سهم ۱۰ درصدی پارک علم و فناوری یزد از صادرات محصولات فناوری کشور

رئیس پارک اعلام کرد

رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان این که امروز زمان برداشت میوه برای پارک‌های نسل اولی کشور است، گفت: پارک علم و فناوری یزد در سال گذشته با 2.45 میلیون دلار صادرات محصولات فناوری، 10 درصد از سهم صادرات کشور در این حوزه را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه یزد، داریوش پورسراجیان امروز در جمع اهالی رسانه، ضمن گرامیداشت هفته دولت، یکی از عمده سیاست‌های پارک علم و فناوری یزد را داشتن تعامل و ارتباط ساخت یافته با رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: پیاده‌سازی برنامه‌ها و بخشی از اهداف پارک‌های علم و فناوری در رابطه با توسعه فناوری در گروی نقش سازنده رسانه‌ها در حساس‌سازی اجتماع نسبت به ضرورت توجه به مقوله فناوری است.

وی ضمن تاکید بر برقراری تعامل و ارتباط دو سویه بین پارک و رسانه‌ها، به افتخارات پارک یزد اشاره کرد و گفت: ایجاد اولین مرکز نوآوری کشور، راه‌اندازی اولین صندوق پژوهش و فناوری کشور، تاسیس اولین مرکز فناوری‌های نرم کشور، برگزاری 10 دوره جشنواره ملی ایده‌های برتر و مناسبات بین‌المللی پارک علم و فناوری یزد از جمله در انجمن آسیایی پارک‌های علم و فناوری (ASPA)، برخی از این افتخارات است.

وی همچنین انجام چندین طرح کلان ملی و بین‌المللی با همکاری سایر پارک‌ها و مشارکت بانک جهانی، ثبت بیش از 90 اختراع، راه‌اندازی مراکز رشد در تمامی شهرستان‌های تابعه، راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری آب و همچنین مرکز توسعه فناوری کاشی و سرامیک، برگزاری شش دوره مسابقات ابتکارات و نوآوری دانش‌آموزی در استان و هفتمین دوره آن به صورت ملی را از دیگر این افتخارات برشمرد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان این که امروز زمان برداشت میوه برای پارک‌های نسل اولی کشور همچون پارک یزد است، افزود: پارک علم و فناوری یزد در سال گذشته با اختصاص 2.45 میلیون دلار صادرات محصولات فناوری، 10 درصد از سهم کشور را در این بخش بر دوش گرفته و از این لحاظ پس از خراسان رضوی، در رتبه دوم پارک‌های کشور است.

وی عمده صادرات محصولات فناوری استان را به کشورهای توسعه یافته برشمرد و آن را بیانگر این نکته دانست که به لحاظ تکنولوژی هیچ کمبودی نسبت به کشورهای توسعه یافته دیگر نداریم و تنها نیازمند حمایت بیشتر هستیم.

پورسراجیان با اشاره به ایجاد نخستین مرکز نوآوری کشور در پارک علم و فناوری یزد در سال 1383، یکی از اقدامات این مرکز را ثبت اختراعات و صیانت از مالکیت‌های فکری ذکر کرد و گفت: در همین راستا تاکنون 92 اختراع در این مرکز ساماندهی شده است.

وی افزود: پارک علم و فناوری یزد در راستای تکمیل ثبت اختراعات و صیانت از مالکیت‌های فکری به عنوان یکی از هفت مرجع صدور تائیدیه علمی اختراعات کشور از سال 1387 تاکنون با بررسی 135 پرونده، برای 45 اختراع تائیدیه علمی صادر کرده است.

وی اولویت‌ فعالیت‌های پارک علم و فناوری استان را بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای دانست و گفت: هرچند فعالیت‌های پارک در چهار زمینه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی و مهندسی پزشکی، نساجی و انرژی‌های نو آغاز شد، اما با گذشت زمان برخی زمینه‌های جدید مانند علوم انسانی و هنر نیز به آن اضافه شده است و حتی منجر به ایجاد مرکز رشد علوم انسانی و هنر که بعدها به آن فناوری‌های نرم اطلاق گردید، شد.

به گفته وی، پارک علم و فناوری یزد در حال بازنگری برنامه استراتژیک و تدوین برنامه سوم خود است که در همین رابطه قطعاً فرصت‌ها و تهدیدهای روز منطقه در آن لحاظ خواهد شد.

پورسراجیان با اشاره به مشکلات کم آبی و مسائل زیست محیطی استان، از ایفای نقش پیش‌نیازی از سوی پارک برای فعالیت موسسات فناور در راستای رفع موانع و مشکلات جامعه و استان خبر داد و گفت: قطعاً به عنوان نمونه با ایجاد مرکز توسعه فناوری آب در سال گذشته از سوی پارک، در سال‌های آتی شاهد دستاوردها و خروجی‌های خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی تعداد کنونی موسسات مستقر در پارک علم و فناوری یزد را بالغ بر 250 موسسه ذکر کرد و گفت: خوشبختانه با رایزنی‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، سقف تسهیلات پرداختی به موسسات فناور مستقر در پارک افزایش محدودی داشته است که عمدتاً از طریق تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت این صندوق از سال 1383 تاکنون در مجموع بالغ بر 220 میلیارد ریال تسهیلات به یکهزار و 530 طرح پرداخت شده است.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به برگزاری 10 دوره جشنواره ملی ایده‌های برتر در یزد با هدف ترویج ایده‌پردازی، ثبت و ارائه ایده‌های افراد، اعلام کرد: امسال شاهد برگزاری یازدهمین دوره این جشنواره با تغییرات ساختاری خواهیم بود.

پورسراجیان در همین رابطه با اشاره به مشکل نبود بازار خرید و فروش فناوری در کشور که بخشی از آن به موضوع ثبت اختراعات و صیانت از مالکیت‌های فکری و بخشی نیز به مسئله ارزش‌گذاری فناوری بازمی‌گردد، ابراز امیدواری کرد با توجه به سیاست حوزه فناوری وزارت علوم مبنی بر راه‌اندازی بازار فناوری در کشور شاهد رفع مشکلات و رونق فن‌بازار و خرید و فروش ایده‌ها باشیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1