یزد در حوزه کودکان خیابانی در رتبه‌های آخر است

معاون دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، استان یزد به لحاظ اطلاعات آماری در حوزه کودکان کار و خیابانی جزء استان‌های آخر در کشور است‌.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک معاون دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، استان یزد به لحاظ اطلاعات آماری در حوزه کودکان کار و خیابانی جزء استان‌های آخر در کشور است‌.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، “حبیب الله شعبانی” در جلسه ستاد استانی ساماندهی کودکان کار و خیابانی در یزد گفت: استان یزد به لحاظ شاخص‌های توسعه انسانی، فرهنگی و اجتماعی و در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار موفق عمل کرده و شایسته است در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی کودکان کار و خیابانی نیز با توجه به اهمیت این موضوع اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: آنچه در اجرای آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مهم است، این که دستگاه‌های متولی این ساماندهی هماهنگی و همکاری‌های لازم را با حمایت استانداری یزد داشته باشند و سازمان بهزیستی را در انجام وظایفی که بر عهده دارد، یاری کنند.

اکثر کودکان خیابانی و کار یزد از اتباع و مهاجرین هستند

“محمدعلی طالبی” معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این نشست گفت: براساس بررسی‌های انجام شده کودکان اتباع خارجی و مهاجرینی که از خارج از استان به یزد وارد شده‌اند، بیشترین تعداد کودکان خیابانی و کار استان را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه به آمار پایین کودکان کار و خیابانی استان در مقایسه با سایر استان‌ها اشاره و اظهار کرد: به علت پیشینه فرهنگی و نگاه ویژه‌ی حاکم بر استان، حتی این آمار کم نیز قابل گذشت و چشم‌پوشی نیست و باید در این حوزه ساماندهی لازم صورت گیرد.

وی گفت: با توجه به این که یزد یک استان صنعتی و در حال گذر از فرآیند توسعه و صنعتی شدن است، این فرآیند آسیب‌های اجتماعی را به وجود آورده که مهمترین مشکل به بحث مهاجرت افراد ضعیف و قشرهای کم درآمد به استان یزد باز می‌گردد.

حضور گردشگران زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی است

این مسئول حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان به علت جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی استان را نیز زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی مانند متکدیان و کودکان خیابانی دانست و گفت: باید این علت‌ها نیز آسیب‌شناسی شود و برای رفع آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: در استان یزد مانند برخی استان‌های دیگر کودک کارتن خواب نداریم، اما به هرحال شاهد تکدی‌گری و کار کودکانی حتی در ساعت‌های غیرمعمول و نیمه‌های شب هستیم.

طالبی گفت: با روحیه تعامل، همکاری و هماهنگی که در بین دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد، اگر طرح و آیین‌نامه شفافی با شرح وظایف مشخص دستگاه‌های مربوط به ساماندهی کودکان کار و خیابانی ابلاغ شود، با حمایت‌های استانداری این آیین‌نامه به نحو مطلوب در استان اجرا خواهد شد و اگر مدیریت خوبی توسط بهزیستی استان نیز صورت گیرد، حتی دستگاه‌هایی که شرح وظایفی برای آنها در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده، کمک‌ها و تعامل‌های لازم و ضروری را خواهند داشت .

معاون استاندار یزد با اشاره به بدسرپرست بودن خانواده‌های بسیاری از کودکان کار و خیابانی‌ در پایان اظهار کرد: مسئولیت رسیدگی ‌و ساماندهی این خانواده‌ها نیز بر دوش ماست و باید توجه لازم را در این زمینه برای جلوگیری و پیشگیری از دیگر آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

در ابتدای این جلسه عفتی مدیرکل بهزیستی استان به اهمیت موضوع کودکان خیابانی و کار به عنوان یک آسیب اجتماعی در استان اشاره کرد و گزارشی از اقدامات بهزیستی استان در زمینه ساماندهی این آسیب اجتماعی ارائه داد.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  2