۱۴ آسیب اجرای بانکداری اسلامی به روایت سیف

رییس کل بانک مرکزی 14 آسیب موجود در اجرای بانکداری اسلامی که به اعتقاد وی هنوز هم مشکلات بسیاری به لحاظ قانونی و اجرایی در آن وجود دارد را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رییس کل بانک مرکزی امروز – سه‌شنبه – در بیست‌وششمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به گذشت سه دهه از فعالیت‌هایی که در راستای اجرای بانکداری اسلامی انجام شده است، گفت: با این وجود هنوز هم مشکلات زیادی در این رابطه وجود داشته و بر این اساس بعد از سه دهه از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا هنوز هم برخی از علما، نخبگان و عامه مردم در رابطه با انطباق فعالیت‌های بانکی با تعالیم شرعی تردید دارند.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی مسائل موجود در رابطه با اجرای بانکداری اسلامی پرداخت و مهم‌ترین موضوع را عدم تفکیک بین بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی عنوان کرد.

به گفته سیف بانکداری بدون ربا نازل‌ترین سطح از بانکداری جامع اسلامی است و باید تدابیری به منظور حرکت از این رتبه حداقلی به سمت الگوی مطلوب بانکداری اسلامی طراحی شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین به بیان چالش‌های دیگر پرداخت و با اشاره به این‌که قانون عملیات بانکی بدون ربا در سه دهه اخیر براساس نیازها و شرایط جدید اصلاح نشده است، گفت: گرچه اصلاح این قانون در شرایط فعلی از اولویت بالایی برخوردار است اما نباید جزیره‌ای باشد بلکه باید در قالب تجمیع قوانین پولی و بانکی به صورت منجسم طراحی شود. این در حالی است که در حال حاضر در قالب دو لایحه قانونی بانکداری و بانک مرکزی تهیه شده که به زودی براساس پیشنهاد مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

ادامه دارد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  2  =