جشنواره تئاتر فجر به روایت پری صابری و سیما تیرانداز

پری صابری، نویسنده و کارگردان با سابقه تئاتر، جشنواره فجر را دروازه‌ای برای معرفی استعدادهای نو و درخشان تئاتر ایران به جهانیان معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مدت کوتاهی تا شروع به کار جشنواره تئاتر فجر باقی مانده است و در این مدت هنرمندان روزهای پایانی آماده‌سازی کارهایشان را سپری می‌کنند، همچنین در این مقطع بازار صحبت هنرمندان در مورد اهمیت برگزاری جشنواره فجر داغ است.

 صابری، با تشبیه جشنواره فجر به یک جشن، گفت: «اصولاً نفس جشنواره بسیار مسئله مثبتی است. چرا که تمرکز عموم را روی یک موضوع نگه می‌دارد. نکته مهم، شرکت افراد زیاد و گروه‌های مختلف است که بتوانند با کارها و نگاه‌های هم آشنا شوند و تبادل نظر کنند.»

این هنرمند پیشکسوت، با تاکید بر اهمیت بین‌المللی بودن جشنواره تئاتر فجر، افزود: «امیدوارم جشنواره تئاتر فجر به مرحله‌ای برسد که رویدادی مهم در سطح جهانی باشد. یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره، همین وجه بین‌المللی است و باید صدایش را به جهانیان برسانیم.»

نویسنده و کارگردان نمایش «باغ دلگشا» درباره تاثیر جشنواره در داخل کشور هم توضیح داد: «البته من فقط به خارج از ایران فکر نمی‌کنم. داخل کشور هم بسیار مهم است. هم‌وطنان ما همیشه دسترسی به همچین رویدادی را ندارند و دیدار گروه‌ها و هنرمندان مختلف، می‌تواند فرصت بزرگی، مخصوصاً برای هنرمندان شهرستانی باشد.»

پری صابری که با نمایش‌هایی چون «شمس پرنده» و «رستم و سهراب» در چند دوره جشنواره فجر شرکت کرده است، توجه به فرهنگ غنی ایران را یکی از رویکردهای واجب جشنواره دانست و گفت: «وقتی چنین جشنواره‌ای برگزار می‌شود، نمایش‌هایی باید در آن باشند که فرهنگ مردم و فرهنگ غنی کشورمان را بیشتر معرفی کنند. آثاری که دیدی تازه به متون قدیمی و تاریخ گسترده و طولانی مدت‌ کشورمان داشته باشند.»

بنیان‌گذار تالار مولوی، درباره کیفیت جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: «فقط یک فرمول برای برگزاری جشنواره شاید وجود داشته باشد، آن‌هم این است که هدف‌مان را هر روز بالاتر ببریم. جشنواره آوینیون فرانسه، یک افتخار ملی برای آن کشور است. امیدوارم این اتفاق هم به زودی برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیفتد.»

سیما تیرانداز هم امسال با یک نمایش جدید در جشنواره حاضر است. او این روز‌ها در حال آماده‌سازی نمایش «تقدیربازان» برای اجرا در بخش تازه‌های سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر است.

تیرانداز با اشاره به این‌که نمایش «تقدیربازان»، مانند کارهای قبلی او یک نقد اجتماعی است، گفت: «در این نمایش، تنهایی آدم‌ها به تصویر کشیده می‌شود؛ انسان‌هایی که با گرفتن تصمیم‌های اشتباه، زندگی خود را دچار مشکل می‌کنند و آن را پای تقدیر می‌گذارند.»

او با اشاره به مسائل مالی اجرای این نمایش اظهار کرد: «من با تشویق اعضای گروهم تصمیم به کارگردانی این نمایش گرفتم و معتقدم کارگردان یک اثر باید از تمامی خواسته‌های خود بگذرد تا گروه نمایشی خود را تامین کند. اما با وجود تمام این مسائل و مشکلات،خوشحالم که شرایطی به وجود آمد تا بتوانم دوباره کار تئا‌تر انجام دهم.»

این بازیگر و کارگردان، انگیزه فعالیت در حوزه تئا‌تر را تنها عشق و علاقه دانست و افزود: «در این میان اگر گریزی به سینما می‌زنم، برای تامین کردن نیازهای مالی است. در واقع هر زمان انرژی من تحلیل می‌رود، به تئا‌تر بر می‌گردم. من خانه اصلی خودم را تئا‌تر می‌دانم و بیشتر مخاطبان من را به عنوان هنرمند عرصه نمایش می‌شناسند.»

تیرانداز ادامه داد: «در تمامی کشورهای دنیا، هنرمندان تئا‌تر با مشکلات مالی مواجه هستند اما فعالیت در حوزه تئا‌تر، همیشه برای آنان اعتبار آورده است.»

او درباره به وجود آوردن شرایط مناسب برای حضور هنرمندان برجسته تئا‌تر در جشنواره بین‌المللی فجر گفت: «امیدوارم مدیران تئا‌تری، ترفندی بیابند تا هنرمندان حرفه‌ای و با تجربه تئا‌تر در کنار یکدیگر جمع شوند. این بزرگان، ارزش‌های تئا‌تر کشور ما محسوب می‌شوند و نباید آنان را نادیده گرفت؛ باید شرایط را برای حضور هنرمندان شناخته شده و با سابقه تئاتر در جشنواره فجر هموار کرد.»

سیما تیرانداز توضیح داد: «نمی‌خواهم به حضور پررنگ هنرمندان جوان در جشنواره تئا‌تر فجر اعتراض کنم،اما باید شرایطی ایجاد شود که جوانان در کنار هنرمندان برجسته تئا‌تر قرار بگیرند تا بتوانند از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوند.»

نورا هاشمی، بهاره مشیری، هومن کیایی، روزبه حصاری، فرناز رهنما و یمین آتشی، بازیگران نمایش «تقدیربازان» هستند.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از یکم تا 12 بهمن‌ماه به دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار می‌شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1