داعش کمک های مالی را از طریق بیت کوین دریافت می کند/تراکنش های پول مجازی شکاف غیرقابل نظارت در بازار ارز

ارتباط بیت کوین و دولت اسلامی عراق و شام؛

گروه تروریستی داعش، از بیت کوین به منظور توزیع پرداخت ها در داخل سازمان تروریستی خود استفاده می کند و کمک های مالی را از طریق بیت کوین دریافت می کند./تراکنش های بیت کوین، شکاف غیرقابل نظارتی در بازار ارز ایجاد کرده است و این شکاف ها پتانسیل فعالیت های جنایی را برپا می کنند. زیرا طبیعت سیستم طراحی شده توسط ناکاموتو این گونه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،زمانی که ساتوشی ناکاموتو به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار، بیت کوین را در سال 2008 به عنوان یک پول مستقل از هرگونه قدرت معرفی کرد، پشتیبانی از مؤسسه های بین المللی تروریستی هیج بخشی از مفهوم اساسی آن نبود. اما با توجه به صحبت های ایدو والکان، یک تحلیلگر هوش دیجیتال در تلاویو، که برای شرکت هوش سایبری مستقر در سنگاپور فعالیت می کند، دقیقا این اتفاق افتاده است.

گروه تروریستی داعش با انجام اقدامات غیر انسانی از جمله اعدام وحشیانه یک خلبان نیروی هوایی اردن، جهان را به خشم آورد و حملات تلافی جویانه نظامی اردن را تحریک کرد، والکان از شواهدی مبنی بر این که این گروه با استفاده از بیت کوین فعالیت های تروریستی خود را پشتیبانی می کند خبر داد. گزارش شده است؛ گروه تروریستی داعش، از بیت کوین به منظور توزیع پرداخت ها در داخل سازمان تروریستی خود استفاده می کند و کمک های مالی را از طریق بیت کوین دریافت می کند.

بیت کوین اجازه می دهد تراکنش های مالی با کمترین ترسی از این که ردیابی شوند و یا به پرداخت کننده بازگردانده شوند انجام بگیرند. علاوه بر این، فعالیت در فضای تاریک وب، ردیابی این تراکنش های مالی را برای بسیاری از محققان مشکل کرده است. افزایش فشار ها و در معرض جایگزینی قرار گرفتن تراکنش های بیت کوین، راهی برای کشف این موضوع توسط والکان در ماه گذشته بود.

والکان به هاآرتص گفت شواهدی موجود حاکی از یک تراکنش است که می تواند یک معامله یک مرتبه ای و یا یک فریب باشد. اما وی معتقد است احتمال این موضوع بسیار کم است. فعالیت های تروریستی در اینترنت، نگرانی همیشگی محققان در زمان های مختلف بوده است. این روش هم برای استخدام افراد برای انجام عملیات تروریستی و هم برای جمع آوری پشتیبانی مالی مورد استفاده قرار گرفته است. اما در فضای تاریک وب، این نگرانی ها در مکان هایی که موتورهای جستجو نمی توانند به آن نفوذ کنند، گم می شوند. بنابراین، والکان معتقد است داعش از بیت کوین برای بیش از یک تراکنش استفاده می کند.

والکان، با دسترسی به انجمن خارج از شبکه ترکیه واقع در وب تاریک (آن قسمتی از اینترنت که با استفاده از رمزنگاری و پروتکل ها و اپلیکیشن های خاص، توسط موتورهای جستجو دست نیافتنی شده است.) توانسته است یافته های خود را افشا کند. این قسمت از اینترنت که به آن وب عمیق نیز می گویند، به کاربران سطح بالایی از گمنامی را ارائه می کند و والکان کشف کرد که داعش از بیت کوین استفاده می کند.

سازمان های تروریستی مانند داعش، می توانند با مصونیت از مجازات مالی بیت کوین را به کار گیرند. با استفاده از بیت کوین، از دسترسی آن ها به پشتیبانی های مالی، هیچ ردی بر کاغذ به جای نمی ماند.

بیت کوین ناخواسته به سازمان های تروریستی مانند داعش کمک می کند تا خارج از مرزهای قابل ردیابی، سوابق مالی خود را ایجاد کنند. تراکنش های بیت کوین، شکاف غیرقابل نظارتی در بازار ارز ایجاد کرده است و این شکاف ها پتانسیل فعالیت های جنایی را برپا می کنند. زیرا طبیعت سیستم طراحی شده توسط ناکاموتو این گونه است.

جیمی گورول، معاون سابق وزارت دارایی ایالات متحده در زمان جورج دبلیو بوش، به خبرگزاری RT گفت: « در حال حاضر، بیت کوین قابل نظارت نیست و من فکر می کنم این خطری برای جابه جایی پول برای مقاصد جنایی باشد. من معتقدم تروریست ها به طور بالقوه رخنه و شکافی در سیستم نظارتی ما پیدا کرده و از آن بهره برداری می کنند.»

هم چنین گورولو گفت گروه تروریستی داعش از سایر سازمان های تروریستی متفاوت است و نسبت به گروهی مانند القاعده از هوش دیجیتال بیشتری بهره می برند. داعش سازمانی است که بودجه خود را خودش تامین می کند و از طریق فروش نفت در بازار سیاه به درآمد می رسد. هم چنین داعش با استفاده از باج گیری و اخاذی نیز مبالغی جهت انجام فعالیت های تروریستی خود به دست می آورد. این فرایند به دست آوردن پول، که حاصل از فروش نفت در بازار سیاه است، به منظور فیلتر کردن نام ها و گمنام ماندن پشتیبان های گروه داعش می باشد.

منبع : http://www.mobilepaymentstoday.com//

سمانه سمیعی / واحد ترجمه پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  59  =  67