وضع قوانین جدید برای تاسیس بانک توسط فروشگاه ها و دیگر موسسات

بانک مرکزی هندوستان (RBI) در تلاش برای گسترش دامنه ارائه خدمات مالی، دستورالعمل را منتشر کرد که طی آن موسساتی مانند شرکت های مخابراتی، فروشگاه های زنجیره ای و سازمان ها می توانند بانک خصوصی تاسیس کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از شاپرک این دستورالعمل در خصوص بانک های کوچک و درگاه های پرداخت بانکی بوده و همچنین به فعالان این حوزه اجازه ی سرمایه گذاری مشترک با بانک های تجاری را داده است.

برخی از گروه های دولتی مانند اداره پست هندوستان به تازگی مجوز ایجاد بانک های پرداخت را دریافت کرده اند.

این دستورالعمل جدید نسبت به پیش نویس هایی که قبلا منتشر شده بود؛ دارای محدودیت کمتری هستند. بانک های پرداخت به بانک هایی اطلاق می شود که خدمات را با کارمزد 3 درصد ارائه می دهند؛ قادر به اعطای وام نخواهند بود و حداکثر ظرفیت سپرده های آن ها مبلغ 100 هزار روپیه است که این مبلغ می تواند برای امنیت دولت سرمایه گذاری می شود.

با این حال، آن ها قادر به صدور انواع کارت های بانکی، افتتاح حساب پس انداز و حساب جاری هستند و می توانند طیف گسترده ای از خدمات مالی مانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک، بیمه و حقوق بازنشستگی را ارائه کنند.

همچنین این بانک ها موظف اند حداقل 75 درصد از حساب های سپرده گذاری را در حوزه امنیت دولت، سرمایه گذاری  کنند تا مشمول قانون نسبت به نرخ نقدینگی قانونی (SLR) گردند و اوراق خزانه با سر رسید یک ساله را دریافت کنند.

بانک مرکزی هندوستان از نهادهای مختلف و علاقمند دعوت می کند درخواست راه اندازی بانک خود را تا شانزدهم ژانویه سال 2015 ارائه نمایند.

 

منبع : http://www.paymenteye.com/2014/11/28/new-rules-to-help-indian-retailers-set-up-payment-banks/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄  16  =