رونمایی از کارنامه بانک مرکزی در حوزه نظام‌های پرداخت

طرح انتشار کتاب«نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیک» که به همت جمعی از مدیران و کارشناسان بانک مرکزی در حوزه نظام های پرداخت تدوین شده است در همایش چهارم رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،،کتاب نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیک در ایران، که به همت جمعی از مدیران و کارشناسان بانک مرکزی در حوزه نظام‌های پرداخت تدوین شده است، در 7 فصل و یک پیوست، تاریخچه نظام‌های نوین پرداخت در کشور از مرحله جنینی تا بلوغ را تشریح می‌کند. مخاطبین کتاب بانکداران و کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک، محققان و پژوهشگران این عرصه و نیز علاقه‌مندان عمومی‌تر این حوزه با توجه به زبان نگارش غیرفنی آن است.

ورود بانک مرکزی به حوزه نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیک طی بیش از ده سال اخیر و مخصوصاً 5 سال گذشته همواره با این ابهام رو‌به‌رو بوده که بانک مرکزی به حوزه تصدی و مأموریت بانک‌ها وارد شده است. برقراری سامانه‌های متمرکز طی سال‌های اخیر که در برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های نقشه‌راه قبلی بوده و الزام بانک‌ها به حرکت و فعالیت در آن‌ها نظیر شاپرک، نسیم، چکاوک و سپام بر این ابهام افزوده است.

انگیزه نویسندگان کتاب نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیک در ایران، شرح این مهم است که این اتفاقات مهم و ساختارها و زیرساخت‌ها به چه دلیل (شرایط قبل از پیاده‌سازی) تدارک شد؛ بعد از اجرا، چه نابسامانی و به‌هم‌ریختگی را به سامان ‌رساند (پس از اجرا و در حین اجرا) و قرار است چه وظیفه و مسئولیتی را پیش‌بینی کرده و به انجام رساند (آینده و برنامه‌ریزی‌های آتی). نویسندگان در صدد هستند عملکرد حوزه نظام‌های پرداخت بانک مرکزی را با شرح این سه مرحله بدون اظهار نظر و سمت‌گیری گزارش کنند.

کتاب در هر یک از موضوعات به آینده نیز پرداخته و این ادعا را دارد که این اتفاقات خوب نه‌تنها موجبات توسعه خدمت در جغرافیای ایران عزیز را فراهم خواهد ساخت بلکه با ایجاد شفافیت در جریان پولی و بانکی کشور، از تخلفات و فساد جلوگیری کرده و امکان نظارت داده‌محور را میسر و ممکن می‌سازد. این اتفاقات خوب به استقرار زیرساخت‌هایی منجر شده است که حتی می‌تواند با تحلیل صحیح داده‌ها شرایط موجود را صادقانه تصویر کرده و ظرفیت‌های سیاستگذاری پولی و نظارت بانکی را به منصه ظهور رساند. در این صورت در یک جمله اطلاعات صحیح، تحلیل درست و تصمیم و اجرای بهینه و م‍ؤثر محقق خواهد شد.

از طرح انتشار کتاب نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیک در ایران، در افتتاحیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت (6-7 بهمن 1393)، رونمایی می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  +    =  51