سوال برنامه نود سانسور شد؟

برنامه نود در فاصله کمتر از 50 روز سوالی تکراری برای برنامه دوشنبه اش انتخاب کرد. اتفاقی که قبل از این رخ نداده است. سوال پیامکی برنامه نود روز گذشته بدون تغییر نسبت به پس از جام ملت های آسیا همان ماندن یا نماندن کی روش بود. درآن برنامه پرسیده شده بود آیا از کی روش رضایت دارند یا ندارند و در این برنامه پرسیده شده بود آیا کی روش برود؟ یا بماند؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از عصرایران – برنامه نود در فاصله کمتر از 50 روز سوالی تکراری برای برنامه دوشنبه اش انتخاب کرد. اتفاقی که قبل از این رخ نداده است. سوال پیامکی برنامه نود روز گذشته بدون تغییر نسبت به پس از جام ملت های آسیا همان ماندن یا نماندن کی روش بود. درآن برنامه پرسیده شده بود آیا از کی روش رضایت دارند یا ندارند و در این برنامه پرسیده شده بود آیا کی روش برود؟ یا بماند؟

تکرار این سوال در کنار بد فهم بودن جملات آن ، عادل فردوسی پور را مجبور کرد چندین بار برای بینندگان تلویزیونی توضیح بدهد که جواب «بلی» به معنی خروج کی روش از ایران است و جواب«نه» از ماندن کی روش در ایران حمایت می کند. توضیحات فردوسی پور نشان می داد که یا به ادبیات سوال اشنا نیست و یا فرصت لازم برای طراحی سوال را نداشته که هر دوی این ها نشان از دست بردن در سوال برنامه در لحظات نزدیک به پخش برنامه دارد.

نکته دیگر یک تغییر در عادت همیشگی برنامه نود بود.  نتایج سوال پیامکی برنامه نود،همیشه حدود یک ساعت پس از شروع برنامه روی آنتن می رود. اما در این برنامه پس از حدود 30 دقیقه نتیجه نظرسنجی روی انتن رفت و فردوسی پور توضیحاتی را در مورد مدل سوال و پیامک هایی که به او داده شده است ارائه کرد .او چندین بار تکرار کرد که کسانی که اشتباه کرده اند، کرده اند و امکان اصلاح وجود ندارد. سخنانی که نشان می داد حداقل هستند کسانی که در ارتباط با برنامه به مدل طراحی سوال و کژتابی اش اعتراض کرده اند. این اتفاق خلاف معمول دوباره نشان از ناهماهنگی هایی در طراحی و پخش سوال برنامه دارد.

نکته مهم و قابل تامل دیگر اینکه سوال پیامکی برنامه نود طبق روال همیشه توسط مزدک میرزایی خوانده می شود.اما سوال برنامه نود شب گذشته با صدای مزدک میرزایی نبود.ماجرایی که شائبه دست بردن در سوال برنامه نود آن هم در لحظات آخر را بیشتر می کند. البته پیش از این ، برنامه های نودی بوده که سوال پیامکی به دلیل درگیری مزدک میرزایی با صدای دیگری روی آنتن رفته اما 3 اتفاق عجیب و غریب در مورد سوال پیامکی این هفته که ، تکراری بودن ، لحن اشتباه و صدای دیگری به غیر از مزدک میرزایی است نشان می دهد که امکان تغییر لحظه آخری سوال پیامکی برنامه زیاد است. اتفاقی که پیش از این در برنامه های نود چندین بار رخ داده و یکی دوبار به صورت تلویحی تایید هم شده است.

امیرقلعه نویی طی هفته های قبل بارها بدون اشاره به برنامه نود و نظرسنجی  در مورد کی روش،این برنامه را به نظرسازی متهم کرده بود. قلعه نویی مدعی است برنامه نود سوالاتش را طوری طراحی می کند که دران ها کی روش برنده بیرون بیاید. هرچند که این بار هم کی روش دوباره 82 درصد آرا را به دست آورد و علی رغم سوال بسیار عجیب باز هم برنده حداکثری شد اما با لحن این سوال کاملا مشخص بود که تلاش شده در مورد کی روش رایی مخالف به دست بیاید.

شاید تغییر و تکرار سوال برنامه نود عکس العملی نسبت به این اظهار نظرها باشد و شاید نکته دیگری . اما به نظر می رسد که سوال پخش شده در برنامه شب گذشته نود سوالی بدون هماهنگی لازم و قبلی و دقیقه نودی بوده است. سوالی با ادبیات عجیب و غریب و عدم هماهنگی های لازم . سوالی که هر چه بوده مقابل دیدگان مخاطبان قرار نگرفته و حالا امکان تکذیب ، تغییر آن به راحتی وجود  دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =