وضعیت نامطلوب شاخص‌های سلامتی کشور در منطقه

رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد مطرح کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، فاصله زیاد شاخص‌های سلامتی کشور چشم‌انداز ترسیم شده برای کشور در این حوزه را یادآور شد و اجرای طرح تحول را اقدامی در جهت دستیابی به این چشم‌انداز دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، دکتر محمدرضا میرجلیلی امروز در نشستی خبری با تاکید بر این که ایران تا پایان برنامه ششم توسعه باید به جایگاه نخست منطقه در حوزه بهداشت و سلامت دست یابد، جایگاه کنونی کشور در بسیاری از شاخص‌های سلامت را تا این نقطه ترسیم شده زیاد خواند.

وی گفت: شاخص امید به زندگی در کشورمان در میان 20 کشور منطقه با 74 سال رتبه دوازدهم، مرگ و میر نوزادی رتبه سیزدهم، مرگ و میر شیرخواران زیر یکسال و نیز در شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال رتبه دوازدهم است.

به گفته این مقام مسئول، میزان مرگ و میر بالغین (15 تا 60 سال) در کشورمان، رتبه یازدهم را در بین 20 کشور منطقه دارد و حتی در شاخص تعداد پزشک، پرستا و ماما نیز به ازای هر یکهزار نفر، وضعیت مناسبی در منطقه نداریم.

وی با اشاره به سهم 56.1 درصدی پرداخت مستقیم هزینه‌های درمان از جیب مردم در کشور در سال 1390 و این که این رقم براساس اهداف باید به نصف یعنی حدود 30 درصد کاهش یابد، لزوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور را با توجه به سیاست‌های ترسیم ده در کشور مورد تاکید قرار داد.

میرجلیلی ارتقای وضعیت سلامت در کشور از طریق اجرای این طرح را زمان‌بر خواند و گفت: تنها یکسال از اجرای این طرح می‌گذرد و نتایج آن تا هفت یا هشت سال آینده مشخص خواهد شد.

وی در ادامه به دستاوردهای طرح تحول سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: در اولین اقدام ثبت نام 11 میلیون و 333 هزار و 369 نفر افراد فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای انجام شد که تاکنون نیز 9 میلیون و 762 هزار و 265 نفر دفترچه بیمه خود را دریافت کرده‌اند و این اقدامی موثر در کاهش دغدغه‌های بیماران فاقد بیمه در حوزه درمان و سلامت بود.

وی از کاهش پرداخت 37 درصدی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی به 8.5 درصد، افزایش میزان دسترسی اقلام دارویی مراکز درمانی به 962 قلم دارو و پنج هزار و 205 مورد ملزومات مصرفی برای جلوگیری از ارجاع بیمار به بیرون از بیمارستان برای تامین این اقلام، همچنین اجرای برنامه حمایتی از ماندگاری پزشکان در 331 بیمارستان واقع در 291 شهر محروم کشورمان و ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌های کشور، به عنوان دیگر دستاوردهای طرح تحول سلامت یاد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه نیز به ارتقای کیفیت خدذمات سرپایی در کلینیک‌های ویژه، برنامه حضور پزشکان مقیم در بیمارستان‌های دولتی، استانداردسازی خدمات ویزیت و درمان‌های سرپایی و ترویج زایمان طبیعی که آمار سزارین را تا 49 درصد از کل زایمان‌های کشور کاهش داده است، به عنوان دیگر دستاوردهای این طرح اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در گام دوم طرح، از پوشش خدمات نوین بهداشتی در شهرهای زیر 20 هزار نفر و مناطق روستایی و حاشیه‌های شهرهای استان اشاره کرد و گفت: در همین راستا تا اواخر ماه جاری می‌توانیم ادعای پوشش کامل خدمات نوین درمانی در سراسر استان را داشته باشیم.

به گفته وی، تا پایان سال گذشته حدود 70 میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت در استان هزینه شده که بین 80 تا 85 درصد آن مستقیماً مربوط به کاهش فرانشیز و پرداخت از جیب مردم بوده و مابقی نیز به ترتیب در رابطه با زایمان طبیعی و سایر بسته‌های طرح تحول سلامت و نیز بخشی هم برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های استان هزینه شده است.

میرجلیلی در مورد معرفی یزد به عنوان قطب پزشکی کشور به تشکیل جلسات و رایزنی برای برنامه‌ریزی در این رابطه اشاره کرد و گفت: قطب درمانی بودن برای یزد یک فرصت است که باید از آن استفاده صحیح شود.

وی ادامه داد: اولین دانشگاه علوم پزشکی کشور پس از انقلاب در یزد تاسیس شد و اولین مرکز درمان ناباروری کشور نیز در این دیدار شکل گرفت و منجر به تولید اولین نوزاد خارج از رحم در ایران شد، لذا در همین راستا برای حفظ جایگاه پزشکی استان در کشور تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه ناباروری نیز با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان در این مقوله امیدواریم که در آینده شاهد اقدامات توسعه‌ای در این رابطه در استان یزد که قطب ناباروری کشور نیز محسوب می‌شود، باشیم.

میرجلیلی از برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک سلامت شهر یزد در حاشیه شهر به منظور ساماندهی این صنعت و کاهش مشکلات ناشی از دسترسی‌ به مراکز درمانی شهر خبر داد.

این مسئول در رابطه با زمان بهره‌برداری از بیمارستان 330 تخت‌خوابی شهید رهنمون یزد نیز گفت: مرحله پایانی عملیات اجرایی بیمارستان امروز منعقد شده و امیدواریم تا پایان سال شاهد اتمام عملیات اجرایی ساختمان، کلینیک و محوطه بیمارستان باشیم و در سال آینده موضوع تجهیز و بهره‌برداری این مرکز درمانی را دنبال کنیم.

میرجلیلی با بیان این که طرح مذکور از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان یزد بوده است، پیشرفت این طرح را خوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 50 میلیارد تومان در این رابطه هزینه شده که 60 درصد آن از منابع سفر رهبری و مابقی از منابع وزارت بهداشت بوده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄  7  =