الگوی مقاومت باکتریال در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است

بر اساس پژوهش‌های محققان دانشگاه علوم پزشکی همدان؛

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان حاکی از این است که الگوی مقاومت باکتریال در کشورهای مختلف، بسیار متفاوت است و حتی ممکن است در بیمارستان‌های یک کشور نیز متفاوت باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل باکتریال ایجاد کننده سپتیسمی و تعیین آنتی بیوگرام آنها در بیمارستان‌های آموزشی شهر همدان توسط دکتر رسول یوسفی مشعوف PHD گروه میکروبیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان و جمعی از همکارانش انجام شده است.

این پژوهش به صورت توصیفی – مقطعی انجام شده است که در طی دو سال 746 مورد کشت خون مورد برسی قرار گرفته‌اند. همچنین موارد مثبت کشت خون، عوامل باکتریال ایجاد کننده سپتیسمی، حساسیت و مقاومت دارویی در پرسشنامه‌های از پیش طراحی شده ثبت شده‌اند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که باکتری‌های گرم منفی در مجموع عامل 51.6 درصد موارد مثبت کشت خون بودند و از 746 مورد کشت خون انجام شده، 93 مورد کشت مثبت به دست آمد. همچنین مشخص شد که شایع ترین ارگانیسم های ایجاد کننده سپتیسمی (عفونت خون) به ترتیب استافیلوکوک غیر پاتوژن با 37.6 درصد و E.coil درصد 25.8 بودند و استافیلوکوک اورئوس با 8.6 درصد موارد مثبت کشت خون، در رده بعدی قرار داشت.

نتیجه این پژوهش حاکی از این است که باکتری های گرم منفی به ویژه E.coli عامل شایع سپسیس در منطقه است. همچنین بالا بودن میزان مقاومت باکتری‌های گرم منفی به آنتی بیوتیک‌های رایج مورد استفاده بود به طوری که در اکثر موارد، بیش از 50 درصد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک‌ها دیده شد.

نتایج این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  +    =  43