«خانه پدری» توقیف شد

نه «منهای١٦» روی پوستر متقاعدشان کرد، نه مجوزی که سازمان سینمایی برای اکران این فیلم صادر کرده بود. دلواپسان آنچنان به فیلم آخر کیانوش عیاری تاختند که عاقبت قفل توقیف بر در «خانه پدری» خورده شد.

روزنامه شرق: نه «منهای١٦» روی پوستر متقاعدشان کرد، نه مجوزی که سازمان سینمایی برای اکران این فیلم صادر کرده بود. دلواپسان آنچنان به فیلم آخر کیانوش عیاری تاختند که عاقبت قفل توقیف بر در «خانه پدری» خورده شد.

 به این ترتیب سهم این فیلم از اکران محدود، تنها نمایش در هشت سانس سینما کورش بود و آخرین سانس نمایش فیلم شب گذشته به پایان رسید. کشمکش چهارساله بر سر 10دقیقه جنجالی به آنجا ختم شد که خبر توقف نمایش «خانه پدری» در برخی خبرگزاری ها منتشر شود.

پس از آن کیانوش عیاری، کارگردان فیلم در گفت وگو با «شرق» خبر توقف نمایش فیلمش را تایید کرد. فیلم پرحاشیه عیاری در حالی توقیف شد که روز گذشته حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با «فارس» درباره آن در گروه هنر و تجربه گفته بود: «مجلس درباره فیلم «خانه پدری» نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی داند و معتقد است این فیلم نباید از امتیاز اکران استفاده کند.»

 آقاتهرانی افزوده بود: «غیر از مجلس، این فیلم مورد نقد بسیاری از کارشناسان از جمله برخی مسوولان ارشاد است، ولی اینکه چطور می شود فیلمی که هم سرمایه گذار اول آن یعنی نیروی انتظامی و هم خود مسوولان ارشاد با آن مساله دارند اکران شود؟» ساعاتی پس از صحبت های آقاتهرانی بود که خبر رسید نمایش فیلم متوقف شده است.

در کنار مخالفت برخی نمایندگان مجلس و کارگردانانی چون جمال شورجه با اکران محدود فیلم، سینماهای زیرمجموعه شهرداری و حوزه هنری هم در روزهای گذشته بر سر نمایش «خانه پدری» بهانه تراشی کرده بودند. «فارس» چندروز پیش به نقل از «منابع آگاه» خود در حوزه هنری، خبر داده بود که حوزه در ادامه سیاست پرهیز از اکران فیلم های سیاه و ضددینی، خانه پدری را در سینماهای خود اکران نخواهد کرد.

از میان سینماهای حوزه هنری، سه سینمای پردیس آزادی، سوره اصفهان و هویزه مشهد به نمایش فیلم های گروه هنر و تجربه اختصاص داشت که مطابق تصمیمات اخذشده در مورد نمایش این فیلم، حوزه هنری با گروه هنر و تجربه همکاری نکرد.از سوی دیگر، روز گذشته «خانه هنرمندان ایران» هم از اکران این فیلم کنار کشید. آنطور که «نسیم» روز جمعه گزارش داد، این فیلم با عدم موافقت خانه هنرمندان ایران روبه رو شد و این مرکز ساخته عیاری را روی پرده نبرد.

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان در تماس خبرنگار «شرق» با او، با ذکر اینکه در جلسه ای به سر می برد، حاضر به پاسخگویی در این باره نشد. با کنار کشیدن خانه هنرمندان از نمایش این فیلم، سینما آزادی هم به عنوان یکی از سینماهای وابسته به حوزه هنری و شهرداری، این فیلم را تحریم کرده بود.

 اهالی سینما و تماشاچیان اما، بی اعتنا به صف آرایی مخالفان، از شامگاه پنجشنبه چهارم دی تا شامگاه روز جمعه به سینما کورش رفتند و به تماشای فیلم نشستند و حتی اکران آن در این سینما به سانس فوق العاده کشیده شد. «خانه پدری» سال89 و با سرمایه گذاری مشترک نیروی انتظامی – موسسه ناجی هنر- و بخش خصوصی ساخته شد، اما با تکمیل فیلم، نیروی انتظامی اولین نهادی بود که با آن به مخالفت برخاست و خواستار بایگانی فیلم شد.

این فیلم با بازی مهدی هاشمی، شهاب حسینی، نازنین فراهانی و مهران رجبی، فیلمی اپیزودیک است که مشکلات زنان در جامعه مردسالار ایران را طی ٧٠سال اخیر به تصویر کشیده است. بنابر اعلام سازمان سینمایی، «خانه پدری» قرار بود پس از چهارسال توقیف، از هشتم دی روی پرده برود. قرار بود فیلم به صورت کامل و «بدون هیچ تغییری» در سالن های گروه سینمایی هنر و تجربه در سراسر کشور اکران شود، اما تماشاگران زیر 16سال امکان ورود به سالن را نداشتند. با تصمیم روز گذشته درباره این فیلم، «خانه پدری» برای بار دوم توقیف شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21