سوئیفت می تواند از هم اکنون عملیات خود را آغاز کند/ ارتباط کارگزاری بانکی با بانک های جهانی تا ۴ماه آینده

سیف عنوان کرد:

ظرف 4 تا 5 ماه آینده ارتباط کارگزاری بانکی با بانک های جهانی فراهم می‌شود،/ سوئیفت می تواند از هم اکنون عملیات خود را آغاز کند./بانکها می توانند از تاریخ اجرای برجام بدون هیچ قید و شرطی استفاده از خدمات پیام رسانی شامل سوئیفت را از سر گیرند./ سوئیفت در پی تحریمهای اتحادیه اروپا در سال 2012، دست به اقدام کم سابقه ای زده و دسترسی بانکهای ایرانی به شبکه ارتباطات مالی بین بانکی خود را قطع کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت با تبریک توافق هسته‌ای گفت: این اتفاق بزرگ بخش های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر بازار ارز گفت: با توجه به شرایط نسبت متعادل بازار کاهش نرخ ارز تحت تاثیر اخبار اولیه بوده است که ممکن است چند روزی هم ادامه یابد، اما در مجموع به خاطر تعادل در عرضه و تقاضا این کاهش قیمت اثر بلند مدتی ندارد.

سیف همچنین تاکید کرد:‌ بانک مرکزی نرخ ارز را شناور و مدیریت شده ساماندهی می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 22 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات بلوکه شده و 6 میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت در هند بلوکه شده است،‌گفت:‌ با توافق هسته‌ای این منابع آزاد خواهد شد. البته بانک مرکزی 5 میلیارد دلار هم بدهی دارد.

 سیف در ادامه با بیان اینکه ظرف 4 تا 5 ماه آینده ارتباط کارگزاری بانکی با بانک های جهانی فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: سوئیفت می تواند از هم اکنون عملیات خود را آغاز کند.

وی در پایان تاکید کرد: ما هیچ طلای بلوکه شده در خارج از کشور نداریم.

درباره سوئیفت
بانکهای ایران در پی توافق هسته‌ای که به تحریمهای اقتصادی این کشور پایان خواهد داد، اجازه خواهند یافت به سوئیفت بازگردند.
 سوئیفت در پی تحریمهای اتحادیه اروپا در سال 2012، دست به اقدام کم سابقه ای زده و دسترسی بانکهای ایرانی به شبکه ارتباطات مالی بین بانکی خود را قطع کرد.

تحت بخش تحریمهای سند توافق هسته ای، دسترسی به خدمات ارتباطات مالی بین بانکی از جمله سوئیفت برای افراد و نهادهای اشاره شده در پیوست شماره 1 تا ضمیمه دوم سند از جمله بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی فراهم خواهد شد.

بر اساس بیانیه سوئیفت، سوئیفت از توافق “برنامه جامع اقدام مشترک” و احتمال برداشته شدن تحریمها که توافق مذکور بدنبال خواهد داشت، مطلع است. در حال حاضر همه تحریمهای اتحادیه اروپا از جمله تدابیری که فراهم کردن خدمات مالی ویژه برای بانکهای ایرانی تحت تحریم اتحادیه اروپا را برای شرکتهای این منطقه از جمله سوئیفت ممنوع کرده‌اند، به قوت خود باقی هستند. سوئیفت تحت قانون بلژیک قرار دارد و از مقررات مربوطه اتحادیه اروپا که مورد تائید دولت بلژیک است، پیروی می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوئیفت به عنوان ابزاری با ویژگی جهانی سیستماتیک اجازه ندارد تصمیمات تحریمی بگیرد و هر گونه تصمیم برای برداشته شدن تحریمها علیه کشورها یا اشخاص تنها با نهادهای دولتی و قانونگذاران ذی صلاح خواهد بود.

در حالیکه اروپا تهدید کرده دسترسی به سوئیفت را برای کشورهای دیگری مانند روسیه قطع می‌کند، اما ایران تنها کشوری است که دسترسی آن به سوئیفت ممنوع شده است.

بانکهای تحت تحریم
هر چند که در مواردی نیز برخی از آنها مانند بانک ملت از تحریم خارج شدند، اما همچنان تعداد زیادی از بانک‌های کشور در تحریم قرار دارند و در حال حاضر اتحادیه اروپا بانک‌های  سینا، ملی، رفاه، صادرات، پست‌بانک، توسعه صادرات، کارگشایی، فیوچرز، ایران و اروپا، تجارت، انصار، PLB، PLS و بانک مرکزی را تحریم کرده و مراودات بین‌المللی این بانک‌ها مختل است.

گشایش های بانکی بعد از تحریم

نظام بانکی بعد از رفع تحریمها گشایش های زیر را تجربه خواهد کرد:

کلیه اموال و وجوه متعلق به دولت ایران، بانک مرکزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که نزد موسسات مالی خارجی مسدود گردیده، از تاریخ اجرای برجام آزاد و بدون هیچ قید و شرطی می تواند مورد استفاده صاحبان این اموال و وجوه قرار گیرد. دولت جمهوری اسلامی ایران ، بانک مرکزی و سایر موسسات دولتی و می توانند فعالیتهای زیر را انجام دهند:

1- انتشار و فروش اوراق قرضه

2- انتشار و فروش اوراق قرضه ایی که با ضمانت دولت ایران صادر گردیده است

3- دریافت وام های خارجی از موسسات بین المللی از قبیل بانک جهانی و یا سایر بانک های خصوصی

4- تهاتر معاملات دلاری از طریق بانک های غیر آمریکائی

5- دریافت ضمانت های صادراتی از موسسات مربوطه؛ بانکها و موسسات مالی ایرانی می توانند بدون هیچگونه محدودیتی اقدام به معاملات و فعالیت های تجاری زیر با بانک ها و موسسات مالی خارجی نمایند

6- ایجاد روابط کارگزاری

7- استفاده از خدمات پیام رسانی شامل سوئیفت

8- تاسیس نمایندگی، شعبه و یا شرکت های تابعه

9- افتتاح اعتبارات اسناد و بروات اسنادی و صدور ضمانت نامه های بانکی

10- سرمایه گذاری در سهام موسسات مالی و بانکی خارجی و ایجاد مشارکت با آنها

11- فروش و واگذاری سهام به موسسات مالی و بانک های خارجی با توجه به قوانین داخلی

12- نقل و انتقال ارز به داخل و خارج کشور یا به حساب خود بانک

13- خرید و فروش اوراق قرضه بین المللی یا سایر اوراق تجاری بین المللی به حساب خود یا به حساب مشتریان بانک ها

14- دریافت وام ها و تسهیلات اعتباری خارجی

15- انجام سایر عملیات مالی و بانکی و عملیات مرتبط بانکی با هر یک از موارد فوق


ه- تجارت طلا ، فلزات گرانبها

1- تجارت و حمل و نقل طلا و فلزات گرانبها

2- سایر خدمات از قبیل حمل و نقل، خدمات امنیتی و غیره

3- دریافت تسهیلات جهت انجام معاملات مربوطه

ح- آزادسازی منابع مالی و دارائی های اشخاص تحریم شده ایرانی

حدود 800 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی که به بهانه همکاری یا ارتباط با برنامه هسته ای ایران توسط شورای امنیت، آمریکا یا اتحادیه اروپایی تحت تحریم قرار گرفته اند، از فهرست های مربوطه خارج و منابع مالی و دارائی های آنها آزاد خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

61  −    =  60