شورای سلطنت، آخرین تلاش پهلوی برای بقا

خبرهای مرتبط با وقایع سال 57 در آستانه 36 سالگی انقلاب عزیزمان در بسته‌ای با نام بزنگاه تاریخی به روی سایت خواهد رفت تا تب و تاب آن روزها تداعی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از باشگاه خبرنگاران، خبرهای مرتبط با وقایع سال 57 در آستانه 36 سالگی انقلاب عزیزمان در بسته‌ای با نام "بزنگاه تاریخی" به روی سایت خواهد رفت تا تب و تاب آن روزها تداعی شود.

تقویم انقلاب را ورق می‌زنیم؛ سوم بهمن سال 57؛ خبر انحلال شورای سلطنت را در حافظه خود ثبت کرده است، شورای سلطنت، آخرین بارقه امید و تقلای ر‍‍ژیم پهلوی برای جلوگیری از فروپاشیش بود،  با تکانهایی که جامعه ایران داشته  و گستره تظاهرات، رژیم پهلوی  یقین پیدا کرد که سلطنت 2500 ساله‌اش در دومینوی فروپاشی قرار گرفته است، بنابراین در صدد تشکیل شورای 9 نفره  سلطنت برآمده و اولین جلسه آن 23 دی ماه 1357 تشکیل شد.

این شورا در حالی تشکیل شد که دولت بختیار چند هفته قبل برای تداوم طناب پوسیده رژیم پهلوی با اربابان غربی خود تشکیل شده بود اما معمار کبیر انقلاب مهر بطلان را بر مشروعیت این دولت زد.

پیشنهاد تشکیل شورای سلطنت از جانب علی امینی، یکی از سه پیشنهاد وی به محمد رضا پهلوی برای در امان نگه داشتن کاخ ظالمانه پهلوی از پ‍ژواک فریادهای مظلومان و مردمان بیدار ایران بود، ابتدای امر بدلیل خصومت و بدگمانی محمد رضا به امینی پیشنهادات وی رد شد اما  پس از تظاهرات تاسوعا و عاشورا، شاه به ناچار با طرح امینی موافقت کرد و او را مأمور تشکیل شورای سلطنت نمود.
 

//////////////////////

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  ⁄    =  13