بانکی که رقیب سهامدارانش است/تغییرات مدیران عامل

مروری بر عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران :

پانزدهمین مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران امروز روبه روی خبرنگاران نشست تا از عملکرد این بانک گزارش ارائه کند. اما قبل از ورود به گزارش ، مروری به عملکرد بانک می اندازیم/بانک قرض الحسنه مهر ایران طی 105 ماهی که از تاسیس آن میگذرد / بانک قرض الحسنه مهر ایران در حالی که بالغ بر 2.3 درصد شعب بانکی را در اختیار دارد اما میزان سپرده ای که جذب کرده 0.4 و تسهیلاتی که پرداخت کرده 0.85 درصد شبکه بانکی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک پانزدهمین مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران امروز روبروی خبرنگاران نشست تا از عملکرد این بانک گزارش ارائه کند. اما قبل از ورود به گزارش ، مروری به عملکرد بانک می اندازیم.

توضیح درباره مدیران عامل

بانک قرض الحسنه مهر ایران طی 105 ماهی که از تاسیس آن میگذرد. انگونه که درسایت این بانک نوشته شده این طور به نظر می اید که طی این مدت بالغ بر 15 مدیر عامل را این بانک بر خود دیده است. یعنی به طور متوسط هر 7 ماه یک مدیر عامل به این بانک وارد و خارج شده است.اما به نظر میرسد این بانک در نحوه اطلاع رسانی هم چندان مناسب عمل نکرده است:

در سایت این بانک  نوشته است سکاندارن بانک قرض الحسنه مهر ایران از ابتدای تأسیس تاکنون بشرح است.: (اینجا را بخوانید)
– سیامک دولتی (مدیرعامل)
– اسماعیل للـه گانی
– غلامرضا مصطفی پور
– بهمن مسگرها
– دکتر محمد ابراهیم منصور خاکی
– داریوش بذری
– اسماعیل صابری
– محمد حیدرزاده
– ساسان گلباز
– سعید ملک پور
– فیروز عالم باقری
– محمد الیاسی
– محمد تقی صمدی
– حسین موفقی اردستانی
– محسن پدرام
ظاهرا این بانک اعضای هیات مدیره را نیز در جمع سکاندار ذکر کرده است. بدینوسیله از خوانندگان عذرخواهی می شود.
ا

نسبت شعب به عملکرد
این بانک که با سرمایه اولیه 150 هزار میلیارد تومان و با مشارکت بانکهای دولتی در 22 آذر سال 86 افتتاح و آغاز به کار کرد  در بدو امر با  300 شعبه واگذار شده  از سوی  بانکهای سهامدار و 1700 واحد بانکی ( باجه) مستقر در شعب بانکهای سهامدار شروع به کار نمود . تعداد شعب این بانک هم اکنون به بیش  از 527شعبه رسیده است
 بانک قرض الحسنه مهر ایران در حالی که بالغ بر  2.3 درصد شعب بانکی را در اختیار دارد اما میزان سپرده ای که جذب کرده 0.4 و تسهیلاتی که پرداخت کرده 0.85 درصد شبکه بانکی بوده است.
بر اساس صورتهای مالی بانک تا پایان سال 93 میزان جذب سپرده این بانک حدود 3.1 هزار میلیارد تومان و تسهیلات پرداختی 2.9 هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که میزان مانده سپرده های بانکی بالغ بر 760 هزار میلیارد تومان و تسهیلات پرداختی بانکها بالغ بر 341.4 هزار میلیارد تومان در پایان 93 بوده است.

بانکی که راهبرد ندارد
 گفته های دولتی نشان می دهد این بانک فاقد راهبرد مشخص در فعالیت بانکی در بازار پول است. فقدان راهبرد باعث شده تا هر مدیری بر اساس رای خود مدتی را در این بانک سپری و سکان به دیگری سپارد.
اینکه این بانک قصد دارد در چه بخش از بازار و چگونه بازاریابی خدمات کند خود از جمله موارد فقدان استراتژی نوین بانکی مانند حرکت در مسیر بانکداری خرد است.

موازی کاری با سهامداران
از جمله مسائل مهم در باره بانک قرض الحسنه مهر آن است که فعالیت این بانک با فعالیت های سهامدران یعنی بانک های دولتی موازی است. در حالی که همه بانکهای دولتی بخش قرض االحسنه فعال دارند و همواره جشنواره نیز در این خصوص برگزار می کنند اما بانکی را تاسیس کرده اند که محور اصلی آن قرض الحسنه است و در حالی که آنان در سبد متنوع خود یک بخش قرض الحسنه را دارند و طبعا مشتری های آنان برای دریافت خدمات بهتر یک حساب قرض الحسنه نیز در بانک مورد نظر خود باز می کنند اما در بانک مهر اقتصاد سبدی نیست که مشتری را ترغیب به سرمایه گذاری مادی و در کنار آن معنوی (قرض الحسنه ) کند. در چنین شرایطی طبیعی است که بانکهای سهامدار از اینکه رغیبی برای خود ایجاد کنند چندان خوشحال نخواهند بود و لذا تلاش می کنند بانک قرض الحسنه همچنان ضعیف باقی بماند. نشانه این رویکرد تعداد بالای مدیرعامل در این بانک است.

بانک قرض الحسنه مهر چه باید کند
شاید مهمترین گام تعیین تکلیف ترکیب سهامداری است به طوری که سهامدارن آن رقیب  این بانک نباشند. گام دوم تعیین تکلیف شاکله کسب و کار و سبد خدمات آن است.

 گفته های دولتی
 سیامک دولتی مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، مجموع تسهیلات اعطایی این بانک تا  شهریور سال ۱۳۹۳ تا شهریور ماه سال جاری را معادل ۳۰ هزار و ۲۹ میلیارد ریال و میزان تسهیلات اعطایی وام کارآفرینی و اشتغال این بانک در یکسال اخیر را نیز معادل ۴۳۹ میلیارد و ۵۵۸ میلیون ریال به تعداد شش هزار و ۲۲ نفر متقاضی اعلام کرد.

وی همچنین از اعطای تسهیلات کمک هزینه تحصیلی معادل ۱۶ میلیارد و ۱۳ میلیون ریال به تعداد ۲۵۷ دانشجو و معادل ۶۷۰ میلیون ریال کمک هزینه تحصیل به والدین ۱۹ نفر از دانش آموزان سراسر کشور طی یک سال اخیر از سوی این بانک خبر داد.

دولتی، میزان تسهیلات قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری پرداختی در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ تا شهریور ماه سالجاری بانک قرض الحسنه مهر ایران را بیش از ۵۰۱ میلیارد ریال به بیش از یکهزار و ۳۷۷ متقاضی عنوان کرد.

وی گفت: میزان تسهیلات اعطایی به تعداد یکهزار و ۶۳۱ نفر از کسبه و صنوف طی مدت مذکور بیش از ۸۵ میلیارد ریال و میزان تسهیلات قرض الحسنه درمان اعطایی به ۱۲۷ نفر متقاضی بیش از ۷۷۲ میلیارد ریال طی دوره یکساله شهریور سال ۱۳۹۳ تا شهریور ماه امسال بوده است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از ارائه پیشنهاد پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی کسب و کار به بانک مرکزی خبرداد و گفت: این پیشنهاد در حال بررسی است.

 سیامک دولتی امروز در نشستی خبری در وزارت اقتصاد گفت: در حال حاضر سقف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه این بانک ۱۵ میلیون تومان است و این رقم از چند سال قبل تاکنون ثابت مانده، رقم ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه تنها برای رفع نیازهای ضروری است.

وی افزود: همچنین بانک پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات برای مشاغل خرد به ۲۰۰ میلیون تومان را به بانک مرکزی ارائه کرده و این پیشنهاد در حال بررسی است و برای رونق و راه اندازی کسب و کارهای کوچک در کشور مؤثر خواهد بود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از ابلاغ طرح سفیران سلامت جهت پرداخت ۵ هزار فقره تسهیلات درمان خبر داد و گفت: در این طرح نمایندگان بانک به عنوان سفیران بانک به بیمارستان های کشور مراجعه کرده و نسبت به پرداخت تسهیلات مذکور به بیمارانی که دارای مشکل مالی جهت پرداخت هزینه های درمانی می باشند، اقدام می کند.

وی، امضای تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به میزان ۱۴۰۰ میلیارد ریال را از دیگر طرح های بانک قرض الحسنه مهر ایران عنوان کرد و طرح پرداخت تسهیلات دانشجویی به دانشجویان و نیز تسهیلات به اولیای دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس غیرانتفاعی را از جمله برنامه های این بانک برشمرد.

دولتی گفت: مبنای کار بانک قرض الحسنه مهر ایران جذب منابع و اعطای تسهیلات بر مبنای قرض الحسنه است و به همین دلیل هیچگونه بنگاهداری نداریم، همچنین این بانک دارای اموال مازاد نیست و گرچه کاهش تعداد شعب در دستور کار قرار ندارد اما با وجود داشتن مجوز افزایش چند شعبه، افزایش شعب نیز انجام نخواهد شد و به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت می کنیم.

وی از برنامه‌ریزی‌ها و انجام اقداماتی برای ورود این بانک به بازار بورس خبرداد و گفت: این بانک باید به صورت سهامی عام باشد و اکنون سهامی خاص است و همچنین بحث سرمایه اولیه 15 هزار میلیارد ریال بوده که شروع به فعالیت کرده است و یکی از موارد همین موضوع بوده و قید 15 هزار میلیارد ریال منوط به 8 هزار و 200 میلیارد سهامداران تعبیه شده است و در مجمع امسال مصوب شد، نسبت به تکمیل سرمایه اقدام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. محمد می گوید

    اين بانك جند مشكل داره.حتي يه خيركزاري رسمي مثل شما در حين توضيح در مورد بانك قرض الحسنه مهر ايران،اسم مهر اقتصاد كه يك موسسه ديكريست مياره.يعني حتي خودتون اين بانك رو نميشناسيد ولي اظهار نظر ميكنيد.بانكي كه بيش از هفت سال فقط يك مديرعامل داشته و حدود هفت ماه هست كه با دومين مديرعاملش داره كار ميكنه.يعني از باثبات ترين بانكها در كشور بوده

ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3