رادار «رصدخانه رطوبت خاک» تحت مدیریت دانشمند ایرانی ناسا از کار افتاد

رادار «رصدخانه رطوبت خاک» ناسا که ماه ژانویه با هدف نقشه‌برداری از رطوبت خاک کره زمین به فضا پرتاب شد، از کار افتاده و دیگر قادر به مخابره مقادیر خاصی از داده‌ها نیست.

به گزارش سرویس علمی ایسنا این رصدخانه SMAP نام دارد و به رهبری پروفسور «دارا انتخابی» از دانشگاه ام‌آی‌تی مدیریت می‌شود.

سامانه مزبور همچنین برای شناسایی این موضوع به کار می‌رود که چه خاک‌هایی روی زمین منجمد یا گرم هستند.

رادار این رصدخانه امکان اندازه‌گیری‌ گرم‌بودن یا منجمدبودن و همچنین رطوبت خاک را در حدود عمق 9 کیلومتر برای رطوبت خاک و همچنین سه کیلومتر برای منجمدبودن یا گرم‌بودن خاک زمین فراهم می‌کرد.

با این حال، ماموریت SMAP با کمک تشعشع‌سنج خود به اندازه‌گیری‌های علمی باکیفیت برای پشتیبانی از اهداف رصدخانه ادامه می‌دهد.

دارا انتخابی، رهبر تیم علمی در دانشگاه ام‌آی‌تی در کمبریج، گفت: گرچه تعدادی از کاربردهای طراحی‌شده داده‌ها با از دست‌دادن این رادار تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما ماموریت SMAP به تولید داده‌های علمی ارزشمند خود برای مطالعات زمین کمک خواهد کرد.

روز هفتم ژوئیه، رادار رصدخانه SMAP به دلیل بروز مشکل در تقویت‌کننده پرقدرتش (HPA) مخابره‌کردن داده‌ها را متوقف کرد.

این تقویت‌کننده طوری طراحی شده که سطح قدرت پالس‌ رادار را تا بیش از 500 وات تقویت کند و با استفاده از آن امکان اندازه‌گیری دقیق انتشار انرژی از سطح زمین فراهم شود.

ماموریت SMAP برای کمک به دانشمندان در درک ارتباط بین آب، انرژی و چرخه‌های کربن زمین طراحی شده و همچنین توانایی آن‌ها را برای نظارت و پیش‌بینی خطرات طبیعی مانند سیلاب و خشکسالی افزایش می‌دهد.

این رصدخانه همچنان منبع داده‌ای ارزشمندی برای کمک به مدلسازی و مطالعات سیستم زمین باقی خواهند ماند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

47  −  44  =