طیبی خبر داد: ایجاد پژوهشکده‌ علوم انسانی و پنج مجتمع تحقیقاتی بزرگ در استان البرز

رییس جهاد دانشگاهی از ایجاد پژوهشکده علوم انسانی و پنج مجتمع تحقیقاتی بزرگ در استان البرز در آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، دکتر حمید رضا طیبی در نشستی مشترک با استاندار البرز که امروز در محل استانداری این استان برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهی برنامه‌های متعددی در دستور کار دارد که طبق روال گذشته در برنامه‌های سه ساله تدوین می‌شود.

وی افزود: همانند پنج دوره گذشته برنامه‌های توسعه جهاد دانشگاهی، در این دوره نیز تمام تلاشمان بر این است که همه واحدهای جهاد دانشگاهی براساس نیازهای بومی، استانی و ملی فعالیت کنند.

طیبی اظهار کرد: در فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید به این نکته توجه شود که هر واحد از توانمندی‌های سایر واحدها استفاده کند و کارها با همکاری پیش برود.

طیبی در ادامه به پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی البرز اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی استان البرز از زمان تشکیل، فعالیت خوبی را انجام داده است و با توجه به نوپا بودن استان از تجربیات و تجمیع واحدهای علامه، خوارزمی و هنر استفاده کرده است.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: عمده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی البرز باید متناسب با وضعیت استان و بر مسائل اجتماعی متمرکز شود و توصیه می‌شود بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در این زمینه انجام شود.

وی افزود: سه گروه پژوهشی در مورد مسائل اجتماعی، روانشناسی و مطالعات شهری در جهاد دانشگاهی استان البرز فعال است و تصمیم داریم پژوهشکده‌ای با محوریت مسائل اجتماعی در البرز راه‌اندازی کنیم.

طیبی یادآورشد: پروژه‌های ملی متعددی نیز در واحد البرز انجام شده و در حال پیگیری است و علاوه بر محوریت مسائل اجتماعی فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی متنوع دیگری نیز در جهاد دانشگاهی البرز در حال انجام است.

وی ضمن ابراز ناخرسندی از نبود مکان ثابت برای راه‌اندازی پژوهشکده علوم انسانی واحد البرز گفت: جهاد دانشگاهی البرز نیاز مبرم به یک ساختمان برای راه‌اندازی پژوهشکده علوم انسانی دارد و امیدواریم بتوانیم از بودجه‌های عمرانی استان البرز برای حل این مشکل استفاده کنیم.

طیبی ادامه داد: ماموریت جهاد دانشگاهی البرز کار در حوزه اجتماعی است و مسائل فناورانه نیز در پارک علم و فناوری و مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی متمرکز شده است.

رییس جها دانشگاهی افزود: واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده می‌کنند و تمام تلاشمان بر این است که از فعالیت‌های موازی در جهاد دانشگاهی اجتناب کنیم.

طیبی خاطرنشان کرد: برنامه‌های متعددی برای مجموعه پارک‌های علم و فناوری کشور در دست اجرا داریم تا با توسعه فناوری در این واحدها دستاوردهای کاربردی ایجاد کنیم به همین دلیل تلاش کرده‌ایم تا فعالیتهای پژوهشی مرتبط را به پارک‌های علم و فناوری منتقل کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به پتانسیل البرز در زمینه علم و فناوری تصریح کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت پارک‌های علم و فناوری می‌تواند در البرز انجام شود و در همین راستا قصد داریم تمامی این مجموعه‌ها را در قالب پنج مجتمع بزرگ و در قالب شرکت‌های دانش بنیان در البرز ساماندهی کنیم.

وی افزود: تلاش‌هایی در این خصوص انجام و با استقبال مسؤولین نیز مواجه شده است و در حال حاضر بیشتر بر جذب منابع، سرمایه گذاری و تامین بازارهای ملی، منطقه‌ای و جهانی متمرکز هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد زیرساخت‌های خوبی را برای پیشبرد این هدف در نظر گرفته است و تاکنون 54 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری البرز مستقر شده‌اند و برای توسعه هر چه بیشتر این فعالیت‌ها به کمک‌های استانداری البرز نیازمند هستیم.

طیبی خاطرنشان کرد: معمولا ساخت و سازهای صورت گرفته در مجتمع‌ها و پارک‌های علم و فناوری مشمول پرداخت عوارض به شهرداری‌ها نمی‌شوند اما متاسفانه در البرز چنین معضلی وجود دارد که بر مشکلات مالی جها ددانشگاهی برای پیشبرد توسعه اقتصاد دانش بنیان می‌افزاید.

وی افزود: می‌توان ظرفیت‌ها را در اختیار جهاد دانشگاهی و مجموعه‌های پارک علم و فناوری قرار داد و از اشتغالزایی آن بهره برد که در این راه به کمک استانداری البرز نیازمندیم.

طیبی به نمونه‌ای از فعالیت فناورانه جهاد دانشگاهی در پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر توافق وسیعی برای ساخت دکل حفاری 100 حلقه چاه با وزارت نفت به امضا رسیده و علاوه بر این فعالیت‌های مربوط به لوله گذاری و تجهیزات کامپیوتری این چاه‌ها نیز به جهاد سپرده شده است.

طیبی یادآورشد: علی رغم اینکه این پروژه و حجم وسیعی از دیگر پروژه‌های فناورانه کشور در استان البرز انجام می‌شود اما تاکنون برای اخذ مجوز برخی واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری با مشکل مواجه بوده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به ظرفیت این واحدها برای توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور تاکید کرد و گفت: صادرات را به طور جدی دنبال می‌کنیم و در این زمینه سال گذشته با وزیر نفت، صنایع و برق عراق نشست مشترکی را برگزار کردیم و به تفاهم خوبی نیز دست یافتیم.

وی افزود: مسوولان عراقی پس از بازدید از پارک علم و فناوری البرز بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند به همین دلیل در تلاشیم تا بتوانیم صادرات فناورانه خود را به کشورهای همسایه توسعه دهیم که منطقه ویژه فناوری در این خصوص می‌تواند نقش موثری را ایفا کند.

طیبی به فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: البرز می‌تواند در توسعه فعالیت‌های کشاورزی در سه بخش گیاهان دارویی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و کشاورزی علمی نقش موثری ایفا کند و در این خصوص نیز به فضای مناسبی در قالب زمین و ذخایر آبی مکفی احتیاج داریم.

وی افزود: در بخش پژوهش کشاورزی قصد داریم در سه نوع گردو، فندق و بادام با مرکزیت استان البرز تحقیقاتی را انجام دهیم و بخش زیادی از تحقیقات علمی و فناوری کشور در استان البرز متمرکز است و اگر افتخاری کسب کنیم این افتخار به همین استان متعلق است.

رییس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده فعالیت‌های علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی در استان البرز متمرکز شده است پیش بینی می‌کنیم سال آینده نتایج خوبی را در پیش داشته باشیم و برای موفقیت‌های بیشتر باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

طیبی در پایان از توجه استاندار به بحث فناوری در البرز تشکر کرد و گفت: وضعیت فناوری در استان مطلوب شده است و این مرهون توجهی است که استاندار به جهاد دانشگاهی و حوزه علم و فناوری دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −  33  =