توجه ویژه به اشتغال دانشجویان در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌ که در این مرکز توجه ویژه‌ای به اشتغال وجود دارد، گفت: دانشجویان نباید به این فکر باشند که استخدام شوند بلکه باید به فکر آن باشند که دیگران را استخدام کنند.

دکتر سیدیحیی میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان این‌ که مراکز رشد بستری برای پرورش ایده‌ها و تجاری‌سازی آن‌هاست، اظهار کرد: در این مراکز از ایده‌ها حمایت‌های مادی و معنوی انجام می‌شود تا این ایده‌ها عملیاتی شوند و به تولید انبوه صنعتی و نیمه صنعتی برسند.

وی با اشاره به این‌ که مخاطبان مرکز رشد بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: مخاطبان ما افرادی هستند که ضمن دارا بودن تحصیلات دانشگاهی از ذکاوت نسبی تجاری برخوردارند ایده‌های این افراد که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت احراز شرایط لازم برای تجاری‌سازی حمایت می‌شود.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: پس از پذیرش ایده در مرکز، افراد صاحب ایده به‌ مدت 6 ماه تحت عنوان دوره پیش‌رشد در مرکز مستقر و پس از گذراندن این دوره وارد مرحله 3 ساله دوره رشد می‌شوند که در این دوره از امکانات، خدمات و حمایت‌های مرکز جهت تولید صنعتی محصول خود برخوردار می‌شوند.

میرزایی خاطرنشان کرد: مرکز رشد یک ساختار حمایتی است که به شرکت‌های تأسیس‌ شده در آن، خدماتی از قبیل امکانات و ابزارهای لازم جهت راه‌اندازی یک کسب و کار و حمایت‌های مادی ارایه می‌شود تا این شرکت‌ها فرایند اقتصادی خود را آغاز کنند و ریسک شروع فعالیت را از سر بگذرانند.

وی عنوان کرد: شرکت‌ها در مرکز رشد با استفاده از حمایت‌های مالی و امکانات موجود ضعف مالی و ارتباطی خود را تقویت می‌کنند و از این طریق وارد بازار رقابت با شرکت‌های دیگر می‌شوند.

میرزایی با ذکر این‌ که در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز توجه ویژه‌ای به اشتغال وجود دارد، یادآور شد: سال گذشته 34 شرکت با میانگین اشتغال 3 نفر در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران فعالیت می‌کردند و حدود 100 تا 120 نفر تحت پوشش حمایت‌های مرکز رشد دانشگاه بودند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در این مرکز خاطرنشان کرد: از هدف‌گذاری‌های مرکز رشد دانشگاه شهید چمران آشنایی فارغ‌التحصیلان با فعالیت‌های این مرکز بود و در سال گذشته تور آشنایی با مرکز با دعوت از دانشجویان برگزار شد و این دانشجویان با اهداف، شرایط، امکانات و فضای فیزیکی مرکز آشنا شدند.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: این مرکز با یک افق 5 ساله هدفمند فعالیت می‌کند و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را از همان ابتدا در مسیر آینده شغلی قرار می‌دهد زیرا معتقدیم دانشجویان نباید به این فکر باشند که استخدام شوند بلکه باید به فکر آن باشند که دیگران را استخدام کنند.

میرزایی افزود: این برنامه پنج ساله که مراکز رشد تابع آن هستند براساس شرایط موجود تدوین و پیش‌بینی‌هایی در آن لحاظ می‌شود؛ در حال حاضر تا حدودی توانستیم این برنامه را محقق کنیم اما هنوز در بخش دانشجویی، موفق عمل نشده است.

وی اظهار کرد: ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در استان‌های دیگر یا رفتن به خدمت سربازی شرایطی را برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کند که تمرکز کافی بر مرکز رشد نداشته باشند و معمولا به همین دلیل از مرکز خارج می‌شوند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  ⁄    =  11