غذاهای محلی باید به سفره‌های مردم بازگردد

دبیر فرهنگستان علوم:

دبیر فرهنگستان علوم گفت: اگر انسان سالم در جامعه وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار توسعه پایدار در آن جامعه را داشت و انسان سالم نیز در گرو تغذیه سالم است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه اصفهان، محمدرضا شمس اردکانی امروز در آیین افتتاحیه سومین همایش ملی ارتقاء ایمنی و رونق صنعت غذایی در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه علمی کشور در سند چشم انداز توسعه، اظهار کرد: بیش از پنج قرن کتاب‌های ایرانی به عنوان مرجع در دانشگاه‌های سراسر جهان تدریس می‌شد و دور از انتظار نیست که دوباره به همان دوران بازگردیم.

وی با بیان اینکه پژوهش و تحقیق نقش مهمی را در توسعه و تولید علم ایفا می‌کند، افزود: زمانی پژوهش به منصه ظهور می‌رسد که احساس نیازی برای آن وجود داشته باشد، اما معمولا پژوهش‌های کشور فقط برای پژوهش انجام می‌شود نه برای رفع نیازها.

شمس‌اردکانی با بیان اینکه در پزشکی هیچ کسی به قوت و قدرت زکریای رازی وجود نداشته است، اضافه کرد: زکریای رازی بر سلامت تغذیه تأکید بسیار داشته و در کتاب‌هایش این نکته ذکر شده است.

وی به سه موضوع مهم برای پرداختن در صنایع غذایی کشور اشاره کرد و ادامه داد: آوردن دوباره غذاهای محلی به سفره‌های مردم یکی از موضوعات مهمی است که باید در صنایع غذایی کشور به آن پرداخته شود.

دبیر فرهنگستان علوم اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، به دلیل رژیم‌های غذایی و حذف غذاهای محلی از سفره‌های مردم است.

شمس‌اردکانی گفت: یکی از موضوعات دیگری که باید در صنایع غذایی کشور به آن پرداخته شود، استفاده از نگهدارنده‌های قوی است. متأسفانه در حال حاضر از نگهدارنده‌های غیرطبیعی استفاده می‌شود که ممکن است اثرات سوء بر سلامت داشته باشد.

وی افزود: همچنین باید بر رنگ‌ها و سایر افزودنی‌ها که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نظارت‌ انجام شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  4  =