بانکداری الکترونیک ایران به دوران بلوغ رسیده است

دبیرچهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت:

فرهاد نیلی دبیر چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در بیانیه افتتاحیه همایش گفت:محوریت همایش امسال تلاش برای ارائه نگاهی نو از تلاقی بانکداری با فناوری‌های نوین با این انگیزه است که این ارتباط از پوسته بانکداری عبور کرده و به هسته سخت آن برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فرهاد نیلی دبیر چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت  در بیانیه افتتاحیه همایش گفت:محوریت همایش امسال تلاش برای ارائه نگاهی نو از تلاقی بانکداری با فناوری‌های نوین با این انگیزه است که این ارتباط از پوسته بانکداری عبور کرده و به هسته سخت آن برسد.

وی افزود:بانکداری الکترونیک در ایران به عنوان صنعتی پویا و متمکن وارد دوران بلوغ خود شده است. از ویژگی‌های این دوران، ضرورت شناخت دقیق‌تر بازیگران کلیدی نسبت به محیط اطراف و درکی صحیح از تصویر بزرگ صنعت در قاب اقتصادکلان است. وصف الکترونیک پوسته‌ای بر قامت بانکداری است که اگر تا امروز، معیاری برای تفکیک بانکداری سنتی از مدرن بود، از امروز باید همه بانکداری را در بر بگیرد. نکته کلیدی اینجاست که دوران سکون مشتری به اتمام رسیده است. بانک باید بداند مشتری او کجاست، چه می کند و چه می خواهد تا خدمت مورد درخواست وی را در زمان و مکان مدّنظر و با کیفیت مورد انتظار به وی ارائه دهد. اکنون که خوشبختانه این مهم در حوزه خدمات پرداخت با کیفیتی مناسب محقق شده‌است، نوبت آن رسیده تا بتوانیم بدنه لَخت خدمات بانکی را از این گردنه عبور دهیم. ارائه کارت اعتباری، مهم‌ترین آزمون پیش روی نظام بانکی در تحقق این مهم است.

وی خاطر نشان کرد: این همایش نقطه عطفی است که هرساله مرزهای داخلی و بین المللی این صنعت را بر روی بانکداران و فناوران باز می‌کند و ذی‌نفعان اصلی این حوزه شامل بانک مرکزی، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های‌ فناوری اطلاعات و مشتریان بزرگ نظام بانکی را با ظرفیت بالایی برای گوش دادن، فراگرفتن و تشریک مساعی در زمان و مکانی واحد گرد هم می‌آورد تا نویدبخش آینده روشنی برای این صنعت استراتژیک باشد.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

در طلیعه ایام مبارک دهه فجر، با عرض سلام و ادب مقدم میهمانان گرامی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را گرامی ‌داشته و به نمایندگی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از حضور گرم شما تشکر می‌کنم. از این که به دلیل تقارن نشست افتتاحیه همایش با کمیسیون اقتصاد دولت، ناچاریم با تاخیر میزبان رئیس کل محترم بانک مرکزی و میهمانان ارجمندشان باشیم متاسفم. هرچند تردید ندارم گفتگوی سازنده اعضای ستاد اقتصادی دولت در نشست بعدی پیرامون "دورنمای صنعت مالی کشور"، این کم توفیقی را جبران خواهد کرد.

غرص این نهال نوپا، که امروز چهارمین سالگرد باردهی آن را جشن می‌گیریم، در عزمی نشانه دارد که سال‌ها پیش، دو بال پرواز بانک مرکزی یعنی شرکت‌ ملی ‌انفورماتیک و پژوهشکده پولی‌وبانکی را بر آن داشت تا پیوندی راهبردی را برای بنیان‌گذاری نهاد R&D نظام‌های پرداخت کشور رقم زنند. امروز مفتخریم که به برکت سه دوره برگزاری موفق این اجلاس، بخشی از آن آرمان بلند شکل گرفته و مسیر باقی‌مانده به دست اصحاب خرد و تدبیر، نشانه‌گذاری شده است.

میهمانان ارجمند، اقتصاد کشور در شرایط کنونی یکی از حساس‌ترین و نفس‌گیرترین دوران حیات مستند خود را سپری می‌کند. در چنین شرایطی، باری مضاعف و تکلیفی سنگین بر دوش نظام مالی و بخصوص صنعت بانکی کشور قرار گرفته که "اِن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها و اِن رُدّت رُدّ ما سِواها". قلب تحولات اقتصاد کلان که در کنترل تورم و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی برای خروج از رکود در نظام بانکی می‌زند به مراقبت ویژه نیاز دارد.

استحکام مالی بانک‌ها که در اثر مضایق تحریم و عمیق شدن رکود آسیب دیده باید ترمیم و بازیابی شود و شکاف عمیق بخش سنتی و غیرمنعطف بانکداری کشور با بانکداری حرفه‌ای، پویا و چابک دنیا باید با عزمی راسخ و اراده‌ای سترگ پر شود. بازآرایی و بازمهندسی بانک‌مرکزی و نوسازی و حرفه‌ای سازی بانک‌ها که در صدر برنامه‌های رئیس کل محترم بانک مرکزی قرار دارد این هدف را نشانه‌گیری کرده است.

محوریت همایش امسال تلاش برای ارائه نگاهی نو از تلاقی بانکداری با فناوری‌های نوین با این انگیزه است که این ارتباط از پوسته بانکداری عبور کرده و به هسته سخت آن برسد. بانکداری الکترونیک در ایران به عنوان صنعتی پویا و متمکن وارد دوران بلوغ خود شده است. از ویژگی‌های این دوران، ضرورت شناخت دقیق‌تر بازیگران کلیدی نسبت به محیط اطراف و درکی صحیح از تصویر بزرگ صنعت در قاب اقتصادکلان است. وصف الکترونیک پوسته‌ای بر قامت بانکداری است که اگر تا امروز، معیاری برای تفکیک بانکداری سنتی از مدرن بود، از امروز باید همه بانکداری را در بر بگیرد. نکته کلیدی اینجاست که دوران سکون مشتری به اتمام رسیده است. بانک باید بداند مشتری او کجاست، چه می کند و چه می خواهد تا خدمت مورد درخواست وی را در زمان و مکان مدّنظر و با کیفیت مورد انتظار به وی ارائه دهد. اکنون که خوشبختانه این مهم در حوزه خدمات پرداخت با کیفیتی مناسب محقق شده‌است، نوبت آن رسیده تا بتوانیم بدنه لَخت خدمات بانکی را از این گردنه عبور دهیم. ارائه کارت اعتباری، مهم‌ترین آزمون پیش روی نظام بانکی در تحقق این مهم است.

این همایش نقطه عطفی است که هرساله مرزهای داخلی و بین المللی این صنعت را بر روی بانکداران و فناوران باز می‌کند و ذی‌نفعان اصلی این حوزه شامل بانک مرکزی، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های‌ فناوری اطلاعات و مشتریان بزرگ نظام بانکی را با ظرفیت بالایی برای گوش دادن، فراگرفتن و تشریک مساعی در زمان و مکانی واحد گرد هم می‌آورد تا نویدبخش آینده روشنی برای این صنعت استراتژیک باشد.

از مزیت‌های همایش امسال، بهره‌گیری از ظرفیت بالای گفتگو در توسل به بشارت کلام حق به کسانی است که قول احسن را پس از استماع همه اقوال پی می‌گیرند. با این هدف، برگزاری سه نشست سیاستی برای بحث در خصوص "چشم انداز نظام مالی کشور"، "ابعاد سیاستی، تجاری، فقهی و حقوقی کارت اعتباری" و "ساختار درامدی بانک‌ها" برنامه ریزی شده‌است. به علاوه سه پنل تخصصی، "چالش پرداخت‌های فرامرزی در شرایط لغو یا تخفیف تحریم‌ها"، "بانکداری باز" و "نقش داده‌کاوی در کسب‌وکار بانکی" را در دستور دارند.

برای اجابت مطالبه به حق شرکت کنندگان همایش‌های قبل که مشتاق شنیدن مطالب بکر در زمینه "بانکداری همراه" و دیدگاه‌های اختلافی پیرامون آن بودند، یک سخنرانی کلیدی، یک نشست تخصصی و نیز رایزنی مدیران بانکی و مخابراتی کشور را برای واکاوی موضوع سازماندهی کرده‌ایم. بخصوص برای بهره‌مندی بیشتر علاقه‌مندان، بیان مقایسه‌ای دیدگاه‌های شرکت‌های اریکسون و Arthur D. Little در آنالیز رقابت اپراتورها با بانک‌ها در جذب مشتریان بانکداری همراه در برنامه همایش امسال گنجانده‌ شده‌است.

استفاده حداکثری از ظرفیت همایش به عنوان فرصتی برای انتقال دانش و تجارب برتر مرتبط با نوسازی نظام بانکی بخصوص در حوزه کلان‌روندهای بانکی در مصاف با موج‌های فرصت‌ساز و فرصت‌سوز فناوری از ویژگی‌های برجسته همایش چهارم است. سخنرانان کلیدی همایش امسال، پیرامون "جهانی شدن، فناوری‌های مالی و آینده بانکداری" در مواجهه با فرصت‌ها و تهدیدهای فناوری در دهه پیش رو سخن خواهند گفت و "آموزه‌ها و تجارب بین المللی در پیاده‌سازی سامانه‌های یکپارچه بانکی" را با شما در میان می‌گذارند. در جوار این برنامه‌های عمومی، سه نشست اختصاصی برای مشاوره مدیران ارشد بانکی کشور با سخنرانان کلیدی همایش نیز برنامه‌ریزی شده است.

ارائه نتایج مرحله‌ای دو پروژه مطالعاتی مکمل بانک‌مرکزی در خصوص "دورنمای نظام مالی کشور"، گزارش نتایج مرحله‌ای پروژه "مدل‌های بانکی نوین ایران" (مبنا) و ارائه تجربه "نظارت داده محور در بانک مرکزی لبنان" توسط مجری طرح مزبور در راستای راهبرد مدیریت ارشد بانک مرکزی برای بازنگری در سازمان و سازوکار ایفای ماموریت‌های این بانک است.

ارائه سه سخنرانی تخصصی در خصوص "دولت الکترونیک"، "ساختار سرمایه‌گذاری‌های جدید در توسعه زیرساخت مخابراتی کشور" و "نقش شرکت‌های فناوری در بانکداری باز" از برنامه‌های جذاب فرداست. همچنین طی بعدازظهر امروز و فردا، 10 کارگاه تخصصی در حوزه‌ "ریسک‌های حقوقی قراردادهای IT بانکی"، "ارزیابی ریسک اعتباری اشخاص حقوقی"، "مدیریت هویت و دسترسی در سامانه‌های بانکی"، "امنیت اطلاعات و بدافزارهای بانکی" و "فاکتورهای الکترونیک" برگزار می‌شود.

در زمینه مقالات، از 289 چکیده مقاله دریافت شده، 166 چکیده در ارزیابی اولیه رد شد. از 123چکیده تایید شده برای بررسی بیشتر، 95 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از میان آن‌ها 35 مقاله برای انتشار در مجموعه مقالات و 8 مقاله برای ارائه به صورت شفاهی برگزیده شدند.

یکی از برنامه‌های جنبی همایش چهارم، "کارگاه ایده پردازان جوان" است. در این کارگاه، طی یک فرایند فشرده سرشار از انرژی و تلاش، در روزهای یکم تا سوم بهمن‌ماه، 55 ایده پرداز جوان فرایند خلق ایده و اعتبارسنجی آن و تمهید مقدمه برای تبدیل ایده به محصول را فرا گرفتند. از میان 12 طرح ارا‌ئه شده در روز پایانی، 3 ایده با رای هیئت داوران به عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند تا در نشست ویژه جوانان امروز توسط بانکداران و خبرگان مالی کشور عیارسنجی شود.

در خاتمه همایش امسال در کنار ادامه سنت حسنه معرفی و تقدیر از محصولات برتر نواورانه بانک‌ها و شرکت‌ها در جشنواره دکتر نوربخش، یافته‌ها، دستاوردها و چالش‌ها را در بیانیه اختتامیه جمع‌بندی می‌شود تا راهنمای ره‌پویان نوسازی نظام بانکی باشد.

 

ای گل و گلزارها کیست گواه شما                                                 بوی که در مغزهاست رنگ که در چشم‌هاست

عقل اگر قاضیَست کو خط و منشور او                                                        دیدن پایان کار صبر و وقار و وفاست

چیست نشانیِ آنک، هست جهانی دگر                                                      نو شدن حال‌ها رفتن این کهنه‌هاست

روز نو و شام نو باغ نو و دام نو                                                             هر نفس اندیشه نو، نوخوشی و نوغناست

نو ز کجا می‌رسد کهنه کجا می‌رود                                                                گر نه ورای نظر عالمِ بی‌منتهاست

عالم، چون آب جوست بسته نماید ولیک                                                   می‌رود و می‌رسد نو نو این از کجاست

 

جدول برنامه های چهارمین کنفرانس بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را اینجا بببنید

فرهاد نیلی در چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، با بیان اینکه اقتصاد کشور در شرایط کنونی یکی از حساس‌ترین و نفس‌گیرترین دوران حیات مستند خود را سپری می‌کند، اظهار داشت: در چنین شرایطی، باری مضاعف و تکلیفی سنگین بر دوش نظام مالی و بخصوص صنعت بانکی کشور قرار گرفته که "اِن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها و اِن رُدّت رُدّ ما سِواها". قلب تحولات اقتصاد کلان که در کنترل تورم و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی برای خروج از رکود در نظام بانکی می‌زند به مراقبت ویژه نیاز دارد.

وی افزود: استحکام مالی بانک‌ها که در اثر مضایق تحریم و عمیق شدن رکود آسیب دیده باید ترمیم و بازیابی شود و شکاف عمیق بخش سنتی و غیرمنعطف بانکداری کشور با بانکداری حرفه‌ای، پویا و چابک دنیا باید با عزمی راسخ و اراده‌ای سترگ پر شود.

* بانکداری الکترونیک ایران به دوران بلوغ رسید

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در ادامه گفت: بازآرایی و بازمهندسی بانک‌مرکزی و نوسازی و حرفه‌ای سازی بانک‌ها که در صدر برنامه‌های رئیس کل بانک مرکزی قرار دارد این هدف را نشانه‌گیری کرده است.

نیلی با تأکید بر اینکه محوریت همایش امسال تلاش برای ارائه نگاهی نو از تلاقی بانکداری با فناوری‌های نوین با این انگیزه است که این ارتباط از پوسته بانکداری عبور کرده و به هسته سخت آن برسد، تصریح کرد: بانکداری الکترونیک در ایران به عنوان صنعتی پویا و متمکن وارد دوران بلوغ خود شده است.

دبیر چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پردخت ادامه داد: از ویژگی‌های این دوران، ضرورت شناخت دقیق‌تر بازیگران کلیدی نسبت به محیط اطراف و درکی صحیح از تصویر بزرگ صنعت در قاب اقتصادکلان است. وصف الکترونیک پوسته‌ای بر قامت بانکداری است که اگر تا امروز، معیاری برای تفکیک بانکداری سنتی از مدرن بود، از امروز باید همه بانکداری را در بر بگیرد.

* دوران سکون مشتری در بانکها تمام شده است

نیلی با بیان اینکه نکته کلیدی اینجاست که دوران سکون مشتری به اتمام رسیده است، اظهار داشت: بانک باید بداند مشتری او کجاست، چه می کند و چه می خواهد تا خدمت مورد درخواست وی را در زمان و مکان مدّنظر و با کیفیت مورد انتظار به وی ارائه دهد. اکنون خوشبختانه این مهم در حوزه خدمات پرداخت با کیفیتی مناسب محقق شده‌ است.

وی با تأکید براینکه نوبت آن رسیده تا بتوانیم بدنه لَخت خدمات بانکی را از این گردنه عبور دهیم، افزود: ارائه کارت اعتباری، مهم‌ترین آزمون پیش روی نظام بانکی در تحقق این مهم است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: از مزیت‌های همایش امسال، بهره‌گیری از ظرفیت بالای گفتگو در توسل به بشارت کلام حق به کسانی است که قول احسن را پس از استماع همه اقوال پی می‌گیرند. با این هدف، برگزاری سه نشست سیاستی برای بحث در خصوص "چشم انداز نظام مالی کشور"، "ابعاد سیاستی، تجاری، فقهی و حقوقی کارت اعتباری" و "ساختار درامدی بانک‌ها" برنامه ریزی شده‌ است. به علاوه سه پنل تخصصی، "چالش پرداخت‌های فرامرزی در شرایط لغو یا تخفیف تحریم‌ها"، "بانکداری باز" و "نقش داده‌کاوی در کسب‌وکار بانکی" را در دستور دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  ⁄    =  11