هر یک درصد کاهش اتلاف آب ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد

وزیر نیرو خبر داد

وزیر نیرو گفت: ایران با 74 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نصب شده جزء 14 کشور اول دنیا و در زمینه تولید تجهیزات نیروگاهی هم جزء هشت کشور برتر دنیا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از  ایسنا، حمید چیت چیان در برنامه نگاه یک به افتتاح بیش از یک هزار طرح وزارت نیرو در هفته دولت امسال در سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: افتتاح نیروگاه سیاه بیشه، طرح انتقال پسآب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح و اضافه شدن یک برجِ تر به این نیروگاه از جمله شاخص‌ترین این طرح‌ها بود.

وی افتتاح نیروگاه سیاه بیشه در مسیر تهران ‌ چالوس را از طرحهای مهم به بهره برداری رسیده برشمرد و گفت: این نیروگاه نخستین نیروگاه از نوع تلمبه ذخیره ای که از جمله نیروگاههای آبی کشور است به شمار میرود. اگر یکی از این واحدها به هر دلیل از مدار خارج شود، نوسانی در شبکه ایجاد می کند که در صورتی که کنترل نشود منجر به قطع برق سراسری خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: با بهره برداری از نیروگاه سیاه بیشه در این شرایط اضطراری این نیروگاه ظرف 30 ثانیه وارد مدار می شود. ظرفیت این نیروگاه 1040 مگاوات است.

چیت چیان با بیان اینکه نیروگاه سیاه بیشه از پیچیده ترین نیروگاه‌های کشور است که تنها دو شرکت در دنیا توانایی طراحی و اجرای آن را دارند گفت: این دو شرکت هم به هیچ وجه حاضر به انتقال تجربیات خود به ایران نبودند و وزارت نیرو با همکاری دانشگاه صنعتی شریف طراحی خاصی برای ساخت تونل مورد نیاز این نیروگاه را به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه یک واحد از واحدهای نیروگاه سیاه بیشه در ابتدای سال 92 به بهره برداری رسیده بود گفت: در دو سال گذشته به تدریج سه واحد دیگر در مدار قرار گرفت که نقش بسیار مهمی در پایداری شبکه برق کشور دارد.

وزیر نیرو در ادامه صنایع آب و برق را جزء صنایع پویای کشور دانست و افزود: سال گذشته 17 فن آوری جدید در حوزه های آب و فاضلاب و برق با تلاش متخصصان داخلی در وزارت نیرو مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون 26 فنآوری نوین دیگر را در دست اجرا داریم.

چیت چیان با بیان اینکه کشورمان با 74 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نصب شده جزء 14 کشور اول دنیاست افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید تجهیزات نیروگاهی هم جزء هشت کشور برتر جهان است. فناوریهای تولید تجهیزات نیروگاهی را به چند کشور دیگر صادر کردیم و در تلاش هستیم نسل جدید نیروگاههای گازی را در کشورمان بسازیم.

وزیر نیرو ادامه داد: بیش از 95 درصد فناوری مورد نیاز بخش آب و بیش از 90 درصد فناوری مورد نیاز بخش برق کشور در داخل تولید می شود.

وی به نقش موثر بخش خصوصی در زمینه صادرات اشاره و اظهار کرد: تجهیزات و خدمات فنی مهندسیمان را در بخش آب و برق به 40 کشور دنیا صادر کردیم و همه اینها را شرکت های خصوصی انجام داده اند.ظرفیتهای خوب در صنعت آب و برق ایجاد شده است. این ظرفیتهای موجود نیازمند بازارهای بزرگ است چراکه بسیاری از طرحها در حوزه آب و برق کشور به اشباع رسیده است.

چیت چیان با بیان اینکه وزارت نیرو از شرکتهای خصوصی برای اجرای طرحهای بزرگ آب و برق در خارج از کشور حمایت می کند، تصریح کرد: اگر بازارمان محدود باشد امکان تحقیق و توسعه هم برایمان محدود خواهد بود در صورتیکه اگر بازار بزرگی داشته باشیم هزینه های تحقیق و توسعه بسیار کم خواهد شد و قابلیت رقابتمان با دنیا افزایش خواهد یافت.

وی به رکود اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر خواهان رونق اقتصادی هستیم یکی از بهترین راهها یافتن بازارهای بزرگ در خارج از کشور است.صادرات خدمات فنی مهندسی از 1/3 میلیارد دلار در سال 92 به 2/5 میلیارد دلار در سال 93 رسید که بخش آب و برق سهم بسیار بالایی در این صادرات داشت.

میزان بارش 13 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد

چیت چیان در ادامه با اشاره به قرار گرفتن کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشک افزود: در سال های پرآب گذشته میزان متوسط بارش سالانه 250 میلی متر بود در حالی که متوسط بارش جهانی 750 میلی متر بود.
اکنون که کشور 15 سال است که دچار خشکسالی مستمر شده و در 46 سال گذشته بطور متوسط 250میلی متر بارش داشتیم که بارش ما در شش سال گذشته بطور متوسط 205 میلی متر بوده است.

وزیر نیرو افزود: از مهر سال گذشته تا امروز بطور میانگین فقط 192 میلی متر بارش بود و این در مقایسه متوسط سال گذشته 21 درصد و در مقایسه با سال گذشته 13 درصد کاهش نشان می دهد.درجه حرارت متوسط کشور هم در مقایسه با سال های گذشته 1/1 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده و منجر به تبخیر بیشتر آب و کاهش منابع در دسترس ما شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان آب رودخانه های در ایستگاه های اندازه گیری جریان آب بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: در سال 7/5 میلیارد مترمکعب بیلان منفی در منابع آب زیرزمینی داریم یعنی میزان آبی که در سال از چاه های و چشمه ها و قنات ها برداشت می شود از آن میزان آبی که در اثر بارش وارد سفره های آب زیرزمینی می شود بسیار بیشتر است.

چیت چیان گفت: ما 609 دشت در کشور داریم که 330 دشت آن دچار بیلان منفی است و آن وضعی که برای دریاچه بختگان، هامون و ارومیه رخ داد برای سفره های آب زیرزمینی ما هم رخ داده است.

وی تصریح کرد: با وجود این همه خشکی و خشکسالی و تغییرات اقلیمی اگر مصرف آب را درست مدیریت کنیم بر مشکلات غلبه خواهیم پیدا کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

94  −  93  =