مجری رفراندوم جمهوری اسلامی از دنیا رفت

فرزند ارشد آیت الله حاج سید محمد باقر سلطانی طباطبائی، نوه پسری آیت الله العظمی حاج سید صدرالدین صدر، خواهر زاده امام موسی صدر و برادر همسر سیّد احمد خمینی در سال 1322 در قم به دنیا امده بود و 32 سال بعد پس از دریافت دکترای بیوشیمی به استادی دانشگاه بوخوم آلمان رسید. موقعیتی که در آینده سیاسی و انقلابی وی کمتر اهمیتی یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،صادق طباطبایی یک سال بعد از تشخیص سرطان ریه در هفتاد و یک سالگی دار فانی را وداع گفت. جوان شیک‌پوش و خوش‌بیان دولت موقت که به واسطه نزدیکی به بیت چندین روحانی برجسته از جمله امام خمینی و امام موسی صدر، سالهای دانشجویی در آلمان و همراهی با امام در فرانسه و حضور در سالهای پر ماجرای ابتدای انقلاب، گنجینه‌ای از خاطرات و اطلاعات انقلاب را با خود همراه داشت، حالا از دنیا رفته است.

به گزارش «تابناک»، فرزند ارشد آیت الله حاج سید محمد باقر سلطانی طباطبائی، نوه پسری آیت الله العظمی حاج سید صدرالدین صدر، خواهر زاده امام موسی صدر و برادر همسر سیّد احمد خمینی در سال 1322 در قم به دنیا امده بود و 32 سال بعد پس از دریافت دکترای بیوشیمی به استادی دانشگاه بوخوم آلمان رسید. موقعیتی که در آینده سیاسی و انقلابی وی کمتر اهمیتی یافت.

سالها مبارزه سیاسی در قالب تشکلهای دانشگاهی و اسلامی در اروپا و آمریکای شمالی، در همراهی وی با امام راحل در نوفل‌لوشاتو و نیز بازگشت با ایشان به تهران در دوازدهم بهمن 1357 نمود یافت.

در این دوره ولی ابتدا در وزارت کشور معاونت سیاسی و اجتماعی و برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را بر عهده گرفت. سپس در زمان دولت مهندس بازرگان معاون سیاسی نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت و همچنین وزیر مشاور دولت بود.

نامزدی وی در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری چندان موفق نبود. تجربه‌ای که وی در اردیبهشت ماه 1388 قصد تکرار آن را داشت ولی در نهایت به صحنه رقابت ریاست‌جمهوری پا نگذاشت.

فروردین ماه امسال بود که بستری شدن وی در بیمارستانی در دوسلدورف در شرق آلمان خبری شد و خانواده‌اش اعلام کردند که از سه ماه پیش متوجه شده‌اند او مبتلا به سرطان ریه شده است .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  7  =