نمونه کامل سیستم رانش واگن‌های مترو در صورت تامین منابع مالی آماده بهره‌برداری است

رییس جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با ایسنا:

رییس جهاد دانشگاهی گفت: نمونه کامل سیستم رانش واگن‌های مترو، در صورت مساعدت مسؤولان در تامین منابع مالی، سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

دکتر حمیدرضا طیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه زنجان، همچنین با اشاره به توان ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو در جهاد دانشگاهی افزود: برای سیستم رانش واگن‌های مترو که 35 درصد هزینه واگن را به خود اختصاص می‌دهد، طرحی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تعریف شد و دانش آن در مدل آزمایشگاهی به دست آمد؛ ساخت صنعتی آن نیز شروع شد و برخی قطعات آماده تست هستند؛ اما مشکل اصلی ما در این زمینه، نداشتن آزمایشگاه‌های مرجع است.

وی گفت: جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر فعالیت خود را در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی با تعمیر الکتروموتورها آغاز کرد و هم‌اکنون در طراحی ساخت الکتروموتورها و واگن‌های مترو به توانمندی رسیده است. همچنین ساخت قطعات مکانیک مترو در جهاد دانشگاهی تهران و ساخت سیستم‌های کنترل مترو در جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه شریف اجرا می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به همکاری جهاد دانشگاهی با شرکت ایریکو در زمینه ساخت سیستم رانش واگن‌های ریلی، گفت: پیشنهادی که از سوی جهاددانشگاهی مطرح شد، تجمیع خرید نیازمندی‌های این حوزه از یک شرکت معتبر بود تا بتوان با ایجاد رابطه همکاری، امتیاز انتقال دانش تکنولوژی را نیز گرفت که این اتفاق برای خطوط متروی کرج و شیراز رخ داد.

طیبی با بیان اینکه فناوری‌های جهاد دانشگاهی قابلیت اجرایی شدن در پنج مجتمع بزرگ کشوری را دارد، گفت: یکی از این مجتمع‌ها در زمینه الکترونیک قدرت و الکترومکانیک است که با توجه به انتخاب استان زنجان به عنوان قطب برق و آی‌تی کشور، در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها می‌توان این مجتمع را در استان زنجان عملیاتی کرد.

طیبی خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های لازم در این حوزه فراهم باشد دستاوردهای علمی جهاد دانشگاهی قابلیت تولید گسترده ملی و ورود به بازارهای منطقه و جهانی را داشته و این مسأله نیاز به کار بزرگ و حمایت ویژه دولت به‌ویژه در زمینه تضمین بازار دارد.

وی که در حاشیه آیین آغاز به‌کار مجدد خط تولید ریل‌باس ایریکو با خبرنگار ایسنا گفت‌و‌گو می‌کرد، حضور جهاددانشگاهی در حوزه‌ حمل و نقل ریلی را دارای سابقه گسترده‌ای دانست که یکی از این بخش‌ها در زمینه ساخت رکتیفایر در پروژه‌های مترو است که برای اولین‌بار توسط مهندسان جهاددانشگاهی صورت گرفته و در پست‌های خطوط مترو نصب شده است.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی، با توجه به اخذ گواهی تایید کیفیت، این رکتیفایرها در خطوط جدید در تهران و شهرستان‌ها کاربرد زیادی دارد، ولی علی‌رغم توان تولید داخل در این زمینه مقاومت‌هایی در برابر خرید داخلی وجود دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄  20  =