بانک‌ها همچنان ۱۳۰ درصد مبلغ ال‌سی را از تولید دریافت می‌کنند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد گشایش ال‌سی برای تامین مواد اولیه را یکی از مشکلات بانکی تولیدکنندگان دانست و گفت: بانک‌ها بدون توجه به قانون که باید 30 درصد از کل مبلغ را بگیرند در بسیاری از موارد تا 130 درصد نیز اخذ شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس محمدحسین فنایی، صبح امروز در نشست بررسی مشکلات صنایع استان یزد اظهار داشت: موضوع مالیات بر ارزش افزوده که باید از مصرف‌کننده نهایی دریافت شود متاسفانه در این سال‌ها از تولیدکننده نیز اخذ شده و تا به امروز رسیدگی و رفع نشده است.

وی ادامه داد: هیچ فعال اقتصادی نیست که مشکل نداشته باشد و همه کسانی که در بخش صنعت استان ما کار می‌کنند با مشکل روبرو هستند و مسئولان باید به ویژه در زمینه مسائل بانکی و مالیاتی آنها را درک کنند.

این فعال اقتصادی افزود: بانک‌های ما بهره بانکی که از سپرده‌گذاری مشتریان پرداخت می‌کنند، معاف از مالیات است اما اگر همین پولی را که سپرده‌گذاری شده است در بخش تولید سرمایه‌گذاری شود باید از سود این فعالیت مالیات پرداخت کرد که این موضوع نشان می‌دهد حمایت‌ها در کشور بانک‌محوری است تا در راستای تولیدمحوری باشد.

وی از دیگر مشکلات بانکی را گشایش ال‌سی برای تامین مواد اولیه اعلام کرد و گفت: طی دهه گذشته این موضوع در بسیاری از موارد قانون‌شکنی شده است و بانک‌ها بدون توجه به قانون که باید 30 درصد از کل مبلغ را بگیرند در بسیاری از موارد تا 120 و 130 درصد نیز اخذ شده است.

خزانه‌دار خانه ایران در ادامه با اشاره به اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها و عدم پرداخت سهم تولید و صنعت از سوی دولت عنوان کرد: متاسفانه دولت در این زمینه به مدت سه سال به تولیدکنندگان بدهکار است و برای پرداخت این بدهی پیشنهای داریم که هم به نفع دولت و هم به نفع تولیدکننده است.

وی تصریح کرد: به جای صرف وقت و هزینه برای شناسایی واحدهای واقعی از غیر واقعی و پرداخت این بدهی، همچنین تفکیک واحدهای کوچک از بزرگ برای پرداخت یارانه به بخش تولید، بهتر است چیزی نپردازند.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد عنوان کرد: اینکه در ابتدا پولی به عنوان یارانه بدهند و سپس در قالب مالیات و بیمه و بازپرداخت تسهیلات از صنایع بگیرند بهتر است از همان ابتدا پولی ندهند بلکه به جای پرداخت از روش تخفیف استفاده کنند.

وی افزود: پارامترهای زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه میزان یارانه پرداختی را در دریافتی تامین اجتماعی لحاظ کنند و در سهم تامین اجتماعی از واحد صنعتی اخذ نکنند و دولت میزان یارانه را به ازای پرداختی تامین اجتماعی به این سازمان بدهد.

خزانه‌دار خانه ایران ادامه داد: همچنین می‌توان در زمینه پرداخت مالیات و تایید دفاتر حسابرسی چنین اقدامی انجام داد که با این روش هم فساد و رانت کم می‌شود و هم اینکه صاحبان تولید و صنعت در کشور راضی‌تر خواهند بود.

وی یادآور شد: این صنعتگران در دوره‌ای که دشمن تحریم‌ها را سخت کرد برای اقتصاد کشور مبارزه کردند و در سنگر نخست مبارزه اقتصادی بودند تا کار تعطیل نشود و امروز نباید فقط آنها هزینه مبارزه اقتصادی را بپردازند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تا به امروز بارها و بارها این حرف‌ها زده شده است، تصریح کرد: تشکل‌های صنعتی باز هم به بیان مشکلات خود خواهند پرداخت و راهکارهای آن را نیز ارائه خواهند کرد تا به نتیجه برسند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  6