برای ارائه خدمات اعتبار فروشنده و خریدار در عراق آمادگی داریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات:

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از آمادگی این بانک برای ارائه خدمات بانکی در چارچوب اعتبار فروشنده به صادرکنندگان ایرانی، اعتبار خریدار به وارد کنندگان عراقی و اعطای خطوط اعتباری به بانکهای عراقی با تضمین دولت آن کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک توسعه صادرات، دکتر علی صالح آبادی در کنفرانس فرصت‌های ویژه اقتصادی و تجاری ایران و عراق افزود: این بانک تسهیلات اعطایی خود را در حوزه صادرات به عراق از 92 میلیارد ریال در سال 87 آغاز کرده است و به یکهزار و 278 میلیارد ریال در سال 92 افزایش داده است.

وی اظهارداشت: در شش ماهه اول سال جاری نیز 779 میلیارد ریال تسهیلات برای صادرات به این کشور پرداخت شده است.

به گفته صالح آبادی تسهیلات اعطایی ارزی بانک توسعه صادرات ایران جهت صادرات به کشور عراق از 9 میلیون دلار در سال 87 به 22 میلیون دلار در سال 92 بالغ  شده است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، از سال 1387 تا مهر 1393 بانک توسعه صادرات ایران تلاش داشته است تا میزان تسهیلات پرداختی جهت صادرات به عراق را همراستا با اهداف دولت گسترش دهد. به نحوی که تاکنون بیش از 3.500 میلیارد ریال و 185 میلیون دلار جهت صادرات به این کشور تخصیص داده شده است.

دکترصالح آبادی گفت: در راستای تلاش برای گسترش مراودات بین بانکی بین دو کشور درصدد تشکیل صندوق پشتیبانی از شرکتهای ایرانی فعال در عراق هستیم.

وی با اعلام این مطلب که خط اعتباری 20 میلیون یورویی جهت تامین اعتبار خرید کالاهای ایرانی درعراق در نظر گرفته شده است ، اظهارداشت: بانک توسعه صادرات برای عاملیت از طریق صندوق توسعه ملی به منظور صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق نیز آمادگی دارد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات یادآور شد: عمده منابع دراختیار بانک توسعه صادرات، به صورت ارزی به صادرکنندگان پرداخت می شود و بازپرداخت آن نیز به صورت ارزی خواهد بود چون بانک ریسک نرخ ارز را نمی تواند بپذیرد.

وی تصریح کرد: تسهیلات این بانک تنها به صادرکنندگان پرداخت می شود و بخش اندکی از منابع این بانک نیز می تواند به صورت ریالی به صادرکنندگان ارائه شود.

دکتر صالح آبادی با اشاره به  روابط تجاری ایران و عراق طی سال‌های اخیر گفت: همواره تراز تجاری بین دو کشور مثبت بوده است و در سال 92بیشترین صادرات به کشور عراق با 18.99 درصد از کل صادرات کشور انجام شده و در سال 93 نیز عراق بعد از چین در رتبه دوم از نظر حجم صادرات قرار داشته است.

وی ادامه داد : آمار ها حاکی از آن است که عراق در سال 1392 دومین شریک تجاری ایران از نظر بازار صادراتی بوده که این مساله حاکی از اهمیت بازار عراق برای کشورمان است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات پیش بینی کرد برای توسعه زیر ساختهای عراق حدود 186 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این کشور انجام شود که مرتبط با پروژه های بزرگ ساخت و ساز ، کشاورزی و بهداشت است.

وی با اشاره به روابط سیاسی ایران و عراق و بیشترین تعداد نمایندگی ایران در کشور عراق اظهارداشت : توسعه حمل و نقل ریلی در کشور عراق و افزایش دو برابری ظرفیت فرودگاه بغداد از جمله زمینه های فعالیت برای سرمایه گذاران محسوب می شود.

وی همچنین از چالش هایی چون موضوعات امنیتی ، بروکرواسی های رایج در خریدهای دولتی عراق از ایران و همچنین مشکلات بانکی و عدم شفافیت از مشکلات موجود فراروی ارتباطات تجاری سخن گفت.

با توجه به قوانین مالکیت و سرمایه‌گذاری مناسب کشور عراق فرصت مناسبی جهت تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی جهت حضور در بازار آن کشور مهیا بوده و در چارچوب سیاست‌های کلان دو کشور و همچنین حُسن همجواری،  خدمات یاد شده ارائه خواهد شد.

کنفرانس دو روزه کنفرانس فرصت‌های ویژه اقتصادی و تجاری ایران و عراق که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است ، عصر امروز ( دوشنبه ) به کار خود پایان می دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  −  66  =