌ها!
روزی که پرسپولیس با 6 گل استقلال را برد و شعار 6تایی‌ها در حافظه تاریخ نقش بست، گل‌های خورده میان منصور رشیدی و ناصر حجازی تقسیم شد. یک بار دیگر هم که پرسپولیس با نتیجه 4 بر یک استقلال را برد که گل اول را ناصر حجازی خورد و 3 گل دیگر را منصور رشیدی اما جدا از این دو نتیجه تاریخی، چند باری هم 2 تیم با 3 گل حریف دیرینه را شکست دادند و شاید برای شما هم جالب باشد بدانید این گل‌ها را کدام دروازه‌بانان خوردند.
سیدمهدی رحمتی؛ در آخرین دربی گل‌دار، پرسپولیس با هت‌تریک ایمون زاید، استقلال را برد که سیدمهدی رحمتی درون دروازه بود و ظرف 10 دقیقه 3 بار تسلیم شد. پرویز مظلومی این شکست را توطئه و رحمتی را قربانی بزرگ توطئه می‌نامد.
‌ علیرضا حقیقی؛ روزی که استقلال در جام حذفی 3 بر صفر پرسپولیس را شکست داد، علیرضا حقیقی درون دروازه پرسپولیس بود. او در جریان 90 دقیقه هیچ گلی نخورد اما در وقت اضافی بازی 3 بار تسلیم مجتبی جباری (2گل) و اسماعیل شریفات شد.
فرشید کریمی؛ او هم در آن روز تاریخی که استقلال با گل دقیقه پایانی پیروز قربانی به پیروزی رسید، دروازه‌بان پرسپولیس بود.
بهزاد غلامپور؛ روز خداحافظی پیوس 3 گل از پرسپولیس خورد و پرسپولیس یک پیروزی جاودانه را ثبت کرد.
‌ نیما نکیسا؛ در آن بازی که ساندرو پوهل مجاری داورش بود، نیما نکیسا 3 گل خورد.
‌ ‌ ناصر حجازی؛ دربی معروف دهه 60 را پرسپولیس با گل شاهرخ بیانی و یک گل ناصر محمدخانی برد که حجازی درون دروازه استقلال بود.
‌ ‌ قبل از پیروزی انقلاب هم دروازه‌بانانی بودند که در دربی‌های سرخابی 3 گل خوردند. حسین قره‌خانلو، مهدی عسگرخانی، مودت و… دروازه‌بانانی بودند که 3 گل در یک دربی خوردند.

دروازه‌بانان جنجالی دربی
از برومند تا عزیزخان اصلی

در روزی که بازی استقلال و پرسپولیس با دعوای محرمی و قلعه‌نویی نیمه‌تمام ماند، احمدرضا عابدزاده با یک لگد دقیق(!) دوربین یک عکاس را شکست اما آن روز به حدی جنجال و دعوا شد که این دوربین شکستن اصلاً قابل نبود… اگر عابدزاده را از فهرست سنگربانان جنجال‌ساز دربی کنار بگذاریم، به پرویز برومند می‌رسیم که با مشت پای چشم پایان رأفت را کبود کرد! پرویز برومند که چندین سال شماره یک استقلال در دربی‌های سرخابی بود، آن روز تاریخی که استقلال و پرسپولیس باز هم 2-2 کردند و باز هم کارشان به جنجال کشید، دروازه‌بان استقلال بود و در دقایق پایانی بازی مشتی پای چشم رأفت کاشت که دو شب هم حبس آن را کشید!اما برومند باید در قیاس با عزیزخان اصلی برود آخر صف بایستد… عزیز اصلی، هنرپیشه فیلم‌های اکشن سینما و دروازه‌بان جنجالی و در عین حال محبوب پرسپولیس، ‌به تنهایی دو بار در دربی‌های سرخابی جنجال راه انداخت و با درگیری و زدن داور، دربی‌ها را نیمه‌تمام گذاشت.البته یک بار هم در دربی علیرضا حقیقی تا نیم‌قدمی خلق جنجال پیش رفت که کریم باقری مانع زد و خورد او و شیث رضایی مدافع پرسپولیس شد و اجازه کتک‌کاری جدید نداد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =