نخستین مقاله محققان ایرانی در معتبرترین مجله تخصصی «مواد» منتشر شد

نخستین مقاله کاملا ایرانی که با همکاری اساتید دانشگاه شیراز و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تدوین شده در مجله International Marerials Reviews منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، مجله منتشرکننده این مقاله مروری – تحلیلی که توسط دکتر اسماعیل قوانلو – استادیار دانشگاه شیراز – دکتر سید احمد فاضل‌زاده – استاد دانشگاه شیراز و دکتر هاشم رفیعی تبار -استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی – تدوین شده با دارا بودن ضریب تاثیر 8.5 و ضریب 7.135 SNIP (رتبه 46 در میان تمام مجلات جهان)، یکی از معتبرترین مجلات علمی – مروری دنیا است که تمام پیشرفت‌های حوزه مواد نوین را در بر می‌گیرد.

با توجه به این‌که تمام مقالات این مجله به صورت مروری – تحلیلی است هرساله از تعداد اندکی از محققان شناخته شده بین‌المللی جهت تهیه مقاله مروری – تحلیلی دعوت به عمل می‌آید.

این اولین مقاله محققان ایرانی است که در این مجله معتبر منتشر شده است. پیش از این تنها یک مقاله مشترک با همکاری محققان ایرانی و آمریکایی در این مجله به چاپ رسیده بود.

گفتنی است، ارسال مقاله به این مجله معتبر که از سال 1956 منتشر می شود بدون دعوت‌نامه میسر نمی‌باشد و طی 60 سال انتشار این مجله تاکنون 344 مقاله در آن به چاپ رسیده است.

با توجه به فعالیت‌های گسترده گروه تحقیقاتی ایرانی در حوزه ارتعاشات انواع نانوساختارها، این مجله از ایشان جهت ارائه‌ی دستاوردهای تحقیقاتی این حوزه دعوت کرده است.

در سال‌های اخیر توسعه نانو فناوری موجب ساخت انواع نانوساختارها با هندسه و ساختار مختلف شده است. این نانوساختارها شامل فولرن‌ها، نانو لوله‌های کربنی یک و چند جداره، صفحات گرافن، نانو ذرات، نانو سیم‌ها و غیره می‌باشد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان پس از تولید نانو ساختارها، شناسایی و تخمین خواص نانو ساختارها می‌باشد. با توجه به ابعاد این ذرات، مشاهده و اندازه‌گیری خواص با استفاده از روش‌های مستقیم غیرممکن و یا بسیار سخت و پرهزینه می‌باشد. از این‌رو یافتن رشو‌های ساده و ارزان جهت شناسایی خواص از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از موثر‌ترین آزمایش‌های صورت گرفته جهت شناسایی نانوساختارها طیف سنجی رامان می‌باشد.

مطالعات اخیر نشان داده است که تناظری یک به یک میان فرکانس‌های مشاهده شده در طیف سنجی رامان و فرکانس‌های ارتعاشات شعاعی نانوساختارها می‌باشد. با توجه به این مهم، در مقاله مذکور ارتعاشات انواع نانوساختارها به جهت تعیین مشخصه‌های ساختاری و مکانیکی آنها به صورت جامع بررسی شده است.

با استفاده از نتایج این پژوهش، شناسایی و تعیین برخی خواص مکانیکی نانوساختارهای مختلف با صرف هزینه بسیار کم امکان پذیر خواهد بود.

همچنین ضمن ارائه‌ی یک الگوریتم جهت تعیین مشخصات ساختاری انواع نانوساختارها، امکان استخراج اطلاعات از نتایج آزمایش طیف سنجی رامان فراهم می شود.

نتایج حاصل از پژوهش می‌تواند نیاز محققان و تولید‌کنندگان نانوساختارها به انجام آزمایشات متعدد و پرهزینه برای تعیین خواص را بر طرف کند.

گروه علمی – پژوهشی ایسنا هم موفقیت این دانشگران برجسته در چاپ مقاله در یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان را تبریک می‌گوید.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  −    =  41