پرتاب موفق ماهواره انگلیس توسط موشک روسیه

روسیه روز گذشته (جمعه) پس از ناکامی در ارسال ماهواره مکزیک در ماه مه، توانست با موفقیت یک موشک پروتون را به همراه یک ماهواره انگلیسی به فضا پرتاب کند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد، موشک پروتون-M حامل ماهواره ارتباطی Inmarsat-5 F3 روز جمعه در ساعت 11:44 به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی بایکنور در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

ایگور بورنکوف، سخنگوی سازمان فضایی روسیه گفت: پرتاب طبق برنامه انجام شد. عملکرد همه سیستم‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای عالی بود.

این پرتاب برای اینمارست، بزرگترین اپراتور ماهواره در انگلیس بسیار حیاتی است. به گفته این شرکت، که این ماهواره در کنار دو ماهواره دیگر به ایجاد نخستین سرویس جهانی باند پهن پرسرعت و در دسترس تلفن همراه خواهد پرداخت که توسط یک ارائه‌دهنده منفرد تحویل داده می‌شود.

یک موشک مشابه دیگر در یکی از ناکامی‌های شرم‌آور برنامه فضایی روسیه، در ماه مه به همراه یک ماهواره مکزیکی بعد از نقص فنی موتور منفجر شده بود.

شرکت فضاپیماسازی دولتی مرکز خرونیچف اعلام کرد که این ناکامی به دلیل یک ایراد ساختاری در یکی از موتورها بود.

برنامه پروتون-M که مبتنی بر طرحی از دوران شوروی سابق است، به عنوان یکی از نیروهای پرکار صنعت فضایی به شمار می‌رود و روسیه می‌کوشد که نسل جدیدی از موشک‌ها را در جهت ادامه‌دار کردن آن توسعه دهد.

روسیه پس از سقوط یک فضاپیمای بدون سرنشین پروگرس به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی در زمین در اواخر ماه آوریل، ناچار شد تمام سفرهای فضایی خود را به حالت تعلیق درآورد.

ارتباط این سفینه فضایی بخت‌برگشته پس از پرتاب با زمین قطع شد و در جو آتش گرفت.

این شکست که روسیه علت آن را اشکالی در موشک سایوز عنوان کرده، گروهی از فضانوردان را مجبور کرد یک ماه بیشتر در ایستگاه فضایی باقی بمانند.

اما ماه گذشته، فضانوردان روسی، ژاپنی و امریکایی بعد از دو ماه تاخیر ناشی از ناکامی موشکی، با موفقیت به ایستگاه فضایی سفر کردند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  24