همکاری زیست بانک با ۱۲۰مرکزتحقیقاتی

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از سوی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی، در سال ۱۳۸۶زیست بانکی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی بهره برداری و انجام تحقیقات مختلف راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رئیس مرکز ذخایرزیستی وژنتیکی با اشاره به همکاری زیست بانک با ۱۲۰مرکز تحقیقاتی کشور گفت: اکنون زیست بانک به فرصتی تبدیل شده تا سازمانها تحقیقات خود را بر روی ذخایر ژنتیکی و زیستی افزایش دهند.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفتگو با  مهر گفت: از سوی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی، در سال ۱۳۸۶زیست بانکی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی بهره برداری و انجام تحقیقات مختلف راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۱۹هزار نمونه ژنتیکی و زیستی در زیست بانک کشور ذخیره شده است، گفت: اکنون درحوزه های گیاهی، میکروارگانیسم ها، انسانی و جانوری، مولکولی، نزدیک به ۱۹ هزار نمونه ژنتیکی با۲۷ کلکسیون در این مرکز ذخیره و به ثبت رسیده که این نمونه ها با ضوابط مشخص و مدونی در اختیار محققان و فعالان در صنعت زیست فناوری قرار می گیرد.

فاضلی با بیان اینکه وجود زیست بانک در کشور به تحقیقات متمرکز در زمینه ژنتیکی کمک می کند، افزود: با توجه به اینکه تا قبل از به وجود آمدن زیست بانک به صورت منسجم بر روی ذخایر زیستی و ژنتیکی مطالعاتی صورت نگرفته و اکثر تحقیقات به صورت جسته گریخته انجام می شده، وجود زیست بانک در کشور ضروری به شمار می رود.

وی تاکید داشت: از همین رو زیست بانک با ۱۲۰ مرکز تحقیقات کشور در ارتباط است تا تحقیقات به صورت کاربردی و با استفاده از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور انجام گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر زیست بانک به فرصتی تبدیل شده تا سازمانها اهمیت بیشتری به ذخایر ژنتیکی و زیستی بدهند و تحقیقات خود را در زمینه ژنتیک افزایش دهند.

وی در خصوص ثبت تحقیقات محققان با استفاده از ذخایرژنتیکی در زیست بانک گفت: هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که بتوانیم نتایج تحقیقات پژوهشگران را که با نمونه های زیستی زیست بانک به هدفشان رسیده اند در سوابق کاری مرکز «زیست بانک» به ثبت برسانیم.

وی افزود: ثبت تحقیقات می تواند پیشینه خوبی برای زیست بانک به شمار برود چراکه در نهایت به تولید پتنت، محصول و ثروت تبدیل خواهد شد.

فاضلی با بیان اینکه ثبت تحقیقات در زیست بانک می تواند از موازی کاری و تحقیقات تکراری جلوگیری می کند، اظهارداشت: بایستی فرهنگ زیست بانک در جامعه دانشگاهی به تثبیت برسد تا هر محققی بداند زمانیکه بر موضوعی تمرکز دارد، اطلاعات خود را نیز افزایش دهد.

وی در ادامه گفت: از این رو می توان نتایج مثبت تحقیقات را بر روی سایت زیست بانک کشور به ثبت رساند.

وی گفت: برای زیست بانک کشور برنامه های زیادی وجود دارد ولی به همین میزان باید مورد حمایت قرار گیرد تا به بهترین نحو از این ذخایر و گنج های فناناپذیر استفاده شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

43  ⁄    =  43